تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۲۶
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۲۱۳۹۳۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

محصول تازه «فیات» در ایران

‌می‌متالز - فیات را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان نامید که بخش قابل‌توجهی از بازار خودروی جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش می‌متالز، اگر به ترکیه سفر کنید، بخش قابل‌توجهی از خودرو‌های این کشور از برند فیات است؛ اما چرا برند معتبری مثل فیات حضور پررنگی در کشورمان نداشته است؟ البته شرکت پارسیان موتور نماینده این برند ایتالیایی در ایران است و مدتی است که خودروی کار این شرکت را مونتاژ و با میزان مشخصی داخلی‌سازی، تولید و عرضه می‌کند.

زندگی فیات دوکاتو از اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی شروع شد. در آن زمان، خودروسازی کرایسلر تصمیم گرفت تا با گروه پژوسیتروئن (PSA) جوینت‌ونچری را شکل داده که فقط یک هدف داشت: فروش انواع خودرو‌های تجاری با یک پلت‌فرم مشترک. بازار هدف آن‌ها نیز اروپا، روسیه، آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه بود.

فیات دوکاتو خودرویی منحصربه‌فرد است که تنها در سایت تولیدی SEVEL ایتالیا تولید و به سراسر جهان عرضه می‌شود.

علاوه بر این سه شرکت، خودروسازان دیگری مانند آلفارومئو، لانچیا و حتی تالبوت نیز در این جوینت‌ونچر سهم داشتند، اما بعد‌ها از آن جدا شدند. در این روز‌ها نیز که بیش از ۴۰ سال از تاسیس این جوینت‌ونچر می‌گذرد، همچنان یک‌طرف آن، کرایسلر ایستاده و یک‌طرف دیگرش نیز پژوسیتروئن و ظاهرا هر سه هم راضی‌اند. به‌خصوص بعد از آنکه مجموع تولید SEVEL در سال ۲۰۱۸ از مرز ۶میلیون دستگاه گذشت. هم‌اکنون نیز این جوینت‌ونچر، تحت مالکیت گروه خودروسازی استلانتیس به فعالیت ادامه می‌دهد.

در این چهار دهه، عمده تمرکز SEVEL برای تولید چهار محصول فیات دوکاتو، سیتروئن جامپر، پژو باکسر و رم پرومستر بوده است؛ ون‌هایی که اسامی متفاوت دارند، ولی با پلت‌فرم دوکاتو ساخته شده‌اند.

نام فیات برای بازار ایران، نام جدیدی نیست؛ چراکه حداقل نیم‌قرن است که از ورود اولین فیات‌ها به ایران می‌گذرد؛ اما نام دوکاتو (Ducato) در ایران، نامی آشنا نبوده که ظاهرا قرار است از حالا به بعد، نام آن را بیش از پیش بشنویم.

نخستین بار که نام فیات دوکاتو را در ایران شنیدم، تقریبا در اواسط دهه ۸۰ شمسی بود که تعداد محدودی از نسل دوم دوکاتو، در مدل‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به ایران رسیدند. دومین باری که نام ون دوکاتو بر سر زبان‌ها افتاد، اوایل دهه ۹۰ شمسی بود که نسل سوم دوکاتو را خیلی ناگهانی و در مدل‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در بازار کشورمان یافتیم. تقریبا از زمستان ۱۳۹۹ و برای سومین بار، نام دوکاتو را می‌شنویم، ولی این بار، بسیار متفاوت‌تر از دفعات قبلی است چراکه فیات دوکاتو، نه به‌صورت وارداتی، بلکه به‌صورت مونتاژی سر از بازار ایران درآورده است. شرکت پارسیان موتور که در آینده نزدیک، برنامه عرضه یک مدل سواری سدان یا کراس اوور در ایران را هم دارد، حالا مونتاژ دوکاتو را آغاز کرده است.

حال به‌دلیل سختگیری این شرکت در کیفیت ساخت قطعه، برخی قطعه‌سازان چالش داشته‌اند؛ اما این چالش فرصت مناسبی برای قطعه‌سازی داخلی است تا خود را با دانش روز هماهنگ کند.

دوکاتو؛ ونی همه‌کاره

دوکاتو ونی است که هم کاربری مسافربری دارد، هم می‌تواند بار جابه‌جا کند، هم می‌تواند آمبولانس باشد و هم می‌تواند به‌عنوان یک کامیونت سبک از آن استفاده کرد. بیش از ۱۸۰ نوع کاربری مختلف برای این محصول استراتژیک فیات در سراسر دنیا تعریف شده است. خودروی حمل معلولان، خودروی حمل پول، خودروی تشریفات، خودروی امدادرسانی، خودروی سرویس مدارس و کارکنان شرکت‌ها، خودروی واحد سیار تلویزیونی، خودروی تجهیزات سینمایی (سینه‌موبیل)، خودروی اتوکمپینگ و مسافرتی و... بخشی از کاربری‌های متنوع فیات دوکاتو هستند.

فیات دوکاتویی که شرکت پارسیان موتور، مونتاژ CDK آن را شروع کرده، از نسل چهارم این ون ایتالیایی است که در حقیقت فیس‌لیفتی روی نسل سوم آن محسوب شده و به اتاق X ۲۹۰ معروف شده است. فیات در این فیس‌لیفت که سال ۲۰۱۴ معرفی شد، چراغ‌های جلویی خودرو را مدرن‌تر طراحی کرده است و چهره ون دوکاتو را از آن حالت گنگ و مبهمی که قبل از فیس لیفت داشت، درآورده است. همچنین موتور‌های یورو ۶، بعد از این فیس‌لیفت بود که در قلب دوکاتو جای گرفت.

تیپ‌های ون دوکاتو و امکانات

ون فیات دوکاتو در چهار تیپ L ۱ و L ۲ و L ۳ و L ۴ هستند که در هرکدامشان در جزئیاتی مانند فاصله محور، ابعاد خودرو و ظرفیت سرنشینان متفاوت است. چنانچه ونی با اندازه کوچک و تعداد سرنشین ۱۲ نفر یا کمتر بخواهید، تیپ L ۱ می‌تواند مناسب باشد. تیپ L ۲ و L ۳ نیز به‌عنوان ونی متوسط و L ۴ بزرگ و با ظرفیت ۱۶ تا ۲۳ نفر است؛ البته در حال حاضر تنها تیپ L ۴ از طرف پارسیان موتور عرضه می‌شود که با چهار مدل فیات دوکاتو مینی‌بوس و فیات دوکاتو VIP به فروش می‌رسد.

هر چهار تیپ فیات دوکاتو از موتور مشترک F ۱ A مولتی‌جت ساخت مجموعه تخصصی تولیدی فیات پاورترین تکنالجی (FPT) بهره می‌برد که از سال ۲۰۰۵ در شهر تورین ایتالیا تاسیس و وظیفه تولید موتور و گیربکس محصولات فیات و سایر برند‌های مرتبط با هلدینگ FCA را به عهده داشته است. این موتور ۳/ ۲ لیتری دیزلی باقدرت ۱۳۰ تا ۱۸۰ اسب بخار مصرفی بین ۶ تا ۷ لیتر در هر صد کیلومتر دارد. برای گیربکس دوکاتو نیز مشتریان ایرانی می‌توانند ۶ دنده دستی یا ۹ دنده اتومات را سفارش دهند. فیات دوکاتو، به‌صورت دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه شده است و فرمان آن نیز از نوع هیدرولیکی است. سیستم کنترل پایداری (ESC)، ترمز‌های ABS و سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) نیز در همه تیپ‌های دوکاتو، استاندارد هستند.

تجهیزات ون دوکاتو

ون فیات دوکاتو سیستم‌های رفاهی و تجهیزات مختلفی دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به سیستم کنترل کشش، کنترل خودرو در سربالایی، رادار تابلو خوان، سنسور باران اشاره‌کنیم. همچنین دوکاتو دارای سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی، چراغ مخصوص روز، سیستم کنترل لغزش خودرو، پله کمکی برقی، سیستم هشدار بین‌خطوط، دو بخاری و تهویه مطبوع مجزا برای راننده و مسافران، سنسور پارک و دوربین در عقب خودرو و کیسه هوای راننده است. فیات دوکاتو برای ارگان‌ها، سازمان‌ها و همچنین مصارف شخصی مختلفی طراحی‌شده است. به‌طور مثال از ون فیات دوکاتو می‌توان به‌عنوان یک مینی‌بوس، حمل‌ونقل بار، آتش‌نشانی یا کمپر استفاده کرد. البته فیات برای هر کدام از این کاربرد‌ها تمهیداتی را نیز در نظر گرفته و به‌طور مثال، برای شرکت‌های حمل بار، در‌های عقب این خودرو با زاویه ۲۷۰ درجه باز می‌شوند تا در به‌صورت کامل به پهنای بدنه کناری خودرو پهلو بگیرد و به خودرو‌های عبوری صدمه نزند. علاوه بر این‌ها شرکت پارسیان موتور اعلام کرده است تولیداتش چه در حالت شاسی خام خودرو (بدون تجهیز و کاربری خاص) و چه در حالات مختلف با کاربری‌های مدنظر مشتری، قابل سفارش، طراحی و تجهیز است. خودرو‌های تجاری در بازار ایران بسیار محدود عرضه شده‌اند و به غیر از ون فیات دوکاتو که در مدل ۲۰۲۰ در حال عرضه است، خودرو‌هایی نظیر هیوندای H ۳۵۰ توسط سروش دیزل، جک سانری توسط آرین پارس موتور یا ون مکسوس توسط بهمن موتور در بازار ایران به‌صورت بسیار محدود عرضه شده‌اند و باید گفت که هنوز تشنگی زیادی در این بازار وجود دارد و فیات دوکاتو با توجه به برند مطرح و پشتوانه استاندارد‌ها و کیفیت اروپایی و همچنین مدل به‌روز خود، به‌راحتی معادله را در بازار عوض خواهد کرد و بی‌شک در فروش خود مشکلی نخواهد داشت.

قیمت ون ایتالیایی

تا لحظه تهیه این گزارش فیات دوکاتو مینی‌بوسی با جعبه‌دنده دستی و ظرفیت ۱۶ نفر با دو مدل و قیمت‌های یک‌میلیارد و ۶۲۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان و یک‌میلیارد و ۵۴۳ میلیون و ۵۰۰هزار تومان عرضه می‌شود. در مدل فیات دوکاتو VIP که با همان اندازه، اما ظرفیت ۹نفر با دو قیمت یک‌میلیارد و ۶۳۰میلیون تومان در حالت دستی و یک‌میلیارد و ۸۸۰میلیون تومان در حالت اتوماتیک از طرف شرکت پارسیان موتور عرضه می‌شود. برای سفارش کاربری‌های خاص نیز طبق اعلام مدیران این شرکت، با توجه به نیاز و درخواست مشتری، سطح امکانات و آپشن‌ها و کاربری درخواستی در زمان سفارش تعیین قیمت و سپس به مشتری اعلام می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده