تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۱۵۳۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس‌های جهان پرواز کردند

‌می‌متالز - شاخص‌های مهم بورسی جهان روز خوبی راپشت سر گذاشتند.

به گزارش می‌متالز، آمار رشد منفی بخش خرده فروشی آن هم پس از اوج گیری تورم آمریکا، باعث نگرانی فعالان بازار شده است. در ۱۲ ماه منتهی به می، رشد این بخش به منفی ۱.۳ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۱ درصد کمتر شده است.

اقتصاد آمریکا وابستگی زیادی به بخش خرده فروشی دارد و حدود دو سوم کل بار رشد اقتصادی این کشور روی دوش آن است. انتظار می‌رفت رشد بخش خرده فروشی منفی ۰.۸ درصد باشد، اما این آمار بدتر از حد انتظار، زنگ هشدار را برای آمریکا به صدا درآورده است.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۹۱۱.۹۷ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۴ درصد صعود تا سطح ۴۲۳۹.۲۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۵۲ درصد افزایش در سطح ۱۴ هزار و ۲۱۵.۰۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های آسیایی


در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۳.۱۲ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۸۸۴.۱۳ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۶۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۳۰۹.۷۶ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" صعود ۰.۶۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۱۲۲.۶۶ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۴۸ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۳۴۲.۲۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

بورس‌های اروپایی


در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۳۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۹۰.۰۱ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۲۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۶۳۶.۳۳ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۱۴ درصدی در سطح ۶۱۱۱.۵۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۰۲ درصد بالا رفت و به ۹۰۵۳.۳۰ واحد رسید.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده