تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۲۱۳۸۳۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اثر ۳ رویداد مثبت در بازگشت شاخص به مدار صعود و راهکار‌های بهبود

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش سه رویداد مثبت در فراهم کردن بازگشت شاخص به مدار صعود، راهکار‌های بهبود معاملات را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، طاهره جهانی با اشاره به روند پرنوسان این روز‌های معاملات بورس اعلام کرد: از ابتدای خرداد معاملاتی روان و منطقی‌تر شده که بخشی از این واکنش را می‌توان ناشی از نگاه روانشناسی بازار به عدم کاهش نرخ دلار به کمتر از ٢٠ هزار تومان و تثبیت موقت آن دانست. دلیل این اتفاق در بازار ارز به موضوع تعویق نتایج مذاکرات و ابهامات موجود در این زمینه بر می‌گردد و هنوز تا دستیابی به نتیجه نهایی، فاصله وجود دارد.

در چند ماه نخست سال، یک نوع بیش واکنشی در بازار وجود داشت که علت این موضوع به پیش بینی فعالان بازار در زمینه تورم انتظاری از نیمه دوم سال ٩٩ باز می‌گردد. دعوت مسوولان و وعده حمایت پایدار باعث ورود جمع زیادی از سرمایه گذاران به این بازار شد که بخش زیادی از این افراد از دانش کافی برای سرمایه گذاری برخوردار نبودند بنابراین با رشد غافلگیرکننده‌ای که شاخص بورس در این دوره تجربه کرد انتظار اصلاح وجود داشت.

زمانی که بازار شروع به ریزش کرد، چشم امید سهامداران به تصمیماتی بود که هر هفته با حضور مسوولان ارشد برگزار می‌شد و چشم‌ها در انتظار انتشار خبر خوشی مانند تخفیف نرخ خوراک پالایشی ها، ملزم کردن شرکت‌ها به تهیه بازارگردان و ... بود تا شاید بتواند بار دیگر بازار را به روز‌های اوج بازگرداند. با وجود تصمیمات اتخاذ شده در جلسه شورای عالی بورس، اما ضرر و زیان‌ها جبران نشد و در واقع به دلیل بی اعتمادی علاوه بر طولانی شدن فرآیند اصلاح، نوعی بیش واکنشی به اخبار بد و کم واکنشی به اخبار خوب حاکم شد.

شرایط کنونی نیز مملو از اخبار مثبتی مانند نزدیکی به فصل مجامع شرکت ها، عدم کاهش نرخ دلار و تثبیت موقت، تورم بالای اردیبهشت و فروردین، بحث پیشرفت خوب واکسیناسیون در دنیا و افزایش تقاضای جهانی خصوصا در حوزه کامودیتی‌ها است که قرار گرفتن همه این خوش بینی‌ها کنار یکدیگر نویدبخش آمادگی برای صعودی دوباره است و فقط بازگشت اعتماد و شفافیت است که به مرور می‌تواند دوباره وضعیت بازار را به حالت تعادل نزدیک کند.

راهکار‌های بهبود معاملات بورس


اگر قرار است اقتصاد ایران نیز همسو با اقتصاد جهانی گام بردارد باید بطور حتم دو شرط پرهیز از قیمت گذاری دستوری و افزایش هرچه بیشتر شفافیت در بازار سرمایه حفظ شود و مورد توجه قرار گیرد. باید جذابیت‌هایی ایجاد شود که مردم فقط با اکتفا به دعوت مسوولان وارد نشوند بلکه از طریق کسب تحلیل و دانش به سمت این بازار هدایت شوند و از این طریق با کسب بازدهی‌های معقول سرمایه‌ها را ماندگار کنند.

اثر واریز نقدینگی از صندوق توسعه، مالیات بر عایدی سرمایه و احیای برجام


تزریق منابع جدید به بازار سرمایه یکی از ۱۰ مصوبه حمایتی اخیر سازمان بورس بود که طبق آن قرار شد مبلغی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود و آخرین اخبار از ادامه این روند حکایت دارد. اکنون ارزش معاملات با ارقامی که بازار در اوج به سر می‌برد فاصله چشمگیری دارد. در روز‌های اصلاح سنگین بازار، خروج نقدینگی ادامه دار بود بنابراین انتظار می‌رود تزریق نقدینگی روند را به سمت مسیر صعودی تغییر دهد. زیرا می‌تواند بخشی از صف‌های فروش را جمع آوری کرده و روند متعادل تری به خود بگیرد.

یکی از اهداف تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، هدایت سرمایه‌ها به بازار‌های مولد ازجمله بازار سرمایه است که بطور قطع این مصوبه أثر بسزایی در توسعه هر چه بیشتر بورس، اقتصاد و بازار‌های مولد خواهد داشت. این سیاست در کشور‌های پیشرفته دنیا سال‌ها در حال اجرا است و در صورت رفع برخی از مشکلات موجود می‌تواند بر کلیت معاملات بازار اثربخش باشد.

در چند هفته اخیر انعکاس‌های مثبتی از بازگشت به برجام و مباحث توافقات و لغو تحریم‌ها به گوش می‌رسد که می‌تواند دو اثر کوتاه و بلند مدت در معاملات داشته باشد. اثر کوتاه مدت می‌تواند ناشی از کاهش قیمت دلار باشد که با توجه به وضعیت حاکم این اثر در شرایط کنونی پیش خور شده است. در اثر بلند مدت، موفقیت در مذاکرات وین با افزایش صادرات، کاهش هزینه‌های تولید و انتقال فناوری جدید به بازار همراه خواهد بود که این موضوع زمینه کاهش درجه نااطمینانی را فراهم می‌کند بنابراین برآیند اثر توافق بر سر برجام در کل به نفع بازار سرمایه تمام می‌شود و نگرانی در این خصوص، بی‌مورد خواهد بود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده