تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۴۳
بازدید: ۳۴۴
کد خبر: ۲۱۴۰۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توسط معاون درآمد سازمان امور مالیاتی:

شرایط برخورداری از مالیات مقطوع و تقسیط پرداخت اعلام شد

‌می‌متالز - معاون درآمد سازمان امور مالیاتی، شرایط برخورداری از مالیات مقطوع و تقسیط پرداخت برای برخی صاحبان مشاغل در ماه جاری را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، محمد مسیحی درباره شرایط برخورداری از مالیات مقطوع گفت: سازمان امور مالیاتی برای برخی صاحبان مشاغل، تسهیلات برخورداری از مالیات مقطوع را در نظر گرفته که صرفا شامل گروه دوم و سوم مشاغل که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آن‌ها در سال ۹۹، حداکثر ۴۵ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم و به میزان ۱.۶ میلیارد تومان است.

وی افزود: این گروه از صاحبان مشاغل در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل حداکثر تا پایان ماه جاری از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه مصوب ۹۴.۴.۳۱ و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف می‌شوند.

این معاون ادامه داد: صاحبان مشاغلی که واجد شرایط حکم تبصره ماده ۱۰۰ بوده و بر مبنای موضوع فعالیت یا استقرار محل فعالیت با دارا بودن مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح در عملکرد سال ۹۸ مشمول برخورداری از معافیت مالیاتی یا نرخ صفر مالیاتی شده اند، مشروط به حفظ ضوابط معافیت یا نرخ صفر مالیاتی در سال ۹۹، می‌توانند از مزایای این دستورالعمل استفاده کنند و عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، موجب لغو معافیت آن‌ها نخواهد شد.

مسیحی گفت: مفاد بند‌های ۵ و ۶ این دستورالعمل برای اینگونه مؤدیان نیز جاری بوده و در صورت خروج مودی از شمول مفاد تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم از هر گونه معافیت مالیاتی یا نرخ صفر مالیاتی محروم خواهند شد.

وی افزود: مالیات صاحبان مشاغل بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال ۹۸ (اعم از اصلی و متمم) با میزان مالیات قطعی تا ۳ میلیون تومان، بدون افزایش، ۳ تا ۶ میلیون تومان ۴ درصد، ۶ تا ۱۲ میلیون تومان۸ درصد و بیشتر از ۱۲ میلیون تومان ۱۲ درصد افزایش می‌یابد و از تسهیلات این دستورالعمل برخوردار خواهند شد.

این مقام مسوول ادامه داد: صاحبان مشاغلی که تمایل به استفاده از شرایط این دستورالعمل را دارند، باید از طریق پایگاه اینترنتی ntr.tax.gov.ir مراتب را قبل از پایان خرداد به سازمان اعلام کنند. افرادی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یک جا تا پایان ماه جاری نداشته باشند، مالیات مقطوع حداکثر تا پنج ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود و عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.

مسیحی اضافه کرد: هر گاه اسناد و مدارکی به دست آید که مشخص شود مجموع فروش کالا و ارائه خدمات مؤدی در سال ۹۹ بیش از مبلغ اعلامی بوده، مشروط به این که مجموع درآمد مودی از حدنصاب مقرر (۱.۶ میلیارد تومان) تجاوز نکند، نسبت به محاسبه مابه التفاوت مالیات متعلقه با رعایت مقررات اقدام خواهد شد و ما به التفاوت مالیات مطالبه شده در اجرای این بند از دستورالعمل، مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم نخواهد بود.

وی افزود: صاحبان مشاغلی که سال ۹۹ اولین سال فعالیت آن‌ها بوده، مشمول برخورداری از مفاد این دستورالعمل نخواهند بود و مکلف به انجام تکالیف قانونی از جمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر هستند.

این معاون ادامه داد: هرگونه تغییر محل فعالیت در سال ۹۹، مشمول ثبت نام جدید بوده و مودی در محل فعالیت جدید مشمول این دستورالعمل نخواهد بود. به استثنای مشاغلی که براساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی صلاح بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند.

مسیحی گفت: آن دسته از صاحبان مشاغل موضوع بند الف این دستورالعمل که مالیات تشخیصی عملکرد سال ۹۸ آنان به قطعیت نرسیده درصورت تکمیل و ارسال فرم مربوط با اعمال درصد‌های تعیین شده، مطابق بند ب، مشمول این دستورالعمل خواهند بود. بدیهی است چنانچه مالیات عملکرد سال ۹۸ مودیان موضوع این بند در فرآیند رسیدگی و دادرسی مالیاتی، کاهش یابد، این امر تاثیری در میزان مالیات مقطوع پذیرفته شده عملکرد سال ۹۹ آن‌ها نخواهد داشت.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده