تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۱۲۶۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

«روابط‌عمومی‌چی» در ایران بسیار کم است/ متولیان در معرفی حرفه‌ای این بخش موفق نبوده‌اند

«روابط‌عمومی‌چی» در ایران بسیار کم است/ متولیان در معرفی حرفه‌ای این بخش موفق نبوده‌اند
‌می‌متالز - مدیر روابط‌عمومی شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به اهمیت و نقش روابط عمومی در سازمان‌ها گفت گفت: نقش روابط عمومی بسیار حائز اهمیت است. ما در کشورمان «روابط‌عمومی‌چی» خیلی کمی داریم و به اشتباه یک نفر که در حوزه رسانه فعالیت می‌کند را روابط‌عمومی‌چی معرفی می‌کنیم، اما باید اقرار کرد که انجمن‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی تاکنون نتوانسته‌ند این موضوع را توجیه و حرفه روابط‌عمومی را به درستی معرفی کنند.

به گزارش می‌متالز، رضا صفریان در ارزیابی اهمیت فعالیت در بخش روابط‌عمومی به‌ویژه در حوزه صنایع معدنی اظهار کرد: نقش روابط‌عمومی در واحد‌های صنایع معدنی به لحاظ ماهیت این شرکت‌ها بسیار مهم و اثرگذار است. فعالیت‌های روابط عمومی و سیاست‌های آن در سازمان‌ها و نهاد‌هایی که ارتباط مستقیم با مردم دارند متفاوت است، اما واحد‌های معدنی و صنعتی شرایط دشوارتر کاری را پیش‌روی خود دارند. معرفی صنعت به زبان قابل فهم برای مخاطب کار ساده‌ای نیست و بیان مزایا و محاسن صنعت به مخاطبان عام نیاز به تخصص دارد؛ بنابراین می‌توان اذعان کرد که فعالیت واحد روابط عمومی در شرکت‌های صنعتی و فولادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی درباره برقراری ارتباط میان واحد روابط عمومی و رسانه‌ها نیز گفت: رسانه‌ها، روابط عمومیِ روابط عمومی‌ها هستند و این دو از هم جدا نبوده و در هم تنیده شده‌اند. درواقع روابط‌عمومی‌ها هم از ابزار‌های رسانه‌ای استفاده می‌کنند. جریان رسانه‌ای و استفاده خاص از رسانه‌های خاص و ابزار‌های رسانه‌ای در جامعه موجب ایجاد انحصار می‌شود و مطمئنا جامعه و افکار عمومی این را نمی‌پذیرد و به مرور زمان باعث ایجاد سوء تفاهم و از بین رفتن شفافیت می‌شود. این درحالی است که می‌توان از رسانه برای ایجاد شفافیت و از بین بردن شکاف میان صنعت و جامعه استفاده کرد. یعنی فعالیتی برد-برد شکل بگیرد که به نفع جامعه باشد و مخاطبان نیز هرانچه که می‌خواهند از رسانه دریافت کنند.

مدیر روابط‌عمومی شرکت فولاد هرمزگان گفت: روابط‌عمومی‌ها با تولید محتوای موثر و انتخاب ابزار مناسب در انتشار آن، به این جریان کمک می‌کنند. روابط‌عمومی‌ها باید تعامل را جایگزین تقابل کنند. بدین ترتیب تعاملات ارزش‌افزا برای سازمان در دستور کار سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار می‌گیرد. بدون تردید در این راه صداقت و شفافیت عمل بقای این ارتباطات و تعاملات به‌شمار می‌رود.

صفریان افزود: روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان از سال ۱۳۹۶ سیاست خود را بر مبنای تعامل و ارتباطات مثبت و سازنده با رسانه‌ها تدوین و با برگزاری جلسات متعدد با اصحاب رسانه و با تشریح مواضع خود در خصوص نحوه ارتباط با رسانه‌ها تلاش کرد که یک فصل جدید از ارتباط رسانه‌ای را ایجاد کند. در همین حال برنامه‌هایی را برای همکاری با رسانه‌ها از قبیل افزایش همکاری با رسانه‌های الکترونیکی و استفاه از فضای مجازی برای سال ۱۴۰۰ در دستور کار داده است.

وی درباره اهمیت معرفی شرکت‌های فولادی به مردم گفت: شناسایی نقاط اشتراک میان مردم و صنعت و تبیین اثرگذاری صنعت بر زندگی مردم و بالعکس اهمیت ویژه‌ای دارد. صنایع اقدامات اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و ... را در جامعه رونق می‌بخشند. تاثیر صنعت بر توسعه جامعه و رشد آن می‌تواند ارتباط میان مردم و صنعت را به هم نزدیک کند.

مدیر روابط‌عمومی شرکت فولاد هرمزگان گفت: نظر و تصمیم‌گیری مدیران ارشد سازمان‌ها از اهمیت ویژه‌ای بر عملکرد این بخش برخوردار است. هرچند که روابط‌عمومی‌ها بازخورد‌ها را به مدیران ارشد منعکس می‌کنند، ولی وقتی سازمانی و یا مدیری عقیده‌ای به نقش آفرینی این بخش ندارد، روابط‌عمومی چه چیزی را معرفی کند؟

صفریان خاطرنشان کرد: روابط‌عمومی‌ها با دریافت بازخورد‌ها و افکار عمومی و انتقال آن‌ها به مدیران ارشد وسازمان‌ها می‌توانند در تصمیصم‌گیری آن‌ها تاثیر گذار باشند. در واقع روابط عمومی‌ها باید توان تصمیم‌سازی در سازمان و بیرون از سازمان را داشته باشند. در این حالت می‌توانند بدون حساسیت و نگرانی با مردم حرف بزنند و سازمان خود را به مردم معرفی کنند. با این وجود همچنان نگاه سنتی و محافظه‌کارانه در بین مدیران ارشد وجود دارد. البته منظور بنده وجود این نوع نگاه در کشور است نه سازمان خاصی.

وی خاطرنشان کرد: ما در کشورمان «روابط‌عمومی‌چی» خیلی کمی داریم و به اشتباه یک نفر که در حوزه رسانه فعالیت می‌کند را روابط‌عمومی‌چی معرفی می‌کنیم، اما باید اقرار کرد که انجمن‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی تاکنون نتوانسته‌ند این موضوع را توجیه و حرفه روابط‌عمومی را به درستس معرفی کنند. همیشه کلی گویی شده و کمتر به صورت عملیاتی در این خصوص بحث شده است. همین نبود نگاه تخصصی به مرور زمان به سازمان‌ها ضربه می‌زند. به بیان دیگر نبود شناخت ارتباطات توسط روابط‌عمومی‌ها زیان‌بار است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده