به گزارش می متالز و به نقل از رویترز، طوفان دبی که هفته گذشته کوینزلند استرالیا را درنوردید باعث تخلیه چندین معدن و تخریب قطارهای ذغال سنگ شد. این قطارها برای ارسال محموله ها به پایانه های صادرات استفاده می شوند و حالا بدنبال تخریب آن ها دو معدن «یانکول استرالیا» و «کیوکول» مجبور به اعلام وضع اضظراری برای تحویل محموله ها شده اند. سایر معادن مانند «بی اچ پی بیلتون» و «گلنکور» نیز از طوفان آسیب دیده اند و احتمالا اختلالات بیشتری نیز در راه است.
اعلام وضعیت اضطراری یا همان فورس ماجور یک اصطلاح تجاری است که یعنی خریدار یا فروشنده نمی توانند وظایف محوله خود را بخاطر عوامل بیرونی و خارج از کنترل انجام دهند. این وضعیت معمولا بدنبال فواجع طبیعی یا اتفاقات غیر قابل پیشبینی اعلام می شود.
استرالیا که بزرگترین صادر کننده ذغال سنگ جهان است، بزرگترین تأمین کننده این ماده اولیه برای چین نیز می باشد. با بسته شدن بازارهای آن جا در روز دوشنبه و سه شنبه، تولید کنندگان فولاد چین در تلاش هستند تا برای تأمین منابع خود یک جایگزین پیدا کنند.
یک تاجر ذغال سنگ که از این مساله اطلاع داشت گفت "ممکن است بازارها در روزهای دوشنبه و سه شنبه بسته باشند اما یقینا فعالیت هایی نیز وجود دارد. چینی ها بدنبال قطعی کردن محموله از ایالات متحده آمریکا هستند تا جایگزین کمبود محموله های استرالیا شود". او که حق نداشت تا درباره معاملات تجاری سخنی بگوید به شرط عدم افشای نام افزود "به زودی حجم بیشتری محموله از آمریکا به سمت چین خواهد آمد."
هنوز مشخص نیست که کدام معادن ایالات متحده این محموله ها را تأمین می کنند اما اطلاعات تامسون رویترز ایکون نشان می دهد که چین پیش از این 500 هزار تن ذغال کک از آمریکا در سال 2017 وارد کرده است. قبل از این به مدت دو سال هیچ محموله ای از ذغال کک بین این دو کشور رد و بدل نشده بود.
چین با طولانی شدن وقفه در عرضه استرالیا به ذغال سنگ بیشتری احتیاج خواهد داشت که می تواند آن را بلافاصله از آمریکا تأمین کند.
«ردریگو اکوری» سرپرست تحلیلگران انرژی ذغال سنگ در «نوبل گروپ» که یک خانه تجاری مواد اولیه است گفت "حداقل تأثیری که انتظار داریم تا هفته های آینده شاهد آن باشیم در منطقه 14 میلیون تن ذغال سنگ خواهد بود (11.5 میلیون متالورژی، 2.5 میلیون تن حرارتی)". او افزود که با توجه به برآوردهای موجود، وقفه حاضر در استرالیا تا حدود 5 هفته ادامه پیدا خواهد کرد.
اطلاعات حمل و نقل در «ایکون» نشان می دهد که در حال حاضر حدود 70 کشتی منتظر بار زدن ذغال سنگ در بنادر «آبوت پوینت»، «ماکای»، «دالریمپل بی» و «هی پوینت» کوینزلند هستند.