تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۲۱۶۶۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرد؛

نقش ویژه مخالفت ارکان بازار سرمایه با قیمت گذاری دستوری در توسعه معاملات بورس کالا

‌می‌متالز - مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به روند توسعه معاملات کالا‌ها در بورس کالا از جمله ورود سیمان طی سه ماه سال جاری گفت: بخشی از توسعه معاملات بورس کالا و ورود کالا‌های جدید، مرهون حمایت‌های ارکان بازار سرمایه در مخالفت با قیمت گذاری دستوری بوده است به طوریکه امروز حجم معاملات سیمان از مرز یک میلیون تن در یک ماه گذشته عبور کرد و در سه ماهه امسال نیز در آماری قابل توجه حجم معاملات از ١٠ میلیون و ٦٠٠ هزار تن گذشته است.

به گزارش می‌متالز، آیین راه اندازی قرارداد‌های آتی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلا و معاملات سیمان در بورس کالای ایران امروز شنبه ۱۲ تیر ماه با حضور محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، مجتبی تقی‌پور مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان و امیر تقی خان تجریشی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در حال برگزاری است.

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ابتدای این مراسم ضمن اعلام خیر مقدم به حاضران گفت: روند روبه رشد معاملات بورس کالا در سال گذشته در سه ماه ابتدایی سال جاری نیز ادامه یافته به طوریکه حجم معاملات در سه ماهه امسال از ١٠ میلیون و ٦٠٠ هزار تن گذشته است؛ حجم و ارزش معاملات بورس کالا در سال ٩٩ با ثبت ٣٣.٤ میلیون تن کالا به ارزش ٣٥٠ هزار میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه گفت: بررسی روند راه اندازی و توسعه معاملات قرارداد‌های آتی در بورس کالای ایران گویای عمر بیش از ۱۳ ساله این ابزار است. این ابزار از آذر ماه سال ۱۳۸۷ و در دارایی سکه طلا در اختیار معامله گران و متقاضیان قرار گرفت و در ادامه قرارداد آتی زعفران نگین و زعفران پوشال به ترتیب در اردیبهشت ۱۳۹۷ و شهریور همان سال تعریف شد.

سلطانی نژاد ادامه داد: سپس در تیر ماه ۱۳۹۸ بر روی زیره سبز و در مهر ماه آن سال بر روی پسته قرارداد آتی تعریف شد و در اسفند ماه ۱۳۹۹ شاهد راه اندازی قرارداد آتی نقره بودیم و اکنون نیز در مراسم آیین راه اندازی قرارداد آتی واحد‌های صندوق طلا هستیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: آمار معاملات قرارداد‌های آتی در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد در سال ۹۷ با ثبت ارزش ۸۰۰ هزار میلیارد ریالی رکورد معاملات آتی در بورس کالا شکسته شد که بیانگر عمق بالای این معاملات و استقبال بالای سرمایه گذاران از این ابزار معاملاتی است.

آتی سکه متوقف شد، اما بورس کالا به مسیر ادامه داد

او به توقف معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در سال ٩٧ بازار آتی سکه متوقف شد، اما بورس کالا در مسیر توسعه بازار آتی قدم برداشت و با ورود کالا‌های کشاورزی و نقره، امروز یک دارایی از جنس طلا به بازار اضافه شد.

سلطانی نژاد در ادامه اشاره‌ای به ارزش معاملات صندوق‌های پشتوانه طلا نیز داشت و گفت: مجموع ارزش معاملات ۴ صندوق طلای موجود شامل زر، کیان، عیار و لوتوس تا پایان سال ۹۹ به بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده که این روند نیز در مسیر رشد قرار دارد.

یکه تازی بورس اختیار معامله شیکاگو

وی در خصوص سابقه قرارداد‌های مشتقه صندوق‌های کالایی در سایر بورس‌های کالایی دنیا اظهار داشت: از جمله بورس‌هایی که قرارداد مشتقه صندوق‌های کالایی در آن‌ها راه اندازی شده می‌توان به بورس یورکس با سه صندوق، بورس توکیو ژاپن با دو صندوق و بورس اختیار معامله شیکاگو با ۶۷۹ صندوق سرمایه گذاری قرارداد اختیار معامله که مهم‌ترین آن‌ها به صندوق طلا، گاز طبیعی، نفت و نقره اختصاص دارد، اشاره کرد.

مشخصات قرارداد آتی واحد‌های صندوق طلا

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران در بحث مشخصات قرارداد‌های آتی واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا، دارایی پایه این قرارداد‌ها واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) بوده و اندازه قرارداد هزار واحد سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) است. همچنین حد نوسان قیمت روزانه مثبت و منفی ۵ درصد قیمت تسویه روزانه روز قبل و وجه تضمین نیز حدود ۲۵ درصد میانگین ارزش یک قرارداد است؛ سقف مجاز موقیت‌های باز تعهدی نیز برای اشخاص حقیقی و حقوقی ۲۰۰ موقعیت در هر نماد است.

وی تاریخ سرررسید این قرارداد را ۲۰ مرداد ماه سال جاری عنوان کرد و گفت: ساعات معاملاتی نیز با هدف تسهیل متقاضیان از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۵ تعیین شده و دوره پیش گشایش ۱۰ تا ۱۰:۳۰ صبح است.

حمایت ارکان بازار سرمایه

سلطانی نژاد در بخش دوم سخنرانی خود به شروع مجدد معاملات سیمان در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: از ماه‌ها قبل مذاکره و تفاهم با شرکت‌ها و هلدینگ‌های سیمانی با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور آغاز مجدد معاملات سیمان در بورس کالا انجام شد که مذاکرات با شرکت‌هایی نظیر گروه سیمان تأمین، سیمان تهران، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، سرمایه‌گذاری سیمان غدیر، سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار و سرمایه‌گذاری امید از جمله آن‌ها است.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، بخش بزرگی از ورود موفق سیمان به بورس کالا مرهون اقدامات شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) بوده است که بالای ٩٠ درصد معاملات فعلی از سوی زیرمجموعه‌های شستا انجام شده است.

سلطانی نژاد عامل مهم دیگر توسعه معاملات کالا‌ها در بورس کالا از جمله ورود سیمان را مرهون حمایت‌های ارکان بازار سرمایه در مخالفت با قیمت گذاری دستوری اعلام کرد و گفت: خوشبختانه ماحصل تمام تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته، پذیرش شرکت‌های بورسی و آغاز عرضه سیمان در بورس کالای ایران بود که در یک ماه گذشته نزدیک به یک میلیون تن سیمان مورد معامله قرار گرفته است و با احتساب معاملات امروز، حجم معاملات سیمان از یک میلیون تن گذشت.

منبع: بورس کالای ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده