به گزارش میمتالز، محتشمی پور اظهار داشت: یعنی نمیتوانیم انتظار داشته باشیم خودرویی را که قیمت آن در بازار ۵۰۰ میلیون تومان است، با ۱۰۰ میلیون تومان در بورس عرضه کنیم و بعد از آن نیز اتفاقی برای قیمت رخ ندهد، چنین توقعی از بورس کالا نمیتوان داشت. نکته دوم این است که اگر ما میخواهیم برای عرضه خودرو در بورس کالا قیمت پایه تعیین کنیم، این نرخ باید به واقعیاتی که در بازار وجود دارد، نزدیک باشد، بنابراین فرمولی که برای قیمت گذاری تعیین میشود و نهادی که متولی آن خواهد شد - چه بورس کالا، چه سازمان حمایت و وزارت صمت و چه شورای رقابت - خروجی کار باید به شکلی باشد که این قیمت فاصله زیاد و معناداری با قیمتهای واقعی بازار نداشته باشد.
قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه بیان کرد: وقتی تفاوت قیمت عرضه در بورس کالا و بازار آزاد زیاد باشد، در وهله نخست موجب بروز رفتارهای هیجانی میشود. به طور مثال وقتی شما کالایی را که باید روی قیمت ۱۰۰ میایستاده، روی ۵۰ قیمت میگذارید، احتمال این که قیمت آن سر از ۱۴۰، ۱۵۰ و ۱۶۰ در بیاورد، وجود دارد و رفتارهای هیجانی در پی دارد. زیرا کسی نمیداند بازه رقابتی آن تا چه اندازه میتواند بزرگ باشد. در صورتی که بازههای رقابت بورسی باید کوچک باشند و افراد باید بدانند که روی عدد نسبتا دقیقی صحبت میکنند.
وی افزود: از سوی دیگر، اگر فاصله قیمتی زیاد باشد، تقاضاهای زیادی را روانه بورس میکند که علاوه بر ایجاد رفتارهای هیجانی، این تقاضای زیاد ممکن است نقض غرض کند و امکان عرضه را بگیرد. اینها نکاتی هستند که اگر رعایت شوند، امکان عرضه خودرو در بورس وجود دارد.
محتشمی پور در خصوص اینکه اساسا خودرو کالای بورسی حساب میشود یا خیر، افزود: در این رابطه باید دو بحث را از هم جدا کنیم؛ اول این که آیا میتوانیم خودرو را در بورس عرضه کنیم؟ بله؛ اگر سطح کمی از مداخله قیمتی وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد. دوم هم این که آیا این کار حالت مطلوب و ایده آل است؟ خیر؛ در دنیا هم کالایی مثل خودرو در بورس معامله نمیشود. البته ما در بورس امکان تامین مالی برای خودروسازان داریم، اما این که بخواهیم یک محصول را به صورت فیزیکی در بورس کالا عرضه کنیم، مستلزم آن است که آن کالا در حجم مناسب و متناسب با نیاز بازار عرضه شود.
وی ادامه داد: مشکلی که علاوه بر مداخله قیمتی در مورد خودرو وجود دارد، عرضه بسیار پایین آن است؛ وقتی عرضه یک کالا در بورس کم باشد، امکان این که رقابتهای غیر منطقی روی آن انجام شود، بسیار زیاد است. اینها نگرانیهایی است که در مورد عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد و مطرح است.