تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۱۵۹۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مشاغل مورد حمایت بانکی در سال ۱۴۰۰

‌می‌متالز - فهرست مشاغل و کسب‌وکار‌های به شدت آسیب‌دیده مشمول حمایت اقتصادی سال ۱۴۰۰ مصوب کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی ناشی از بیماری کرونا اعلام شد.

به گزارش می‌متالز، در هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، با عنوان «تمدید بسته حمایت از کسب و کار‌ها و مشاغل به‌شدت آسیب‌دیده در سال ۱۴۰۰» مشاغل و کسب‌وکار‌هایی را که عناوین آن متناسب با گروه‌های شغلی تعطیل یا محدود شده‌اند در طرح جامع محدودیت تردد و تجمع عمومی مصوب ستاد ملی مدیریت کرونا تنظیم شده و در جلسات کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی کرونا به تصویب رسیده است. این فهرست شغلی توسط بانک مرکزی با عنوان «مورد حمایت بانکی» اعلام شده است. فهرست مشاغل و کسب‌وکار‌های به‌شدت آسیب‌دیده مشمول حمایت اقتصادی سال ۱۴۰۰، مصوب کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی ناشی از بیماری کرونا شامل موارد متعددی است. بخشی از این فهرست شامل خدمات گردشگری و حمل و نقل است: این مشاغل شامل «مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشی، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، خدمات بین‌راهی، زائرسراها، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری، زیارتی و آژانس‌های مسافرتی.»، «شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر برون‌شهری.» و «مراکز پذیرایی، تالار‌های پذیرایی، رستوران‌ها، چایخانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، مراکز طبخ غذا.» است.

انواع دیگری از کسب و کار نیز در این فهرست مشاهده می‌شود. می‌توان در این فهرست این مشاغل را مشاهده کرد: «قنادی، شیرینی‌پزی، آبمیوه و بستنی فروشی.»، «آرایشگاه‌های مردانه، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی.» و «مراکز فروش انواع پوشاک، کفش، خرازی، خیاطی، مراکز فروش کادویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی، لوازم التحریر، مراکز توزیع صنایع دستی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزئینات داخلی ساختمان، آتلیه و عکاسی.»

سایر مراکزی که در لیست حمایتی سال ۱۴۰۰ قرار گرفته اند شامل «مراکز عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی.»، «مراکز آموزشی، آموزشگاه‌ها و مهدکودک‌ها (به‌غیر از مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی).»، «مراکز فرهنگی، هنری و رسانه‌ای (غیردیجیتال)، موزه‌ها، سینما‌ها و تئاترها.»، «مراکز تفریحی، باغ‌وحش‌ها، شهربازی‌ها.» «مراکز ورزشی، باشگاه‌ها و مراکز ورزشی آبی، پارک‌های آبی و استخرها.» و «نمایشگاه‌های تجاری اعم از عمومی، تخصصی و بین‌المللی.» هستند.

پیش‌تر نیز بانک مرکزی در یک بخشنامه مهلت استفاده از تسهیلات بانکی را اعلام کرده بود. بر این اساس، مهلت ثبت نام مشاغل و کسب و کار‌های به شدت آسیب دیده از کرونا متقاضی اخذ تسهیلات کرونایی، تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ و با شرایط دستورالعمل ابلاغ شده قبلی توسط کارگروه اقتصادی مقابله با کرونا تمدید می‌شود. بر این اساس بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات کرونایی اعم از تسهیلات جدید یا تسهیلات مراحل قبل تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ هستند.

مهلت ثبت نام مشاغل و کسب و کار‌های به شدت آسیب دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات مصوب ستاد ملی کرونا در بخش‌های گردشگری (مصوبه جلسه ۳۹ مورخ ۱۳۹۹.۷.۱۲)، ورزش و جوانان (مصوبه جلسه ۴۷ مورخ ۱۳۹۹.۹.۱۵)، فرهنگ و هنر (مصوبه جلسه ۴۸ مورخ ۱۳۹۹.۹.۲۲) و حمل و نقل ریلی و هوایی (مصوبه جلسه ۳۷ مورخ ۱۳۹۹.۶.۲۹) تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ مطابق همان دستورالعمل و شرایط ابلاغی قبلی تمدید می‌شود. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات کرونایی اعم از تسهیلات جدید یا تسهیلات مراحل قبل تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ هستند.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران شادا

عناوین برگزیده