به گزارش میمتالز، "راضیه تاجیک" گفت: برای بررسی هدفمند بودن تبلیغات در وهله اول باید به این سوال پاسخ داد که تبلیغات انجام شده با چه هدف و رویکردی برنامه ریزی و اجرا شده اند؛ چرا که افزایش آگاهی از برند، فروش و اطلاع رسانی هر یک میتوانند هدفی برای اجرای تبلیغات اثربخش باشند.
وی، با بیان اینکه تبلیغات، زمانی هدفمند است که بر روی یک محصول خاص متمرکز باشد، افزود: برخی شرکتها تبلیغات خود را با هدف ارائه تخفیفات دورهای برای افزایش فروش انجام میدهند، اما نکتهای که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته، فرهنگ سازی است و از آنجایی که در کشور ضریب نفوذ بیمه از میزان پایینی برخوردار است، شرکتها باید بخش قابل توجهی از اقدامات تبلیغاتی خود را به این موضوع معطوف کنند.
تاجیک، با اشاره به اینکه تنوع در محصولات بیمهای پایین نبوده، ادامه داد: با توجه به آمار وارقام رسمی بخش عمده تولید در صنعت بیمه مرتبط با بیمه شخص ثالث بوده که خرید آن اجباری است، اما بیمههای اختیاری اقبال بلندی در فروش نداشته اند.
وی خاطرنشان کرد که با توجه به موضوع فوق الذکر میتوان نتیجه گرفت نگرش شرکتهای بیمهای باید به سمت و سویی حرکت کند تا درزمینه تبلیغات واطلاع رسانی معرفی بیشتر محصولات بیمهای و اشاعه فرهنگ خرید بیمهها را هدف قرار دهند.
مدیربازاریابی وبرندینگ شرکت بیمه آسماری، تصریح کرد: شرکتها باید نیازهای مردم را شناسایی کرده و محصولات مرتبط با آن را تبلیغ کنند، به عنوان مثال در رابطه با کرونا تبلیغ محصولات درمانی مرتبط با این بیماری میتواند یک مزیت رقابتی تلقی شود.
تاجیک، با بیان اینکه درانجام تبلیغات توجه به مخاطب و نیاز آن اهمیت بالایی دارد، افزود: تکراری بودن مدل پیاده سازی تبلیغات و خلاقانه نبودن یکی از دغدغههایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی، معتقد است که تبلیغات حال حاضر در صنعت بیمه بیشتر با رویکرد معرفی شرکت و یا ارائه تخفیفات است که شاید این یکی از نقاط ضعف تبلیغات اجرا شده باشد چرا که معرفی مزایا و پاسخ به نیاز مشتری در پیام تبلیغات دیده نمیشود.
مدیربازاریابی وبرندینگ شرکت بیمه آسماری، گفت: آنچه در تبلیغات صنعت بیمه دیده میشود، بیشتر تمرکز بر شکل است تا محتوا، این که تعداد بیلبوردها چقدر باشد، رنگ غالب در تبلیغات چه باشد یا این که با کدام شرکت تبلیغاتی همکاری شود، بیشتر اهمیت پیدا کرده است تا این که اثرگذاری این تبلیغات چقدر است.
تاجیک، اظهارکرد: دیدگاههای شرکتهای بیمهای درباره شکل و محتوای تبلیغات، بسیار پراکنده است و رسیدن به اجماع در این زمینه بسیار دشوار است.
وی، هدف از تبلیغات را افزایش سهم بازار شرکتها عنوان کرد و گفت: نمیتوان تبلیغات را فقط با هدف تبلیغات انجام داد، بدون این که به فروش بیشتر شرکت چشم داشت، به طور سنتی گفته میشود که بهترین تبلیغ برای شرکت بیمه ای، پرداخت درست، دقیق و به موقع خسارت است با این حال تبلیغات میدانی زمانی میتواند اثرگذار باشد که شرکت بیمهای در عمل به وظیفه ذاتی خود، یعنی پرداخت خسارت، درست عمل کند در غیر این صورت، تبلیغات اثر منفی هم خواهد داشت.
مدیربازاریابی وبرندینگ شرکت بیمه آسماری، با بیان اینکه روابط عمومی در صنعت بیمه به رسمیت شناخته نشده، اظهارکرد: عموما، همه کارهای باقی مانده در سایر بخشها به روابط عمومی ارجاع میشود و روابط عمومی به انجام فعالیتهایی میپردازد که اساسا جایگاهی در حوزههای تعریف شده آن ندارد، در نتیجه فعالیتهای آن به درستی دیده نمیشود و مدیران این بخش را فرسوده میکند.
تاجیک، افزود: در چنین شرایطی، مدیران توانمند، تحصیلکرده و باتجربه روابط عمومی ترجیح میدهند فضای دیگری را تجربه کنند و از بدنه صنعت جدا شوند، نگاهی به مدیریتهای روابط عمومی شرکتهای بیمه نیز نشان میدهد عموم مدیرانی که چند سالی در مسئولیت خود باقی مانده اند، یا حلقه کارکنان زیرمجموعه را از دست داده و یا این که برای انجام امور خود از مشاوران بیرونی کمک گرفته اند.
وی، با اشاره به برگزاری جشنواره بیمه مرکزی که هرساله برگزار میشود، گفت: بیمه مرکزی اقدامات روابط عمومی شرکتهای بیمهای را دریافت کرده و آنها را رتبه بندی میکند متاسفانه این رتبه بندی، مبنای دقیقی ندارد به عنوان مثال، شرکتهای مناطق آزاد با بودجه و دامنه فعالیت محدود، با شرکتهای بزرگ مقایسه میشوند و طبیعی است که این قیاس نمیتواند دقیق باشد واز سوی دیگر، شرکتهایی که فعالیتهای خود را برون سپاری میکنند با شرکتهایی که از ظرفیت درون سازمانی استفاده میکنند، نمیتوانند با یکدیگر مقایسه شوند.
منبع: چابک آنلاین