تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۱۴۹۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

همزیستی پول کاغذی و دیجیتال/ ارز‌های جهانروا متوقف می‌شوند؟

‌می‌متالز - یک کارشناس بانکداری الکترونیک معتقد است: ظهور رمزارز‌ها را در حال حاضر نابودکننده چرخه پول نیست و نمی‌توان پول دیجیتال را جایگزین پول کاغذی و ارز‌های جهانروا دید.

به گزارش می‌متالز، رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در سال‌های پیش رو و حداقل طی یک دهه آینده بعید به نظر می‌رسد که پول کاغذی و ارز‌های جهانروا از بین بروند، اظهار کرد: در زمینه پول کاغذی ممکن است استفاده از آن بسیار کمتر شود و خیلی از پرداخت‌ها الکترونیکی شود؛ اما با توجه به عدم شمول جهانی این موضوع در دنیا و اینکه معمولا کشور‌ها طبقاتی در جامعه دارند که اصولا درآمد‌های نقدی و غیرپایدار دارند؛ بنابراین خیلی بعید است شاهد از بین رفتن کامل پول کاغذی باشیم.

شهاب جوانمردی تصریح کرد: آنچه که به شرایط کنونی اضافه می‌شود این است که دارایی‌هایی جدیدی در حوزه رمز ارز‌ها به دارایی‌های معمول اضافه می‌شود. ضمن اینکه روش‌های مبادله این ارز‌ها با دارایی‌های قبلی تغییر می‌کند و مدل‌های جدید روی کار می‌آید، اما در این باره هم باز بعید می‌دانم که مبادلات مالی به طور کامل تغییر کند.

وی ادامه داد:، اما ممکن است بر بستر بلاکچین مبادلات امن تری داشته باشیم یا بعضی از نهاد‌های غیرمتمرکز هم شکل بگیرند؛ اما آنچه که امروز می‌بینیم این است که نقطه تعادل و تفاهمی کم کم بین فضای سنتی و نوگرا در حال شکل گیری است. فرض کنید بین تمرکز کامل از منظر بانک مرکزی و عدم تمرکز کامل بر مبنای رمزارز‌ها نقطه بینابینی شکل خواهد گرفت.

رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران گفت: عملا دولت‌ها اجازه نمی‌دهند کل حاکمیت شان با این نگاه عدم تمرکزگرایی از بین برود، اما حتما نسبت به برخی موضوعات کوتاه خواهند آمد و سعی می‌کنند خودشان همراهی کنند. مانند کشور‌هایی که ارز دیجیتال خود را عرضه می‌کنند تا بتوانند برای آن مقررات و سیاست گذاری داشته باشند، در نتیجه ظهور رمزارز‌ها را در حال حاضر نابودکننده چرخه پول و پول دیجیتال را جایگزین پول کاغذی نمی‌بینم. هرچند به دو مفهوم متفاوت اشاره دارد، اما به صورت سیستم‌های مکمل و به یک همزیستی مسالمت آمیز خواهند رسید.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده