تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۱۶۰۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
سبقت قیمت فولاد داخلی از بازار‌های جهانی:

کمتر شدن فاصله قیمت شمش با قیمت‌های جهانی/ افزایش قیمت‌ها طبیعی است

‌می‌متالز - معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در توضیح طبیعی بودن افزایش قیمت‌ها در بورس کالا گفت: افزایش قیمت شمش نسبت به گذشته به دلیل نزدیک‌تر شدن قیمت آن به قیمت‌های جهانی است، چون فروش با قیمت کمتر از قیمت‌های صادراتی برای فولادسازان منفعتی ندارد.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، وحید یعقوبی در رابطه با سبقت گرفتن قیمت شمش در بورس کالا از قیمت‌های صادراتی گفت: قیمت شمش در بورس کالا حدود ۵ دلار نسبت به قیمت‌های صادراتی شمش فولادی ایران افزایش داشته است که این قیمت به زودی تنظیم خواهد شد، اما نکته مهم این است که دخالتی در بازار صورت نگیرد و طبیعتاً، اگر قیمت‌ها در بازار داخل بالاتر باشد، نوردکاران آن‌ها را خریداری نمی‌کنند که این اتفاق هم در هفته گذشته افتاد.

وی در ادامه تصریح کرد: دست به یکی کردن فولادسازان برای افزایش قیمت شمش و همچنین رقم زدن سیاست‌ها به نفع خودشان ادعای غلطی است چراکه تعداد عرضه‌کنندگان شمش بالاست و این عرضه‌کنندگان قیمت‌ها را بر اساس قیمت‌هایی که روی تابلوی معاملات بورس کالا توسط این نهاد نمایش داده می‌شود در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اشاره به اینکه قیمت پایه‌ای که پیش از این توسط بورس کالا تعیین می‌شد، فاصله زیادی با نرخ‌های جهانی داشت، افزود: این فاصله در حال کم شدن است و در حال حاضر، به نرخ‌های صادراتی ایران رسیده است و این یک اتفاق طبیعی است، چون نمی‌توان از یک تولیدکننده شمش که می‌تواند با چنین نرخی محصول خود را صادر کند، خواست تا با قیمت کمتر محصول خود را داخل کشور عرضه کند.

یعقوبی تأکید کرد: اگر قرار است چنین اتفاقی بیفتد، قطعا باید مشوق‌هایی برای این دسته از تولیدکنندگان در نظر گرفت تا با قیمتی کمتر از قیمت صادراتی خود، محصولشان را در کشور عرضه کنند، زیرا شرکت‌ها سهامدار دارند و باید نسبت به آن‌ها پاسخگو باشند. به همین دلیل، فولادسازان سعی می‌کنند بیشترین منفعت را برای بنگاه خود به دست آورند.

وی اضافه کرد: در این میان، حضور یک رگولاتور ضروری است تا میزان عرضه و قیمت عرضه را در بازار داخلی تنظیم کند، اما در مقابل مشوق‌های صادراتی و همچنین مشوق‌های داخلی باید در نظر گرفته شود بنابراین، علت اصلی افزایش قیمت شمش در بورس تعدیل فاصله قیمت شمش با قیمت‌های جهانی است.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور درباره نتیجه افزایش قیمت شمش گفت: بازار به طور طبیعی، تعیین‌کننده نتایج افزایش قیمت‌هاست و بازار می‌تواند تعیین می‌کند؛ به نحوی که در چند هفته اخیر شاهد این بودیم که تنها تولیدکنندگانی قیمت‌ها برایشان صرفه اقتصادی داشته، خریداری انجام داده‌اند و کسانی هم که نتوانستند جنس خود را به فروش برسانند، در هفته‌های آینده قیمت‌ها را به دلیل نیاز به نقدینگی پایین خواهند آورد و نمی‌توانند چند هفته متوالی فروش نداشته باشند.

یعقوبی در پایان تأکید کرد: اگر دخالتی در این بازار صورت نگیرد، بورس کالا در بلندمدت و میان‌مدت باعث می‌شود که قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا به تعادل برسد و مهم این است که مقطعی به این موضوع نگاه نکنیم.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده