تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۲۱۶۰۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سهیل کلاهچی:

هیچگونه ریسک تهدیدکننده در وضعیت فعلی بازار نیست

‌می‌متالز - در وضعیت فعلی بازار، ریسک چندان جدی معاملات بورس را تهدید نمی‌کند حتی عدم موفقیت در نتیجه برجام نمی‌تواند معاملات بازار را تحت شعاع قرار دهد.

به گزارش می‌متالز، "سهیل کلاهچی"، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق گفت: بازار اکنون در موقعیتی قرار دارد که بزودی به تعادل خواهد رسید و انتظار از معاملات بازار این است که هر چه زودتر قیمت‌ها متعادل شوند. چون اتفاقاتی که در چند وقت گذشته در معاملات بازار رخ داد، غیرعادی بود و دیگر نمی‌توان در بازار شاهد حجم پایین خرید و فروش معاملات یا ایجاد تشکیل صف‌های خرید و فروش طولانی در سهام برخی از شرکت‌ها باشیم.

کلاهچی با بیان اینکه امیدواریم هر چه زودتر تعادل به معاملات بازار بازگردد و شاهد شرایط عادی در معاملات بورس باشیم، گفت: در صورت ایجاد تعادل در معاملات بورس نباید دیگر زیاد نگران روند صعودی و نزولی بازار بود، زیرا در آن زمان ایجاد چنین روند‌هایی در بازار طبیعی خواهد بود.


کسب بیشترین بازدهی از بورس در مقایسه با دیگر بازار‌ها


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بورس تا پایان سال می‌تواند بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازار‌ها در اختیار سهامداران قرار دهد یا خیر، گفت: شواهد موجود در کشور و دیگر بازار‌ها نشان دهنده آن است که بازار سرمایه تا پایان سال می‌تواند بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازار‌ها در اختیار سهامداران قرار دهد.

وی به علت برتری سرمایه گذاری در بورس در مقایسه با دیگر بازار‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون کشور در رکود اقتصادی قرار دارد و پیش بینی‌ها نشان دهنده تداوم این اتفاق برای مدتی موقت در کشور است که با توجه به چنین موضوعی سهامداران به سمت سرمایه گذاری در بازار سهام پیش خواهند رفت.


کاهش قیمت دلار موقتی است


کلاهچی درباره تأثیرات نرخ ارز بر بازار خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی نرخ ٢٤ هزار تومان برای قیمت دلار مناسب است، اما بعد از پایان انتخابات ریاست جمهوری ایران شاهد ایجاد نوسانات منفی در قیمت دلار و کاهش آن به قیمت کمتر از ٢٤ هزار تومان بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کاهش قیمت دلار به نرخ کمتر از ٢٤ هزار تومان موقتی خواهد بود، گفت: تا پایان سال جاری نرخ دلار باید در محدوده قیمتی ٢٧ هزار تومان قیمت گذاری شود، اما با توجه به اینکه کشور توان تحمل وضعیت تورمی در کشور را ندارد؛ بنابراین اقداماتی جهت جلوگیری از افزایش نرخ دلار صورت گیرد تا برای مدتی نرخ دلار در بازار ثابت بماند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رکود موجود در بازار مسکن، دلار و طلا به نظر می‌رسد که بورس بتواند بازدهی مناسبی را در مقایسه با دیگر بازار‌ها کسب کند و بتوان از این طریق بازدهی معقولی را از طویق سرمایه گذاری در بورس در اختیار سهامداران قرار دهیم.

کلاهچی با بیان اینکه براساس پیش بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که رشد بورس در کشور بتواند حوالی تورم باشد، گفت: امسال تورم موجود در کشور حدود ٣٥ درصد پیش بینی شده است که بعید است بورس نتواند سودی کمتر از این برای سهامدارانش داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه سهامداران را مورد خطاب قرار داد و گفت: سرمایه گذاران حاضر در بازار باید سعی کنند تا از نوسانات مثبت بازار نهایت استفاده را داشته باشند و ضمن مدنظر قرار دادن سهام بزرگ و شاخص ساز برای سرمایه گذاری از نوسانات مثبت آن سود کسب کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موضوع برجام و تاثیر آن در بازار، سهامداران باید سرمایه گذاری بر روی سهام کامودیتی محور، صادرات محور و گروه‌هایی بانکی و خودرویی را مدنظر قرار دهند، چراکه به طور حتم سهام این شرکت‌ها می‌توانند بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهند.

کلاهچی اظهار داشت: به صورت کلی بهتر است سهامداران خرد بازار تا دو سال آینده روشی را برای سرمایه گذاری در بازار مدنظر قرار دهند که سودده‌تر باشد و در این میان به آن‌ها توصیه می‌شود تا از تحرکات مثبت بازار نهایت استفاده را داشته باشند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده