تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۷
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۱۵۳۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اقدامات و برنامه‌های بانک صنعت و معدن استان گیلان

‌می‌متالز - مدیر استانی گیلان و رئیس شعبه رشت بانک صنعت و معدن در خصوص راهکار‌های استفاده از ظرفیت‌های صنعتی و معدنی استان و بهره برداری از فرصت‌ها و مزیت‌های اقتصادی آن توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، استان گیلان یکی از استان‌های سرسبز و با پتانسیل بالقوه برای سرمایه گذاری صنعتی است، از طرفی به دلیل زیر ساخت راه‌های ارتباطی زمینی، دریایی، هوایی و ریلی و وجود بیش از ۳۳ واحد شهرک صنعتی همچنین وجود منطقه آزاد تجاری بندر انزلی و دارای یک شهر صنعتی با قدمت بیش از ۵۰ سال می‌تواند یکی از قطب‌های صنعتی کشور گردد.

بر همین اساس روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با ابوالقاسم آزرده مدیر استانی گیلان و رئیس شعبه رشت در خصوص راهکار‌های استفاده از ظرفیت‌های صنعتی و معدنی استان و بهره برداری از فرصت‌ها و مزیت‌های اقتصادی آن، روند اجرای طرح‌های تولیدی این استان و همچنین روش‌های بهبود عملکرد این شعبه به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می‌آید؛

۱- در راستای تحقق شعار سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها" چه برنامه‌هایی دارید؟
بانک صنعت و معدن همواره در تأمین مالی واحد‌های تولیدی صنعتی و معدنی و حمایت از بخش تولید در راستای رونق اقتصادی کشور پیشگام بوده و در سال جاری نیز برای عملیاتی شدن منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق این شعار راهبردی، از پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه محور دولت با تمام توان حمایت کرده و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. در این راستا پرداخت تسهیلات با اولویت طرح‌های دانش بنیان، صادرات محور، فن آور و تکمیل کننده زنجیره تولید با جدیت تمام دنبال خواهد شد. مهمترین موضوع در ارتباط با تحقق شعار امسال این است که باید ابتدا موانع موجود در مسیر تولید را شناسایی و سپس با چابک سازی و سرعت بخشیدن در پاسخ دهی به تقاضا‌ها و رفع مشکلات تولید کنندگان اقدام نمود.

۲- مهمترین سیاست‌ها و استراتژی‌های شعبه در سال ۱۴۰۰ چیست؟
- در راستای اهداف و سیاست‌های کلان بانک و خط مشی‌های ابلاغی از سوی مدیریت ارشد بانک برای رسیدن به اهداف مورد نظر، استراتژی‌های زیر تعریف شده است:
- شناسایی و جذب مشتریان خوشنام استان
- تلاش جهت افزایش درآمد‌های غیرمشاع
- تلاش جهت کاهش ریسک مطالباتی استان
- جذب منابع ارزان قیمت

۳- مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۹ چه بوده است و چه میزان درتحقق برنامه‌های سال گذشته موفق بوده اید، دلایل موفقیتتان چه بوده است؟
مهمترین اقدامات به شرح زیر می‌باشند:
- تعامل با دستگاه‌های اجرائی استان در جهت پرداخت تسهیلات تعریف شده منجمله بند الف تبصره ۱۸ و رونق تولید.
- تلاش در جهت وصول مطالبات سررسید شونده و عدم انتقال آن به طبقه غیرجاری که تنها یک پرونده به طبقه معوق منتقل گردید.
- تسهیل تسویه بدهکاران غیرجاری برابر برنامه تعریف شده از طریق قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور
- تسویه بخش عمده از تسهیلات زیر یک میلیارد ریال با استفاده از قانون بند ل تبصره ۱۶ که در سال ۱۳۹۹ عملیاتی گردید.

۴- با توجه به مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقدامات و راهکار‌هایی برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟
با توجه به اینکه بیماری کوید ۱۹ یکی از عوامل تعطیلی و کاهش تولید واحد‌ها در سال گذشته بوده در این راستا جهت حمایت از واحد‌های صنعتی و حفظ اشتغال موجود این مدیریت، تعامل با مشتریان را در اولویت خویش قرار داده و اقدام زیر را به عمل آورده است:
- توقف اقدامات حقوقی و قانونی برای واحد‌هایی که فعال و نیمه فعال هستند.
- تقسیط مجدد برای واحد‌هایی که در معرض خطر و آسیب پذیر بوده اند.
- پرداخت تسهیلات جدید به واحد‌هایی که مشکل نقدینگی داشتند.

۵- پس از تدوین سیاست‌های اعتباری و راهبردی بانک در سال ۱۴۰۰، برای اجرای مؤثر سیاست‌ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می‌دانید؟
با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و نیز سیاست‌های ابلاغی از مؤثرترین عوامل برای ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان موارد ذیل قابل ذکر است:
- مشارکت کلیه پرسنل در اجرایی نمودن سیاست‌های اعتباری و راهبردی بانک
- ایجاد فرهنگ سازمانی برای تعامل بین بانک و مشتری.
- ایجاد انگیزه در کارکنان در جهت ارتقاء رتبه شعبه
- تفویض اختیار به شعبه برای سیاست‌های ابلاغی در جهت تسریع و تصمیم گیری مؤثر در زمینه اعتبارات، تسهیلات و وصول مطالبات

۶- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
ابلاغ استقرار بانکداری دیجیتالی و شرکتی از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و پیگیری موضوع از سوی مدیریت محترم ارشد بانک برحسب تعریف مدل‌های مختلف و قابل ارائه به مشتریان بانک که این مدیریت تمام تمرکز خود را جهت برآورده کردن نیاز‌های مشتریان در بستر بانکداری دیجیتالی و شرکتی معطوف داشته و برای ارائه مشاوره در خصوص استفاده از این امکانات در سامانه‌ها و درگاه‌های بانک راهنمایی خواهد نمود.

۷- از چه روش‌هایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می‌کنید؟
جذب منابع برای نظام بانکی به یک سری مشوق‌هایی نیاز دارد تا مشتریان بتوانند از آن بهره‌مند شوند؛ و به علت عدم وجود شعب متعدد در هر استان وظیفه دشواری بر عهده شعب این بانک قرار دارد، اما برخورد مناسب و ارائه خدمات به هنگام و پاسخگویی به موقع به مشتریان می‌تواند یک راهکار مناسب جهت جذب منابع ارزان قیمت باشد مشروط به اینکه تمامی کارکنان شعب در ارائه و آموزش خدمات و محصولات نوین و دیجیتال بانک اهتمام داشته باشند.

۸- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟
درسال ۱۳۹۹ تعداد ۱۶۷ فقره تسهیلات به مبلغ ۳۹۲۴ میلیارد ریال در استان گیلان پرداخت شده است.

۹- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟
در سال ۱۳۹۹ طرح جدیدی به بهره برداری نرسیده است.

۱۰- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آن‌ها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
درحال حاضر طرح شرکت پارسیان تجارت پلاست با تسهیلات بانک صنعت و معدن و تحت نظارت مدیریت استان گیلان با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصد در بخش ساختمان و محوطه در حال اجرا می‌باشد که درصورت به بهره برداری رسیدن برای ۶۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال خواهد کرد.
شرکت پترو پالایش درفک نیز در زمینه تولید فیلتر‌های بزرگ صنعتی درحال اجراست که در صورت به بهره برداری رسیدن برای ۵۰ نفر ایجاد اشتغال خواهد نمود.

۱۱- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل‌هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می‌شناسید؟
استان گیلان از لحاظ تعداد واحد‌های صنعتی رتبه هفتم و از نظر میزان اشتغال موجود در بخش صنعت رتبه نهم و از نظر شاخص توسعه یافتگی صنعتی در کشور رتبه دوازدهم را داراست.
از پتانسیل موجود استان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
- وجود نیروی کار تحصیل کرده در سطح استان
- وجود بندر مهم انزلی و بندر خشک و دریایی آستارا
- ارتباط راه‌های دریایی و ریلی با همسایگان شمالی ایران
- وجود آب و هوای مناسب در زمینه تولیدات مختلف مانند نساجی و فولاد.

۱۲- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
متأسفانه ریسک اعتباری در پایان سال ۵۱ درصد بوده که نشان از بالا بودن مانده مطالبات غیر جاری بانک در سنوات گذشته دارد. این مدیریت برای کاهش مانده مطالبات اقدامات زیر را انجام داده است:
- تشویق بدهکاران غیر جاری برای استفاده از مصوبات قانون تسهیل.
- تشویق بدهکاران برای استفاده از محل ۷.۵ درصدی جهت تقسیط مجدد.
- تعامل با مدیران ارشد استانی برای حمایت و هدایت مشتریان بدهکار و بازپرداخت مطالبات غیرجاری.
- توزیع پرونده‌های مطالباتی بین تمامی پرسنل و تشویق همکاران در جهت وصول مطالبات غیرجاری.

۱۳- چه برنامه‌هایی برای ارائه خدمات هرچه بهتر به مشتریان دارید؟ برای افزایش کارمزد‌ها چه راهکاری دارید؟
مشتریان فعلی مورد پالایش قرارگرفته و سعی در برآورده نمودن نیاز‌های آن ها، به خصوص جبران کاهش نقدینگی واحد‌ها با تزریق تسهیلات سرمایه در گردش، تعامل با مشتریان موجود، شناسایی مشتریان جدید و جذب آن‌ها و ارائه خدمات مطلوب در زمینه گشایش اعتبارات اسنادی، ضمانت نامه‌های ریالی و ... داریم.
نکته قابل ذکر این که مشتریان موجود و آتی نیازمند آن هستند در اولین فرصت ممکن پاسخ مناسب به آن‌ها داده شود لذا تأکید شده تحت هر شرایطی پاسخ مناسب (تائید یا رد) درخواست مشتری در کوتاه‌ترین زمان ممکن داده شود.

۱۴- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
در حاضر تعامل با معاونین و مدیران ارشد مطلوب می‌باشد، اما یک نکته خالی از لطف نیست؛ از معاونین و مدیران میانی بانک انتظار داریم درکوتاه‌ترین زمان ممکن به نامه‌ها و خواسته مدیران شعب پاسخ دهند. قطعاً شرایط کاری و مشغله‌های آن‌ها توسط مدیران استانی قابل درک است، اما انتظار می‌رود پاسخ همکاران استانی توسط همکاران ستادی به خصوص معاونین و مدیران در بازه زمانی کوتاه تری داده شود تا ما نیز در اسرع وقت پاسخگوی مشتریان گرامی باشیم.
ازطرف دیگر با توجه به موقعیت رؤسای شعب که باید به مدیران ارشد استانی، نمایندگان و یا دیگر دستگاه‌های اجرایی پاسخ دهند، تأخیر در اجابت درخواست مسؤلان استانی شایسته این بانک نیست.

۱۵- تعامل شما با مقامات ارشد استانی نظیر (استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
این تعامل همواره دوجانبه و سازنده بوده و خواهد بود. تصمیمات مرتبط با این بانک در حوزه‌های مختلف معمولاً با جلب نظر مقامات استانی و بدون حاشیه انجام می‌شود. در این راستا همواره سعی بر آن بوده تا منافع حداکثری بانک و صنعتگران در مذاکرات، دیدار‌ها و جلسات با مقامات استانی تأمین شود.

۱۶- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرایند جانشین پروری چیست؟
نیروی انسانی در هر سازمانی مهمترین سرمایه آن سازمان محسوب می‌شود. دانش و معلومات نیروی انسانی می‌تواند در جذب مشتریان مؤثر باشد و سطح رقابت را توسعه داده و محور اتصال مشتریان با مجموعه باشد؛ در نتیجه این مدیریت سعی بر این دارد تا بتواند از تخصص نیروی انسانی به نحو احسن استفاده نموده تا عاملی برای توسعه و ارتقاء این سرپرستی شود.

۱۷- روش‌های شما برای استفاده از ایده‌ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیت‌های شعبه چیست؟
درهرمجموعه دوگروه برای بهبود فعالیت‌های سازمان تلاش می‌نمایند: گروه اول تصمیم ساز و گروه دوم تصمیم گیرند؛ لذا براین باوریم اگر تصمیم سازی بر محور دانش، تجربه و تخصص باشد کار تصمیم گیر راحت‌تر و آسان‌تر خواهد شد. در نتیجه مقرر شده همکاران محترم مشکلات موجود در بانک و راه حل آن‌ها و نیاز‌های آتی را بررسی نمایند و در جلسه گروهی هر ماهه بیان کنند تا در جهت جذب منابع، کاهش NPL، تعامل با مشتریان بالفعل و بالقوه و ... تصمیم گیری معقول و مناسبی صورت پذیرد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده