تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۲۱۶۱۷۶
سرویس خبر : انرژی

بحران جدید در صنایع؛ انتقال خاموشی‌ها از خانوار به صنایع

‌می‌متالز - مدیرعامل نیروگاه زاگرس کوثر گفت: بحران خاموشی‌ها از خانوار به صنایع انتقال یافته است در حال حاضر وقتی به پیک روز می‌رسیم، صنایع خاموش می‌شوند یا میزان نیازشان به برق را به شدت کاهش می‌دهند. در حال حاضر بسیاری از صنایع با مشکل روبرو هستند.

به گزارش می‌متالز، درباره وضعیت نرخ برق گفت: با نگاهی به تاریخچه قیمت گذاری برق مشاهده می‌کنید که از سال ۹۳ تاکنون، تنها ۵۰ درصد میزان نرخ برق افزایش یافته است. این در حال است که صنایع دیگر در این بازه زمانی حدود ۶۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

وی تاکید کرد: دولت باید این میزان تفاوت افزایش نرخ را در صنعت برق جبران کند.

مدیرنیروگاه زاگرس با اشاره به افزایش ۷ درصدی نرخ برق در سال جاری، تصریح کرد: متاسفانه دولت نه تنها برنامه‌ای برای جبران این خسارت صنعت نیروگاه‌ها ندارد بلکه تنها ۷ درصد نرخ برق را افزایش داد. این میزان افزایش نمی‌تواند نیاز‌های صنعت برق و نیروگاه‌های را پاسخ بدهد.

جعفری اناری با اشاره به وضعیت سهام صنعت نیروگاهی در بازار سرمایه گفت: با توجه به ابلاغ وزیر نیرو، وضعیت صنعت برق قرمز شد. در حال حاضر خواسته‌های نیروگاه‌های زیاد است، اما مهم‌ترین مسئله آن‌ها بهبود اقتصاد برق است، زیرا این اقتصاد بیمار باعث شده است که وضعیت صنعت خراب شود و دیگر سرمایه گذاران به سمت احداث نیروگاه جدید نروند.

وی با اشاره به پایین بودن نرخ برق در ایران گفت: نیروگاه‌ها هزینه‌های تعمیرات و اورهالی دارند که ممکن است بسیار بالا باشد، اما نرخ پایین برق به گونه‌ای است که سودی عاید این نیروگاه‌ها نمی‌شود. اگر نگاهی به EPS نیروگاه‌ها در بورس کنیم، مشاهده می‌کنیم که عدد‌های بسیار بالایی است و نسبت P به E این نیروگاه‌ها اختلاف شدیدی با NAV دارد و کمتر از ۵۰ است. این در حالی است که میزان اختلاف در صنایع دیگر به بالای ۸۰ می‌رسد. در صورتی که شرایط اقتصادی این صنعت منتفع نشود، با مشکلات عدیده‌ای در این صنعت و صنایع دیگر روبرو خواهیم شد.

مدیرعامل نیروگاه زاگرس کوثر با اشاره به جایگزینی نیروگاه‌های جدید با نیروگاه‌های قدیمی گفت: در صنعت برق، زمانی که توسعه در حال انجام است، نیروگاه‌های قدیمی به دلیل راندمان پایین و عمر طولانی شان باید جایگزین شوند. در نتیجه نیروگاه‌های جدیدی را برای جایگزینی آنها، احداث می‌کنند، ولی با این حال ما در کشورمان نیروگاه‌هایی داریم که حدود ۱۰ سال است در حال فعالیت هستند و هیچ برنامه‌ای برای جایگزین کردن آن‌ها وجود ندارد و بر اساس تاریخ احداث آنها، کم کم این نیروگاه‌ها به سوی زیان دهی پیش می‌روند.

ملت خاموشی‌ها هستیم
مدیرعامل نیروگاه زاگرس با بیان اینکه ما ملت خاموشی‌ها هستیم، تاکید کرد: طی ۶ سال اخیر، باید ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید ساخته می‌شد، اما در این مدت کمتر از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار تولید شد. به عبارتی می‌توان گفت تنها ۳۹ درصد از برنامه مورد نظر انجام شده است. با این حال میزان مصرف برق هر ساله افزایش می‌یابد و اگر میزان عرضه کاهش یابد، با خاموشی‌ها روبرو خواهیم شد.

جعفری انارکی ادامه داد: در سال گذشته حجم بارندگی‌ها کمک کرد تا نیروگاه‌های تولید برق آبی بتوانند فعالیت کنند و همین امر منجر شد تا خاموشی نداشته باشیم، اما متاسفانه امسال میزان بارندگی‌ها کاهش یافت. با وجود اینکه هنوز به پیک مصرف تابستان نرسیده ایم شاهد خاموشی‌های سنگین در بسیاری از شهر‌های کشور هستیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا خاموشی‌ها زیاد نیست؟ تصریح کرد: بسیاری خبر ندارند که بیشتر خاموشی‌ها به بخش صنعتی منتقل شده است. در حال حاضر وقتی به پیک روز می‌رسیم، صنایع خاموش می‌شوند یا میزان نیازشان به برق را به شدت کاهش می‌دهند. در حال حاضر بسیاری از صنایع با مشکل روبرو هستند.

جعفری اناری در پایان با بیان اینکه بسیاری از صنایع از ساعت ۱۲ تا حدود ۵ عصر خاموش می‌شوند، یادآوری کرد: امروز کارخانه‌هایی وجود دارند که از ساعت ۱۲ تا ۱ دستگاه‌های خود را خاموش می‌کنند و برخی دیگر از ساعت ۴ تا ۵ این خاموشی‌ها را متحمل می‌شوند تا مردم کمتر خاموشی‌ها را احساس کنند. این خاموشی‌ها تاثیرات اقتصادی خود را در آینده‌ای نزدیک خواهد گذاشت.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده