تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۱۳۵۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فتیله نرخ‌سود بانکی پایین آمد اما؛

آیا نقدیون و سرمایه‌داران به "بورس" می‌آیند

‌می‌متالز - انتظار می‌رود بانک مرکزی ما هم مثل تمامی بانک‌های مرکزی در دنیا، ماهانه گزارشی از تغییرات ترازنامه خود منتشر کرده و در صورت تغییر نرخ سود بین بانکی، دلیل آن را توضیح دهد.

به گزارش می‌متالز، نرخ سود بین بانکی مجددا کاهش یافت و به ۱۸.۴ درصد رسید. این نرخ در فروردین ماه ۱۹.۹ درصد بود.

کامران ندری کارشناس پولی و بانکی در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بین بانکی بر وضعیت بازار‌های مالی بیان کرد: بطور کلی کاهش نرخ سود بین بانکی منجر به رشد نقدینگی و در نهایت افزایش قیمت در تمام بازار‌ها خواهد شد. البته افزایش قیمت‌ها در بازار‌های مختلف با وقفه زمانی اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: البته کاهش تقریبا ۱ درصدی نرخ سود بین بانکی اثر چندان با اهمیتی ندارد. سال گذشته نرخ سود بین بانکی در مقطعی به کمتر از ۱۰ درصد رسید و علت جهش بازار‌های مختلف و افزایش تورم هم همین موضوع بود. انتظار می‌رود سیاست گذاران در شرایط تورمی، اجازه کاهش شدید نرخ سود بین بانکی ندهند؛ چرا که کاهش قابل ملاحظه نرخ سود بین بانکی، تورم زا خواهد بود.

این کارشناس پولی و بانکی در ادامه تصریح کرد: دلیل کاهش نرخ سود بین بانکی مشخص نیست! این اتفاق می‌تواند هم در نتیجه افزایش پایه پولی توسط بانک مرکزی یا برداشت قابل ملاحظه از منابع بانک مرکزی یا فروش ارز توسط دولت به بانک مرکزی (خصوصا وقتی منابع ارزی بلوکه شده و قابل استفاده نباشد) رخ دهد و هم انباشت منابع بانک‌ها می‌تواند زمینه ساز کاهش نرخ سود بین بانکی باشد یا شاید هم نزول بازار‌های سرمایه و ارز و مسکن و عدم تمایل مردم به دریافت تسهیلات از بانک ها، علت این اتفاق باشد.

وی گفت: انتظار می‌رود بانک مرکزی ما هم مثل تمامی بانک‌های مرکزی در دنیا، ماهانه گزارشی از تغییرات ترازنامه خود منتشر کرده و در صورت تغییر نرخ سود بین بانکی، دلیل آن را توضیح دهد. اگر چه شرایط تحریمی موجب شده افشای برخی اطلاعات از سوی بانک مرکزی و سایر نهاد‌ها به بهانه تحریم و احتمال سواستفاده دشمن، انجام نشود؛ اما معتقدم در شرایط فعلی علاوه بر آنکه بانک مرکزی باید دلیل کاهش نرخ سود بین بانکی و سیاست‌های خود در قبال نرخ سود بین بانکی در ماه‌های آینده را اعلام کند، بلکه باید شفافیت در ارائه اطلاعات این چنینی توسط بانک مرکزی، به قانون تبدیل شود و بانک مرکزی مکلف به افشای عمومی اطلاعات بصورت دوره‌ای و منظم باشد؛ مگر در موارد خاص که شورای عالی امنیت ملی، افشای عمومی اطلاعات را به مصلحت کشور نداند. البته شرایط فعلی، شرایط حادی نیست و به نظر می‌رسد افشای دلیل کاهش نرخ سود بین بانکی و سیاست‌های آتی بانک مرکزی ضرورت دارد. کما اینکه در همه جای دنیا، بانک‌های مرکزی نرخ سیاست گذاری شده خود را اعلام می‌کنند و اگر برنامه‌ای برای کاهش یا افزایش این نرخ وجود داشته باشد، قبل از تغییر نرخ سود بین بانکی، اطلاع رسانی عمومی صورت خواهد گرفت.

ندری در پایان خاطرنشان کرد: بانک مرکزی ما سال گذشته اعلام کرد از نرخ تورم هدفگذاری شده، تبعیت خواهد کرد و حالا دلیل کاهش نرخ سود بین بانکی، مشخص نیست!

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده