تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۲:۱۷
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۱۴۱۹۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تسلا فعلا بی‌رقیب

‌می‌متالز - با رونمایی از مدل اس پلاید معلوم شد که ما هنوز باید منتظر یک رقیب واقعی بمانیم.

به گزارش می‌متالز، ایلان ماسک اول نام این خودروی برقی را S-۳-X-Y گذاشت و قیمت آن را با زبان بی‌زبانی طوری که معلوم بود راستش را نمی‌گوید ۹۶.۴۲۰ دلار اعلام کرد. حالا که هنگام رونمایی ورژن با عملکرد بالای آن رسیده، نام آن را از روی فیلم سینمایی Spaceballs انتخاب کرده و Model S Plaid گذاشته است. به هر حال همه می‌دانیم که او عشق فضا است و مدیرعامل اسپیس ایکس هم هست.

در این رونمایی معلوم شد که قیمت این خودرو ۱۳۰ هزار دلار است و توان آن ۱۰۲۰ اسب بخار. صفر تا ۱۰۰ آن زیر دو ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۰۰ مایل در ساعت (۳۶۰ کیلومتر در ساعت) است. ماسک در توجیه ارائه چنین خودرویی گفته است: «نکته مهمی در مورد انرژی‌های پایدار آینده وجود دارد که باید روی آن تاکید شود: ما باید نشان می‌دادیم که خودرو‌های برقی بهترین گزینه موجود هستند و همه تسلیم هستیم.»

رسانه‌های خودرونویس هم ایلان ماسک را از زخم زبان و انتقاد بی‌نصیب نگذاشتند. جالوپنیک نوشت رسیدن به سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت مستلزم داشتن تایر‌هایی است که هنوز در بازار در دسترس نیست. در یک فایل یوتیوب Engineering Explained نشان داد که اصلا صفر تا صد زیر دو ثانیه ممکن نیست، چون بالاخره باید چرخ‌های این خودرو فرصت به حرکت درآمدن داشته باشند. واشنگتن پست هم به این نکته اشاره کرد که مسائل مهم‌تری مثل عرضه پیکاپ سایبرتراک، خودروی اسپرت رودستر، کامیون سمی (Semi) و پیل‌های جدید که مدت‌ها است وعده آن را داده‌اند، روی خبر رونمایی این خودرو سایه سنگینی انداخته است.

حالا که ۹ سال از اولین خودروی مدل اس تسلا می‌گذرد، هنوز یک رقیب واقعی برای خودروی تمامی برقی این خودروساز پیدا نشده است. [شاید معرفی یا رونمایی شده باشند، اما به تولید انبوه نرسیده و در خیابان‌ها در حال تردد نیستند.]در تمام نظرسنجی‌هایی که انجام می‌شود از جمله تازه‌ترین آن که اوایل امسال توسط جی دی پاور منتشر شد، مهم‌ترین دغدغه مردم در مورد خودرو‌های برقی باتری و پیمایش به ازای هر بار شارژ است. مردم دوست ندارند در خیابان بمانند، چون مثل خودروی بنزینی نیست که بتوان مشکل را با یک دبه یا یک بطری حل کرد. خودرو باید یدک‌کشی و به یک جایگاه شارژ رسانده شود. با اینکه خودروسازان دنیا کُری می‌خوانند و انواع و اقسام استارت‌آپ‌ها خود را «تسلاکُش» نامیده‌اند، هنوز رقیبی که به تولید انبوه رسیده باشد وجود ندارد و تسلا به راحتی آن‌ها را از میدان به در می‌کند. در مورد مدل اس پلاید جدید تسلا، پیمایش به ازای هر بار شارژ ۳۹۰ مایل (۶۲۵ کیلومتر) است. یعنی حداقل ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) بیشتر از پورشه تایکن و ۱۵۰ مایل (۲۴۰ کیلومتر) بیشتر از آئودی مدل E-tron GT است. تنها خودرویی که بر اساس رودشو سی نت، قابل مقایسه با تسلای مدل اس پلاید است، متعلق به استارت آپ لوسید موتورز Lucid Motor است. این خودرو، اما یک مشکل مهم دارد، لوسید هنوز سر قول خود در مورد تولید نایستاده است. شما نمی‌توانید آن را رقیب به حساب بیاورید تا زمانی که خودروی قابل فروش و در حال تردد در خیابان‌ها نداشته باشد. در همین میان، تسلا ۲۵ خودروی مدل اس پلاید را به مشتریان تحویل داده است. قرار است ابتدا ۱۰۰ خودرو در هفته تحویل دهد و تا پایان فصل تابستان ظرفیت به هزار دستگاه در هفته برسد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده