تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۳۹۲
کد خبر: ۲۱۵۷۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش ۱۲ درصدی نرخ سیمان فله/ واریز سود به جیب مافیای سیمان

‌می‌متالز - قیمت سیمان فله اواسط ماه گذشته، با هدف حذف واسطه‌ها و رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی ۱۲ درصد افزایش یافت؛ با این حال کارشناسان معتقدند این تصمیم، تاثیری در حذف مافیای سیمان ندارد و فقط منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بعد از کش و قوس‌هایی که از اواخر سال گذشته بر سر کمبود عرضه سیمان نسبت به تقاضا ایجاد شده و تا اردیبهشت امسال ادامه پیدا کرد، حالا این بازار تقریبا به ثبات قیمتی رسیده و هر پاکت که تا اردیبهشت امسال ۵۰ هزار تومان بالا رفته بود به حدود ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است.

با این حال روز ۱۸ خرداد با یک مجوز قانونی از طرف انجمن سیمان خطاب به مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده، نرخ سیمان فله ۱۲ درصد افزایش یافت. این مجوز در راستای توافق انجمن سیمان با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صادر شد.

اذعان به فامیل‌بازی در صنعت سیمان و فولاد
رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی و قیمت زمین به عنوان مولفه‌های درونی بخش مسکن در کنار متغیر‌های بیرونی مثل جهش نرخ ارز، در حالی منجر به کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان مسکن شده است.

نمایندگان مجلس از فامیل‌ها و مافیای قدرت و ثروت در صنعت سیمان و فولاد سخن می‌گویند. اواخر اردیبهشت امسال نیز علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت در جمع نمایندگان مجلس، وجود مافیای سیمان و فولاد را تایید کرد.

افزایش ۱۲ درصدی قیمت سیمان در حالی اتفاق افتاد که ۳۰ فروردین امسال نیز انجمن سیمان قیمت سیمان پاکتی را ۲۵ تا ۲۶ درصد افزایش داد.

بدین ترتیب قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تیپ ۵ با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باید ۲۳ هزار و ۷۰۷ تومان می‌بود، اما تا به دست سازندگان می‌رسید ۵۰ هزار تومان می‌شد. یعنی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت که عمدتا به جیب واسطه‌ها و دلالان می‌رفت. در این شرایط به نظر نمی‌رسد افزایش ۱۲ درصدی نرخ سیمان فله درب کارخانه منجر به حذف واسطه‌ها شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده