تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۱۵۸۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سهمیه سوخت معدنکاران خراسان جنوبی سه ماهه اختصاص می‌یابد

‌می‌متالز - استاندار خراسان جنوبی گفت: مقرر شد واحد‌های معدنی درخواست سهمیه سوخت مورد نیاز خود را به صورت سه ماهه در سامانه ثبت کنند، اما خرید سوخت ماهانه انجام شود.

به گزارش می‌متالز، حمید ملانوری روز یکشنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان پس از شنیدن مشکلات معدنکاران دستور داد که اختصاص سهمیه سوخت سه ماهه انجام شود، ولی معدنکاران هر ماه سوخت خود را دریافت کنند.

وی گفت: شرکت نفت مکلف است درخواست‌ها را سه روزه پیگیری و به شرکت‌های طرف قرارداد نیز توصیه کند که در حمل فرآورده‌ها تسریع کنند.

روند نصب علمک گاز و کنتور تا صدور پروانه بهره‌برداری برای واحد‌های تولیدی از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی نماینده واحد‌های صنعتی بود که در این نشست مصوب شد پس از اخذ استعلامات، گازرسانی به واحد‌های تولیدی ۴۸ ساعته انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی پس از استماع مشکلات واحد‌های صنعتی و معدنی در زمینه تامین گاز و نفت گاز، بر همراهی با واحد‌های تولیدی و تسهیل شرایط برای رفع نیاز آن‌ها تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه درخصوص ظرفیت‌سنجی نیاز گاز واحدها، نظر کارشناسی شرکت گاز باید ملاک باشد اظهار داشت: شرکت گاز مکلف است بعد از ارائه مجوز‌های استعلامات توسط واحد‌ها طی ۴۸ ساعت نسبت به نصب علمک واحد تولیدی اقدام کند.

ملانوری افزود: هر پروانه بهره‌برداری باید یک انشعاب گاز دریافت کند و شرکت گاز مکلف است در این زمینه همراهی‌های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به گلایه‌های مطرح شده گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید بررسی‌های لازم را صورت دهد و چنانچه واحدی نتوانسته انشعاب گاز دریافت کند، همه موارد را احصا کرده و به شرکت گاز ارائه دهد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت گاز باید طی ۴۸ ساعت نسبت به نصب انشعاب همه موارد به صورت یکجا اقدام کند.

وی تصریح کرد: هر سرمایه‌گذار بعد از دریافت جواز تاسیس و انجام کار‌های مقدماتی می‌تواند با هماهنگی سازمان صمت و شرکت گاز از انشعاب گاز بهره‌مند شود.

ملانوری افزود: وظیفه ما در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، رفع موانع و کمک به رونق تولید است و مکلف هستیم اگر در جریان تولید مانعی هست، رفع کنیم تا تولید رونق بیشتری بگیرد و با کندی مواجه نشود.

وی گفت: شرایط حاکم بر کشور و وجود تحریم‌ها، شکل‌گیری کارگروه‌ها، ستادها، کمیته‌ها و سیاست‌هایی این چنینی را رقم زده و گرنه اگر روال طبیعی بود و اقتصاد کشور براساس علمی که در دانشگاه خوانده‌ایم، پیش می‌رفت که نیاز به این جلسات نبود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تدبیر رهبر معظم انقلاب درخصوص ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز در همین راستا است.

وی با تاکید مجدد بر اینکه معادن از محور‌های توسعه خراسان جنوبی است گفت: با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد، باید به بهره‌برداری از معادن و فعال شدن آن‌ها کمک کنیم.

ملانوری به مشکلات دو معدن سامان کاوش و ممرادکو در طبس اشاره کرد و افزود: کارگروه برای بررسی تمامی موارد مطرح شده توسط این دو مجموعه و سازمان توسعه و نیز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از دیگر سو، یک هفته مهلت تعیین کند.

وی گفت: مباحث کارشناسی بعد از بررسی‌های کامل در جلسه فوق‌العاده مطرح و تصمیم‌گیری‌های نهایی اعلام شود.

ثبت ۶۲ پرونده در سامانه ستاد تسهیل خراسان جنوبی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در سه ماه اول سال جاری ۶۲ پرونده از طریق متقاضیان در سامانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ثبت شده است.

عباس جرجانی افزود: این موضوع نشان‌دهنده استقبال فعالان اقتصادی استان از سامانه ستاد تسهیل برای طرح مسائل و مشکلات حوزه تولید و پیگیری مسائل به صورت غیرحضوری است که در این راستا جلسات حضوری کارگروه کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سامانه ستاد تسهیل از اوایل سال جاری به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد گفت: متقاضیان فقط از این طریق می‌توانند نسبت به طرح موضوع و پیگیری مسائل و مشکلات خود از طریق دبیرخانه ستاد تسهیل استان اقدام کنند.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان جنوبی تعداد جلسات برگزار شده این کارگروه از ابتدای امسال را هفت جلسه عنوان کرد و گفت: ۳۵ مورد پرونده درخصوص مسائل و مشکلات واحد‌های تولیدی استان در این جلسات مطرح شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: بیشترین مصوبات کارگروه تسهیل مربوط به انجام پیگیری لازم از سوی متقاضیان حوزه صنعت، معدن و تجارت، امور بانکی، شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های خدمات‌رسان بوده است.

بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی سامان کاوش طبس و گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) و نیز مسایل و مشکلات واحد‌های تولیدی با شرکت‌های گاز و پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی از دستور کار‌های این نشست بود که با حضور نمایندگان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیرعامل شرکت گاز استان و مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی برگزار شد.

بر پایه این گزارش؛ مسائل و مشکلات دو واحد تولیدی در حوزه معدن و همچنین موضوع تامین سوخت واحد‌های صنعتی و معدنی و اتصال واحد‌های تولیدی به شبکه گاز در این جلسه مورد بحث و تبادل اعضای کارگروه قرار گرفت و مصوباتی در این خصوص نیز اخذ شد.

اقدام شرکت گاز برای نصب علمک طی ۴۸ ساعت پس از اخذ مجوز‌ها از سوی واحد‌های صنعتی، وصل انشعاب واحد‌های صنعتی از سوی شرکت گاز با صدور تاییده سازمان صمت قبل از صدور پروانه بهره‌برداری، اقدام معدن‌کاران برای ثبت درخواست سه ماهه سوخت و انجام خرید ماهانه و تایید درخواست سوخت توسط شرکت نفت حداکثر سه روز پس از ثبت از جمله مهمترین مصوبات این جلسه بود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

عناوین برگزیده