به گزارش میمتالز، تولید ملی سالهاست مورد توجه مسئولان و مدیران است، اما وقتی دقیقتر و البته عمیقتر به موضوع نگاه میکنید جز شعارزدگی چیزی دستگیرمان نمیشود. برای اینکه بیشتر و بهتر با واقعیت و حقیقی بودن یا نبودن توجه حاکمیت به موضوع تولید ملی آشنا شویم، در سلسله گزارشهایی در «بازار و بورس» به ضربه قیمت گذاری دستوری به بدنه تولید میپردازیم.
در نخستین گزارش این حوزه به تأثیر قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو آنهم بر سود و زیان شرکت سایپا میپردازیم.
ابتدا با این سوال شروع میکنیم، اگر سایپا محصولات خود را به قیمت بازار بفروشد چه میشود؟
با مقایسه نرخ فروش دستوری محصولات سایپا با نرخ بازار آنها در مییابیم که سایپا خانواده تیبا را ۳۵ درصد، وانت پراید را ۳۹ درصد، سراتو را ۶۷ درصد، آریو را ۷۳ درصد، چانگان را ۱۰ درصد و شاهین را ۳۹ درصد زیر قیمت بازار میفروشد.
بدین ترتیب در وضعیت فعلی و با فروش محصولات به زیر قیمت بازار در کل سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ هزار ملیارد تومان از حقوق سهامداران سایپا به واسطه قیمت گذاری دستوری به جیب واسطهها و دلالان خودرو ریخته میشود. این در حالیست که سهامداران سایپا با نیت کمک به تولید ملی و کسب سود از مسیر تولید داخلی و نه دلالی و نه حتی سود بدون ریسک بانکی، انواع ریسکهای اقتصادی و تحریمی را به جان میخرند، غافل از اینکه سیاستهای کشور به گونهای تنظیم شده که حق شان به آسانی خورده میشود بی آنکه دادگاهی بر احقاق حقوقشان صحه بگذارد.
به عبارتی در حالیکه ما سالهاست در ظاهر تأکید موکد بر تولید ملی داریم، اما در عمل به دلیل عدم باور اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد با فشار بر گلوی تولید ملی بر طبل مرگ آن میکوبیم.
گفتنی است که بر اساس صورتهای مالی سالانه ۱۳۹۹ زیان انباشته سایپا حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۵ درصد بیشتر از رانتی است که به خاطر مصوبات شورای رقابت در بازار محصولات سایپا بوجود میآید. نکته جالبتری که شاید دوست داشته باشید آن را بدانید، این است که اگر محصولات این شرکت به جای قیمت دستوری با قیمت بازار به فروش برسد سود هر سهم این شرکت به چه عددی میرسد؟! اگر محصولات شرکت به قیمت بازار به فروش برسد درآمد سایپا به جای ۱۶ هزار میلیارد تومان، با فرض تیراژ متناسب با سال ۹۹، به بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان رشد میکند. بدین ترتیب نه تنها همه رانت ۱۳ هزار ملیارد تومانی به جیب سهامداران این شرکت برمی گردد بلکه شرکت میتواند بخشی از زیان انباشته ۱۵ هزار میلیارد تومانی خود را جبران کرده و حتی با پرداخت مانده تسهیلات خود، هزینه مالی خود را کاهش داده و سود سال جاری و سالهای آتی را افزایش دهد.
در واقع طبق این سناریو، امسال سایپا نه تنها زیان ده نخواهد بود، بلکه سود خالصی حدود ۳،۹۰۰ میلیارد تومان خواهد داشت. این رقم معادل ۲۰ تومان سود به ازای هر سهم سایپا است.
خوبی دنیای اعداد و ارقام اینجاست که خیلی ساده و صریح با تو صحبت میکنند که اگر به گوش جان شنیده شود به جای شعر و شعار عمل برمی آید.
منبع: بورس کالای ایران