تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۲۱۵۹۰۳
سرویس خبر : زمین شناسی

گل فشان‌های گلستان در قاب مستند

‌می‌متالز - مستند «گِل فشان، جوش و خروش زمین» در سومین قسمت از مجموعه «رخساره زمین» پیرامون ظرفیت‌های چهار گِل فِشان استان گلستان رونمایی شد.

به گزارش می‌متالز، مراسم رونمایی از مستند گِل فشان، جوش و خروش زمین در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حضور کامبیز مهدی‌زاده مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگردان و نویسنده مستند، ابراهیم کریمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، محمدرضا اسپهبد مشاور امور اکتشاف طرح توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه معدن و جمعی از متخصصان، کارشناسان و پژوهشگران فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن برگزار شد.

در این مستند از گل فشان نفتلیجه و گل فشان قارنی یاریق که در زبان محلی به معنای نامیده می‌شود، در منطقه گمیش تپه واقع شده‌اند. گل فشان گوبک لیجه به معنای ناف کوچک در منطقه صفر مرزی با کشور ترکمنستان و گل فشان اینچه در شمال منطقه آق‌قلا یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد زمین‌گردشگری ایران قرار دارند، سخن گفته می‌شود.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم در خصوص این مستند، گفت: گِل فشان‌ها پدیده طبیعی هستند که گل از عمق زمین به سطح می‌آید و جوشش دارد.

وی بیان کرد: پیش از تهیه این مستند برخی از فعالان این عرصه اعتقاد داشتند که گل‌فشان‌های این منطقه غیرفعال شده‌اند، در صورتی که مستند جوش و خروش نشان داد که گل‌فشان‌های استان گلستان فعال هستند و فعالیت آن‌ها ادامه دارد.

مهدی زاده با اشاره به اینکه گلفشان‌ها جنبه درمانی نیز دارند، یادآور شد: نمونه این گل فشان‌ها در استان سستان و بلوچستان در شهرستان کنارک و همچنین در استان آذربایجان شرقی نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت زمین شناسی و ژئوتوریسم در توسعه کشور، تصریح کرد: هیچ برنامه مدونی در خصوص زمین گردشگری و ژئوتوریسم نداریم.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های معدن با اشاره به اینکه اولین گام‌ها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه برداشته شده، بیان کرد: با تکیه بر علم و فناوری و نوآوری می‌توانیم آینده ایران را بسازیم. در حال حاضر با کاهش ذخایر معدنی، دنیا به سمت استفاده از فناوری برای اکتشافات معدنی رفته است، باید به سمت فناوری و نوآوری و اکتشافات سیستماتیک معدن حرکت کنیم. این کار پیچیدگی‌های علمی و فناوری خاص خود را می‌خواهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان نیز در این مراسم گفت: در استان گلستان اقوام ترکمن با پوشش خاص، غذا‌های خاص، پرورش اسب و شتر و نیز داشتن چندین تنوع آب و هوایی به لحاظ دسترسی به بیابان و دریا از جاذبه بالایی برخوردار است.

ابراهیم کریمی بیان کرد: تولید مستند گلِ فشان‌های موجود در استان گلستان با همکاری معاونت علمی بسیار خوشحال کننده است چرا که برخی از گل فشان‌های موجود در این مستند برای نخستین بار به‌صورت علمی و مستند معرفی شده‌اند و تا پیش از این کسی از وجود این گل فشان‌ها خبری نداشت. امیدواریم این مستند به معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان کمک کند و گردشگران داخلی و خارجی بتوانند با این ظرفیت‌ها آشنا شوند.

این مستند پس از نمایش قسمت اول و دوم مجموعه «رخساره زمین»، با محوریت جزیره هرمز و چشمه‌های باداب سورت، به معرفی چهار گِل فشان استان گلستان می‌پردازد.

گل فشان نفتلیجه (دریای صورتی) و گل فشان قارنی یاریق که در زبان محلی به معنای شکم پاره نامیده می‌شود، در منطقه گمیش تپه واقع شده‌اند. گل فشان گوبک لیجه (پنج برادر) به معنای ناف کوچک در منطقه صفر مرزی با کشور ترکمنستان و گل فشان اینچه در شمال منطقه آق‌قلا یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد زمین‌گردشگری ایران قرار دارند.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده