تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۱۶۱۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی دولت با اشاره به روز ملی صنعت و معدن اعلام کرد:

جایگزینی صنعت به جای نفت/ اهم دستاورد‌های وزارت صمت در هشت سال گذشته

‌می‌متالز - سخنگوی دولت با اشاره به دستاورد‌های وزارت صمت در هشت سال گذشته گفت: در جنگ اقتصادی نه تنها در تولیدات داخلی دچار کمبود نشدیم، حتی در برخی از صنایع به رشد‌های قابل توجهی دست یافتیم.

به گزارش می‌متالز، علی ربیعی در بخشی از صحبت‌های خود در نشست خبری این هفته که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد با اشاره به نزدیکی روز صنعت و معدن گفت: پنجشنبه روز ۱۰ تیر روز صنعت و معدن است و به همین جهت فرصت را مناسب می‌دانم توضیحاتی را به استحضار ملت شریف ایران برسانم؛ با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و سیاست گزاری‌های صنعتی همراه با به ثمر رسانیدن برجام، دوره‌ای بسیار درخشان در رشد صنعتی را سپری کردیم.

سخنگوی دولت با استناد به رشد ۱۲ درصدی در بخش‌هایی از صنعت در برخی از این سال‌ها، تصریح کرد: اولین جنگ اقتصادی از کار انداختن گردش تولید در ایران بود و دولت متناسب با الزامات این جنگ با سیاست گزاری‌ها و حمایت‌ها شرایط را به گونه‌ای پیش برد که نه تنها در تولیدات داخلی دچار کمبود نشدیم بلکه در برخی از صنایع مثل لوازم خانگی و پوشاک و مواردی دیگر به رشد‌های قابل توجه دست یافتیم.

ربیعی ضمن تبریک روز صنعت و معدن بر همه کارگران زحمت کش در صنایع و معادن و صنعت گران و کارآفرینان، ممنوعیت واردات کالا را در راستای حمایت از صنعت داخلی دانست و اظهار داشت: زمینه صادرات بیش از گذشته تسهیل و صنعت جای نفت را در این ۳ سال گرفت؛ در یک تبلیغات غیر منصفانه دولت را متهم به نگاه به خارج می‌کردند، اما دولت با اعتقاد به اصل تعامل و حل مسائل بین الملل تقویت داخل و مقاومت اقتصادی را فراموش نکرد که رشد اقتصادی سال ۹۹ و ۳ ماه اول ۱۴۰۰ گواه بر این ادعاست.

وی در ادامه به برخی از دستاورد‌های شاخص هشت ساله وزارت صمت اشاره کرد و افزود: احیای هشت هزار و۹۱۴ واحد تعطیل در سراسر کشور، آزادسازی شش هزار محدوده و معدن غیر فعال کشور از طریق مزایده، برگزاری ۱۴ میز تعمیق ساخت داخل و کاهش ارزبری معادل ۱ میلیارد و ۲۳۱ میلیون یورو، ممنوعیت واردات یک هزار و ۵۳۹ ردیف تعرفه دارای کالای مشابه خارجی و غیرضروری و تدوین برنامه توسعه چهار زنجیره اثرگذار صنعتی شامل لوازم خانگی، پوشاک و کفش، فلزات گرانبها، غذایی و آشامیدنی از جمله دستاورد‌های حوزه صمت در هشت سال اخیر بود.

سخنگوی دولت، راه اندازی ۳۰۵ طرح مهم و ملی (ایجادی و توسعه ای) با مجموع سرمایه گذاری ۲۸۵۶.۷ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۹۲ هزار و ۸۹۲ نفر طی سال‌های ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۹، افتتاح فاز اول پروژه ملی شیرین سازی آب و قطعه اول انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران با سرمایه گذاری بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۲۰۰ نفر، انعقاد ۱۰ تفاهم نامه توسعه سرمایه گذاری در راستای پروژه اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر طی دو مرحله به ارزش ۴۵۱ هزار میلیارد تومان را به عنوان دیگر دستاورد‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد.

دیگر مواردی که ربیعی در ادامه از آن‌ها به عنوان دستاورد‌های بخش صمت یاد کرد، عبارتند از:
۱. بازگشت به چرخه تولید ۱۵۵۷ واحد راکد درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور
۲. احیای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها در قالب اجرای اقتصاد مقاومتی (این طرح در قالب «مدل مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی» در دستور کار قرار دارد که با مشارکت ۳۲۹ شرکت اقتصادی در ۱۳ استان مختلف اجرا شده است.)
۳. اجرای پروژه افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی (کالا و خدمات) به ۱۵ کشور همسایه به میزان ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ و انجام ۲۰.۱ میلیارد دلار صادرات به کشور‌های همسایه و ۱۰.۲ میلیارد دلار به چین و هند و ۴.۶ میلیارد دلار به سایر کشور‌ها در سال ۱۳۹۹ و امضای ۱۲ موافقتنامه با کشور‌های هدف
۴. شناسایی و اولویت بندی ۳۱۲۰ معدن، انجام اقدامات کلینیکی بر روی ۱۴۶۳ معدن و احیای ۳۹۹ معدن در ۳۱ استان
۵. انجام برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی به میزان ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی
۶. راه اندازی سامانه جامع تجارت و زیرسامانه‌های آن به منظور مدیریت زنجیره تجاری کشور و انجام بیش از ۶۹۰ هزار بازرسی به منظور شناسایی و برخورد با عرضه کنندگان کالا‌های قاچاق
۷. شناسایی بیش از ۷۰۰ هزار مرکز نگهداری کالا در قالب سامانه انبار‌ها و رتبه بندی بیش از ۲۱ هزار بازرگان فعال دارای کارت بازرگانی
۸. تهاتر مواد معدنی و محصولات صنایع معدنی با نیاز‌های وارداتی صنایع کشور که تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال (حدود ۲ میلیارد دلار) کالا و مواد اولیه استراتژیک مورد نیاز تولید وارد و محصولات صادراتی بخش صادر گردیده است.
۹. اجرای پروژه توسعه مناطق محروم و کمتر برخوردار شامل ۱۲ استان با همکاری و مشارکت استانداران و سایر دستگاه‌های ذیربط و تکمیل برنامه‌های محرومیت زدایی در ۶ محور با ۱۵۰ برنامه
۱۰. مصوب شدن ۴۷ طرح سرمایه گذاری خارجی به میزان ۱۱۰۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ که در سال ۱۳۹۹ به تعداد ۱۵۸ طرح سرمایه گذاری خارجی به میزان ۲۴۶۹ میلیون دلار رسیده است.
۱۱. پیگیری و ابلاغ سیاست‌های جدید صادراتی از سوی ستاد اقتصادی دولت (رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان، بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، گشایش‌های صادراتی و جلوگیری از تشکیل پرونده‌های قضایی برای صادرکنندگان)
۱۲. اجرای طرح تامین مالی از شبکه بانکی (طرح تام) و تأمین مالی از بازار سرمایه و عملیاتی نمودن اوراق گام با همکاری بانک مرکزی و تشکل‌های تولیدی و تامین مالی زنجیره تولید از این طریق به ویژه در صنعت خودرو سازی و قطعات

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده