تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۳
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۲۱۴۷۶۱

افزایش حمل‌ونقل دریایی ایران به اروپا

افزایش حمل‌ونقل دریایی ایران به اروپا
‌می‌متالز - مقام مسوول سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش افزایش حمل‌ونقل دریایی ایران و اروپا خبر داد و گفت: صنعت هیدروگرافی علاوه بر ارتقاء ایمنی دریانوردی در پیشگیری از سیل و سونامی نقش مهمی دارد.

به گزارش می‌متالز، نادر پسنده در آستانه روز جهانی هیدروگرافی با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی موثرترین شیوه برای جابجایی کالا در سطح بین‌الملل است و سالانه بیشترین میزان حمل و نقل کالا در جهان را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: ایران به دلیل دسترسی به دریای کاسپین در شمال کشور و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب کشور دارای ۵۷۹۰ کیلومتر نوار ساحلی است و حدود ۳۰۰۰ کیلومتر آن بخشی از خطوط دریایی بوده و موقعیت مناسب برای تجارت دریایی دارد و بخش زیادی از حمل و نقل بین المللی خود را از این طریق انجام می‌دهد.

وی افزود: در این بین، بیشترین تجارت دریایی از جنوب کشور بوده و ترابری دریایی به کشور‌های جنوب خلیج فارس و اقیانوس هند و خاور دور سهم زیادی را در بر می‌گیرد.

وی با بیان این‌که حمل‌ونقل دریایی اروپا به ایران و بالعکس رو به افزایش بوده و ایران با دسترسی به آب‌های بین‌المللی توانسته امکان تبادل مستقیم کالا با کشور‌های اروپایی را گسترش دهد، تصریح کرد: بی‌شک از ضروریات حمل و نقل دریایی ایمن، دسترسی دریانوردان و فعالان این عرصه به نقشه‌های به روز از مسیر‌های شناخته شده دریایی و آبراهه‌ها است که این مهم از طریق برداشت داده‌های دریایی از جمله هیدروگرافی تامین می‌شود.

به گفته پسنده، صنعت هیدروگرافی علاوه بر ارتقاء ایمنی دریانوردی، در دیگر فعالیت‌های دریایی از جمله بهره‌برداری از منابع دریایی مانند آبزیان و مواد معدنی، مدیریت و حفاظت از محیط زیست دریایی، تعیین مرز دریایی، قایقرانی تفریحی، دفاع و امنیت دریایی، پیشگیری از حوادث غیر مترقبه از جمله سیل و سونامی، مدیریت منطقه ساحلی و جهانگردی و علوم دریایی نقش مهمی ایفا می‌کند.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه در سال جاری روز جهانی هیدروگرافی مصادف با صدمین سال تاسیس این سازمان با شعار «صد سال همکاری بین المللی در حوزه هیدروگرافی» برگزار می‌شود، اضافه کرد: شورای سازمان بین المللی هیدروگرافی ۳۰ عضو دارد که ایران یکی از اعضاء فعال آن است و کمیته فنی آن در ۱۰ کارگروه تخصصی و ۱۵ کمیسیون منطقه‌ای هیدروگرافی جهت ارتقاء ایمنی دریانوردی و جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس کمیسیون منطقه‌ای دریایی راپمی (RSAHC) فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این سازمان سه نقش اصلی را در جهت بهبود چارت‌های بین المللی دریایی و هیدروگرافی در بین کشور‌های عضو بر عهده دارد، اظهار داشت: تدوین راهنما و استاندارد‌های بین المللی لازم برای انجام هیدروگرافی و تهیه چارت‌های دریایی، هماهنگی جهت ارائه چارت‌های دریایی مناسب و خدمات هیدروگرافی در سطح جهانی و منطقه‌ای، توسعه توانمندی‌های هیدروگرافی در میان کشور‌ها از طریق همکاری‌های منطقه‌ای و برنامه‌های آموزشی سه نقش اصلی این سازمان است.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با توجه به بین‌المللی بودن موضوع دریانوردی، فعالیت‌های هیدروگرافی در مقیاس وسیع معمولا توسط سازمان‌های مورد تائید دولتی هم، چون سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح انجام می‌شود.

پسنده با بیان اینکه بر اساس مصوبه سال ۱۳۴۰ مجلس، قانون عضویت سازمان بنادر در دفتر بین المللی هیدروگرافی تایید شد، یادآور شد: سال ۱۳۸۴ و در راستای اجرای مفاد نامه نماینده بهبر معظم انقلاب و دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی، کمیته ملی هیدروگرافی در سازمان بنادر و دریانوردی با عضویت و همکاری نمایندگانی از این سازمان، ستاد کل نیرو‌های مسلح، سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح و نیز سازمان نقشه برداری کشور بر اساس آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی مصوب سال ۱۳۹۰ تشکیل شد.

وی افزود: با توجه به وظیفه این کمیته مبنی بر تهیه و بازبینی نقشه‌های دریایی سواحل ج. ا. ایران، دبیرخانه مربوطه از ابتدای سال ۱۳۹۴ تولید و انتشار بین المللی چارت‌های الکترونیکی دریانوردی (ENC) را در دستور کار خود قرار داد و به واسطه تلاش همکاران در کمیته ملی هیدروگرافی، از ابتدای کار تاکنون دبیرخانه مربوطه موفق به انتشار ۹۳ سلول چارت الکترونیکی دریانوردی و به روز رسانی ۱۸۸ مورد چارت‌های منتشر شده از منطقه خلیج فارس و دریای عمان و دریای کاسپین شده که می‌تواند در ممیزی‌های آتی IMO نیز یک نکته مثبت تلقی شود.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه از ۹۳ سلول منتشر شده ۱۴ سلول مربوط به آب‌های شمال و ۷۹ سلول مربوط به آب‌های جنوبی کشور است، گفت: همچنین آمار منتشر شده حاکی از انتشار ۱۲ چارت بندرگاهی، ۵۰ چارت دسترسی و ۳۱ چارت فراساحلی در کل آب‌های کشور و حدود ۳۵ سلول شامل ۷ سلول پهلوگیری، ۱۴ سلول بندرگاهی، ۱۰ سلول دسترسی و ۴ سلول فراساحلی در دست تولید است و امیدواریم تا پایان سال جاری موفق به انتشار بین المللی آن‌ها شویم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت