تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۱۶۶۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

محصولات جدید برای رتبه بندی صندوق‌های سرمایه گذاری

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت رتبه بندی برهان گفت: در حال حاضر شرکت رتبه بندی برهان، دو محصول برای رتبه بندی صندوق‌های سرمایه گذاری دارد که می‌تواند صندوق‌های سرمایه گذاری را از لحاظ کیفیت مدیریت و میزان بازدهی و ریسک پذیری آنها، رتبه بندی کرده و به سرمایه گذاران در تحلیل هایشان کمک کند.

به گزارش می‌متالز، قاسم حسینی درباره رتبه بندی‌های موجود برای صندوق‌های سرمایه گذاری در این شرکت توضیح داد: در شرکت رتبه بندی برهان در حال حاضر دومحصول رتبه بندی برای این صندوق‌ها در نظر داریم. یکی از آن‌ها درجه بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری است که نتایج آن بر روی سایت‌های فیپ ایران و ره آورد قابل مشاهده است. این درجه بندی هر سه ماه یک بار به روز می‌شود.

مدیرعامل شرکت رتبه بندی برهان با اشاره به رتبه بندی صندوق‌های سرمایه گذاری با موضوع کیفیت مدیریت توضیح داد: صندوق‌های سرمایه گذاری از جهت میزان کیفیت مدیریت صندوق‌ها بررسی و مقایسه می‌شوند و این رتبه بندی نیز هر ۳ ماه یک بار تکرار شده و نتایج آن به روز می‌شود.

محسنی درباره جزئیات درجه بندی صندوق‌های سرمایه گذاری توضیح داد: این درجه بندی از حدود ۵ سال پیش در حال انجام است. در این درجه بندی ابتدا میزان ریسک، بازدهی و سوددهی صندوق‌های اندازه گیری می‌شود؛ به عبارت دیگر در این درجه بندی بررسی می‌شود که با افزایش میزان ریسک صندوق ها، آیا میزان عملکرد و سوددهی آن‌ها افزایش می‌یابد یا خیر!

وی افزود: سپس نتایج بررسی‌ها با سایر صندوق‌های دیگر مقایسه می‌شود. ما در این درجه بندی به نوع صندوق‌ها توجه داریم؛ به عنوان مثال یک صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت با سایر صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت مقایسه می‌شود. همچنین در مورد صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط، صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام و … نیز این امر رعایت می‌شود.

مدیرعامل شرکت رتبه بندی برهان با اشاره به درجه بندی صندوق‌ها کفت: در این درجه بندی، بعد از مقایسه صندوق ها، به هر صندوق از میان ۱ تا ۵ ستاره داده می‌شوند. صندوق دارای ۵ ستاره بهترین عملکرد و بازددهی را در مقایسه با سایر صندوق‌ها داشته است و صندوق دارای یک ستاره صعیف‌ترین میزان عملکرد و بازدهی را در میان سایر صندوق‌ها به ثبت رسانده است.

مدیرعامل شرکت رتبه بندی برهان درباره رتبه بندی صندوق‌ها بر اساس کیفیت مدیریت آن‌ها توضیح داد: معیار‌های مختلفی برای رتبه بندی کیفیت مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارد و در این خصوص می‌توان به صلاحیت مدیریت مدیران سرمایه گذاری، سوابق کاری آنها، ریاست سرمایه گذاری‌های صندوق، فرایند سرمایه گذاری، میزان توجه به تحلیل در زمان سرمایه گذاری، روابط صندوق با سرمایه گذاران، میزان ارائه گزارش‌های دوره‌ای به سرمایه گذاران، تعداد گزارش‌های اختصاصی سرمایه گذاران، اصول حاکمیتی شرکتی، میزان شفافیت سرمایه گذاری‌ها و … اشاره کرد. این معیار‌های متفاوت را بعد از بررسی و رتبه بندی در گزارش‌های خود در سایت افشا می‌کنیم و بر اساس این رتبه بندی سرمایه گذاران می‌توانند قوی‌ترین و ضعیف‌ترین صندوق‌ها در حوزه مدیریت را مشاهده کنند.

محسنی با تاکید بر اینکه صندوق‌های سرمایه گذاری باید ملزم به انجام رتبه بندی شوند، بیان کرد: امیدواریم سازمان بورس همه صندوق‌های سرمایه گذاری را ملزم به انجام رتبه بندی کند، زیرا سرمایه گذاران با استفاده از این رتبه بندی می‌توانند انتخاب خوبی داشته باشند. از سوی دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری نیز تلاش می‌کنند تا در هر دوره وضعیت عملکرد خود را بهبود ببخشند تا بتوانند رتبه بهتری را کسب کنند.

به گفته وی، ایجاد چنین رقابتی در میان صندوق‌های سرمایه گذاری می‌تواند به ارتقا عملکرد و کیفیت مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری کمک کند.

مدیرعامل شرکت رتبه بندی برهان درباره تاثیر رتبه بندی‌ها در انتخاب سرمایه گذاران گفت: سرمایه گذاران می‌توانند از نتایج رتبه بندی برای تحلیل‌های خود استفاده کرده و انتخاب کنند که چه صندوقی را انتخاب کنند و صندوق‌هایی را انتخاب می‌کنند که هم عملکرد بهتری داشته و هم از مدیریت خوبی برخودار است.

محسنی در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به پتانسیل صندوق‌های سرمایه گذاری در راستای ارتقا عملکرد و مدیریت، انتظار می‌رود که این رتبه بندی‌ها مورد استقبال سهامداران قرار بگیرد. از سوی دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری با عملکرد‌های مناسب بزرگ شده و صندوق‌های ضعیف‌تر از رده خارج شده یا کوچک شود.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده