تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۱۶۱۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
رییس هیات مدیره انجمن فولاد ایران هشدار داد:

مهندسی قیمت موجب کاهش سهم ما از بازار جهانی فولاد می‌شود

‌می‌متالز - رییس هیات مدیره انجمن فولاد ایران با اشاره به اینکه مهندسی قیمت، آفت فولاد کشور است، گفت: بالاترین صادرات بخش خصوصی بعد از نفت و پتروشیمی در ایران فولاد است، اما تولید و سهم صادرات فولاد ما در بازار‌های جهانی با مهندسی قیمت در خطر بوده و از دست می‌رود.

به گزارش می‌متالز، سید احمد رضوی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در تبریز با بیان اینکه نهمین کشور تولید کننده فولاد دنیا هستیم، اظهار کرد: دستورالعمل‌ها و مصوبات لحظه ای، حاشیه کم سود تولیدات فولادی، گران‌تر بودن شمش فولاد از بازار‌های جهانی، خام فروشی، مشکل در تامین مواد اولیه، نحوه عرضه و تقاضا و مدیریت آن و چالش بین زنجیره تولید فولاد از جمله موانع موجود برای صادرات و تولید بیشتر است.

وی یکی دیگر از آسیب‌های مهندسی قیمت در فولاد ایران را خام فروشی دانست و افزود: پارسال ۳۲ میلیون تن مواد خام فولاد در کشور تولید شده است.

وی ادامه داد: تعرفه‌های سنگین کشور‌های وارد کننده نیز بازدارنده صادارت است که علت آن خام فروشی خود ماست.

رییس هیات مدیره انجمن فولاد ایران همچنین تاکید کرد: حفظ ارزش افزوده و ایجاد اشتغال وظیفه ملی است که این رویکرد در بخش صنایع پایین دستی بیشتر احساس می‌شود.

رضوی عدم نظارت و فرمایشی بودن بورس را از دیگر مشکلات بخش فولاد کشور عنوان کرد و اظهار کرد: در دولت سیزدهم پیش بینی می‌شود تا بورس به آرامش برسد.

وی با اشاره به انتظارات انجمن و بخش فولاد کشور از دولت جدید، اظهار کرد: بخش خصوصی هم وارد بازار سرمایه شود و انحصار از بورس خارج شود از طرف دیگر شفاف سازی سرلوحه کار‌ها باشد.

رضوی با بیان اینکه تحریم در بخش فولاد تاثیر چندانی نگذاشته است و خود تحریمی بیشتر موثر بوده است، گفت: قیمت گذاری فولاد از دولت و بورس گرفته شده به مافیا سپرده شده است.

وی میزان صادرات مواد خام فولادی کشور در سال ۱۳۹۸ را چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: صادرات این مواد در سال ۱۳۹۹ به ۹ میلیون و ۱۲۰ هزار تن افزایش یافت.

رییس هیات مدیره فولاد آذربایجان نیز در این نشست گفت: آذربایجان شرقی با دارا بودن ۴۲ واحد تولیدی فولاد به لحاظ کمی ۲۴ درصد، به لحاظ حجم تولید ۱۵ درصد و به لحاظ حجم صادرات هشت درصد صادرات کشور را در اختیار دارد.
رحیمی اعلام کرد: ۳۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی واحد‌های فولاد آذربایجان‌شرقی می‌باشد که ۶ هزار نفر نیز در این واحد‌ها اشتغال به کار دارند.

وی افزود: آذربایجان‌شرقی از قطب‌های فولاد کشور به حساب می‌آید و فولاد در این استان بیشترین ارزآوری را دارد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات بخش فولاد آذربایجان‌شرقی و کشور گفت: فولاد در بخش‌های مختلف در سه قسمت مشکل دارد که شامل اعمال قیمت‌ها از بورس، پایین بودن قیمت ارزش پایه صادراتی و عادلانه نبودن حاشیه سود زنجیره فولاد است.

رحیمی با اشاره به دیگر مشکلات فولاد کشور ادامه داد: مشکل تامین مواد اولیه برای واحد نورد فولاد و قیمت گذاری در بورس بالاتر از نرخ جهانی از دیگر مشکلات بخش فولاد کشور به حساب می‌آید.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده