تاریخ: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۱۴
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۲۱۵۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صعود متفاوت بازارها

دیده‌بان بورس دوشنبه (7 آبان)

می متالز - روز گذشته هر سه بازار سهام، ارز و سکه افزایشی معاملات خود را به پایان رساندند، اما جنس روندها کاملا متفاوت بود. بورس تهران بار دیگر با نزدیک شدن به کف‌های قیمتی و سطوح جذابی که خریداران را تحریک می‌کند با افزایش شاخص مواجه شد. اما دلار و سکه شاهد آخرین تلاش‌های سفته‌بازان برای ایجاد موج افزایشی بودند.
دیده‌بان بورس دوشنبه (7 آبان)

به گزارش می متالز، نماگر بازار سهام با افزایش 1786 واحدی بار دیگر به کانال 180 هزار واحد برگشت که عموما به دلیل افزایش جذابیت قیمت سهام بنیادی با اصلاح روزهای اخیر بود. در این شرایط، ارزش معاملات بورس به محدوده 600 میلیارد تومان رسیده که از دو منظر قابل بررسی است. نخست آنکه این رقم در مقایسه با میانگین معاملات ماه مهر تقریبا نصف شده است. به معنای دیگر خبری از هجوم سراسیمه نقدینگی به بازار سهام نیست. اما اگر همین رقم را با چند ماه پیش یا سال گذشته مقایسه کنیم، رشدهای چند برابری ارزش معاملات را شاهد هستیم. نکته‌ای که تاکید می‌کند هنوز معاملات سهام با رکود فاصله‌ای جدی دارد، زمانی که ارزش معاملات بورس تهران به کمتر از 100 میلیارد تومان می‌رسید و شاخص نوسانات چند صدم درصدی را تجربه می‌کرد. شاید یک عرضه اولیه یا یک خوش‌بینی سیاسی مربوط به بسته حمایتی اروپا بتواند تحرکی تازه در بازار سهام ایجاد کند.  

شکست طلسم عرضه نفت در بورس: شاید مهم‌ترین رویداد دیروز در اقتصاد کشور، عرضه نفت خام در بورس انرژی بود؛ جایی که بیش از 280 هزار بشکه نفت به خریداران خُرد فروخته شد. کارشناسان معتقدند این اقدام می‌تواند در شرایط تحریم با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی صادرات نفت را تقویت کند. در آخرین اظهارات مدیر عامل بورس انرژی ابراز امیدواری شده که این عرضه هفته‌ای یک بار در این بورس انجام شود. با این حال پرداخت 20 درصد از هزینه معاملات به صورت نقدی و ریالی برخی پرسش‌ها را به همراه داشته است.

آخرین موج بازار ارز؟ در شرایطی که یک هفته تا اجرای دور دوم تحریم‌ها باقی مانده است، سفته‌بازان ارزی آخرین تلاش خود برای جوسازی در این بازار را انجام می‌دهند. در پی این تلاش مجددا نرخ‌ها از 14 هزار تومان فراتر رفتند. در سوی دیگر، مقامات کشور از بالا بودن سطح ذخایر ارزی سخن می‌گویند که می‌تواند اثر این موج سفته‌بازی را خنثا کند. تحلیل «دنیای بورس» از آخرین وضعیت بازار ارز را اینجا بخوانید.  

نقطه ضعف گزارش‌های ماهانه: یکی از مسایلی که معاملات سهام طی روزهای اخیر را کم‌رمق کرده است، گزارش‌های مالی شرکت‌هاست که در گام نخست مرتبط با صورت‌های مالی 6 ماهه بود. گویا عملکرد برخی شرکت‌ها با انتظارات سرمایه‌گذاران همخوانی نداشت و همین مساله منجر به فروشنده شدن آنها شد. هم‌زمان گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها می‌توانست انگیزه‌های مثبتی را ایجاد کند که بخشی از این گزارش‌ها نیز چندان مطلوب نبود. بنابراین، روایت‌هایی مبنی بر آنکه اعتصاب کامیون‌داران موجب ضعف فروش گروهی از شرکت‌ها شده مطرح می‌شود. اگر این مشکل مقطعی باشد و با توجه به بالا بودن سطح فروش، می‌توان این ضعف گزارش‌های ماهانه را مقطعی دانست و جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

آپدیت سودآوری دو شرکت بورسی: تیم تحلیلی «دنیای بورس» در آخرین بررسی‌های خود به سودآوری دو شرکت «غبشهر» و «شسپا» بر اساس گزارش ماهانه مهر پرداخته است. توصیه می‌شود معامله‌گران برای آپدیت کردن اطلاعات خود و تصمیم دقیق‌تر در معاملات، گزارش‌های مزبور را مطالعه کنند.  

استارت کم‌رمق بازار جهانی: در نخستین روز معاملات هفتگی بازار جهانی، شاهد افت محدود قیمت کالاها هستیم که عموما تحت تاثیر افزایش شاخص دلار رخ داده است. به این ترتیب، مس در محدود 6180 دلار، روی به قیمت 2640 دلار، آلومینیوم در سطح 2000 دلار و نفت برنت پایین‌تر از 78 دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شوند.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: با نزدیک شدن به مرحله دوم تحریم‌های نفتی ایالات متحده کونلون بانک چین که سهام عمده آن در اختیار شرکت ملی نفت چین است و برای ساماندهی نقل و انتقالات پولی میان ایران و چین در دوره تشدید تحریم‌ها ایجاد شد، به تازگی در اطلاعیه‌ای به طرف‌های ایرانی خود اعلام کرده است که دریافت و پرداخت‌های نیمه تمام را تا پیش از پایان ماه جاری میلادی به اتمام رسانند. رسانه‌های محلی پیش‌تر گفته بودند پالایشگاه‌ها و شرکت‌های دولتی هند اما هم اکنون سفارش‌های نفتی را به ایران برای آبان‌ماه داده‌اند.

در داخل همزمان با بحث تحریم‌ها، برای نخستین بار،​ نفت خام سبک صادراتی توسط شرکت ملی نفت در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه شد. حجم عرضه یک میلیون بشکه بود که از این تعداد 280 هزار بشکه نفت خام با قیمت 74 دلار و 85 سنت مورد معامله قرار گرفت. 3 شرکت برای خرید حضور داشتند که این 3 شرکت در 8 بار،​ معاملات خود را به سرانجام رساندند و سقف خرید برای هر خریدار یک میلیون بشکه و کف خرید برای هر خریدار 35 هزار بشکه مشخص شده بود. مدیران بورس انرژی امیدوارند براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته به طورمنظم حداقل هفته‌ای یکبار این معاملات انجام شود.

پیرو انتشار اطلاعیه عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‎الملل بورس انرژی ایران به تاریخ ۲۳ مهر ماه ۹۷، بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران برای صدور ضمانت‎نامه بانکی ریالی تعهد پرداخت، علاوه بر بانک‎های اعلام شده در اطلاعیه عرضه شامل پاسارگاد، تجارت، توسعه صادرات، سپه، صادرات، ملت و ملی، شامل بانک پارسیان نیز خواهد بود. به گفته علی حسینی؛ مدیرعامل بورس انرژی افشای اسامی خریداران در بورس، جرم و این اطلاعات جزو اسرار مشتریان و محرمانه است.

در دیگر رویدادها هم بانک مرکزی از تکذیب شایعه حذف سامانه نیما از فعال و پویا بودن این سامانه خبر داد . این در حالی بود که در گزارش جدید بانک مرکزی آمده است که متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در مهرماه ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۸۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.  براساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهر‌ماه 1397 نسبت به دوازده ماه منتهی به مهر‌ماه 1396 معادل 15.9 درصد است.

ب) صنایع: طاهر موهبتی؛ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از پرداخت بدهی داروسازان در ده روز و حسینعلی شهریاری؛ رییس کمیسیون بهداشت مجلس نیز از پیگیری نهایی تا یک هفته دیگر خبر دادند. همچنین دیروز خبر رسیده بود که با تصویب نمایندگان طرح اصلاح نظام بانکداری ایران در صحن علنی مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد.

همچنین انجمن زغال سنگ ایران با ابراز امیدواری به تفاهم نامه جدید با ذوب آهن، اعلام کرد پایان آبان در مورد تعیین فرمول قیمت گذاری تصمیم گیری می‌شود. در همین حال عبالرضا شیخان؛ دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان هم همزمان با مقوله افزایش نرخ ارز و بالا رفتن هزینه از رویداد جدیدی خبر داد که بر مبنای آن ممکن است قیمت سیمان با افزایش منطقی همراه شود. روز گذشته همچنین قیمت پایه محصول‌های پتروشیمی منتهی به یکشنبه 6 آبان ماه 97 بر اساس میانگین نرخ ارز معاملاتی در سامانه نیما  9 هزار و 170.3 تومان اعلام شد.

ج) شرکت‌ها: قرارداد ساخت و اجرای عملیات بازسازی کوره پتروشیمی جم با ویسون چین امضا شد. از دیگر پتروشیمی‌ها هم خبر رسیده که پتروشیمی بندرامام از زیرمجموعه‌های هلدینگ فارس تمام ارز حاصل از صادرات خود را در شبکه نیما به صرافی‌های مورد تایید بانک به فروش رساند و از تاریخ 22 فروردین ماه امسال تا 16 مردادماه امسال با نرخ ۴۲۰۰ تومان و همچنین از تاریخ 16 مردادماه تاکنون با نرخ۷۵۰۰ تومان به فروش رساند.

فولاد مبارکه هم در گزارشی درباره صادرات 5 ساله خود اعلام کرد:  این مجموعه در سال 92 حدود یک میلیون تن، سال 93 حدود 1.5 میلیون تن، سال 94 حدود 1.8 میلیون تن، سال 95 حدود 1.5 میلیون تن، سال گذشته حدود 1.3 میلیون تن و در 6 ماهه نخست سال ۹۷ جاری  ۷۰۰ هزار تن محصول‌ها را صادر کرد و بازارهای مهمی را در اروپا، جنوب شرق آسیا، منطقه خاورمیانه و کشورهای جنوب خلیج فارس به تسخیر درآورد و در مجموع در 5 سال گذشته حدود 1.1 میلیون تن تختال، 5 میلیون تن محصول‌های گرم، 350 هزار تن محصول‌های سرد و حدود 100 هزار تن گالوانیزه را به حدود 40 کشور در اقصی نقاط دنیا صادر کرد.

همچنین براساس آمار اعلامی در 7 ماه گذشته میزان تولید کنسانتره سنگ آهن در مجتمع معدنی چادرملو از مرز 5 میلیون تن عبور کرد و با 8 درصد رشد نسبت به برنامه پیش بینی شده به 5 میلیون و 196 هزارتن رسید. 

ارتباطات سیار ایران نیز که با سرمایه ۹۶۰ میلیارد تومانی در بازار دوم بورس حضور دارد علت رشد درآمدها را افزایش ۱۸ درصدی درآمدهای عملیاتی اعلام کرد. این شرکت در نیمه اول امسال 1.8 هزار میلیارد تومان سود خالص محقق کرد.

عناوین برگزیده