تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۰۹۸۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل سبدگردان راد تاکید کرد؛

امکان سرمایه‌گذاری passive یا استراتژی منفعل، مهم‌ترین مزیت صندوق‌های بخشی

‌می‌متالز - سید هادی موسوی گفت: یکی از جذابیت‌های صندوق‌های بخشی، امکان سرمایه‌گذاری passive یا استراتژی منفعل است؛ به این معنا که سرمایه‌گذار با تحلیل کل به جزء و تحلیل کلان و اخبار صنایع، سبدی از صندوق‌های بخشی تشکیل داده و تنها در مورد وزن هر صنعت سرمایه خود را به هر صندوق تخصیص می‌دهد. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت با تجمیع منابع خرد و تقویت صندوق‌ها و البته سخت‌گیری نسبت به مدیریت حرفه‌ای آنها، هیجانات ناشی از معاملات بدون تحلیل یا با تحلیل‌های سطحی کمتر شده و به رشد و ثبات بازار منجر شود.

به گزارش می‌متالز، سید هادی موسوی، مدیرعامل شرکت سبدگردان راد با اشاره به مزایای توسعه صندوق‌های بخشی، بیان کرد: صندوق بخشی پتروشیمی با نماد پتروآگاه چند ماه قبل به بازار معرفی شده و اکنون دومین صندوق بخشی مربوط به صنعت فلزات اساسی با نماد استیل راهی بازار شده است.

وی افزود: به طور کلی تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تنوع ابزار‌ها به توسعه بازار سرمایه کمک شایانی کرده و موجب تسهیل سرمایه‌گذاری غیر مستقیم می‌شود. پیش از این، صندوق‌های اهرمی و تضمین اصل سرمایه با استقبال سرمایه‌گذاران، موفق به جذب سرمایه قابل توجهی شده است. می‌توان انتظار داشت با معرفی سایر صندوق‌های بخشی در صنایع مختلف مانند صنعت سیمان، استقبال قابل قبولی از سوی فعالان بازار صورت گیرد. مجوز‌هایی در این حوزه صادر شده و مقام ناظر با توسعه این صندوق‌ها قصد دارد تا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را بیش از پیش توسعه دهد و ابزار‌های موجود را تنوع بخشد.

موسوی تصریح کرد: وجود صندوق‌های بخشی از زوایای مختلف، مزایای متعددی دارد. بعنوان مثال سرمایه‌گذاری را در نظر بگیرید که فرصت کافی برای بررسی همه نماد‌های یک صنعت را نداشته باشد؛ اما به واسطه تحلیل کل به جزء یا به دلیل وجود برخی اخبار و... قصد سرمایه‌گذاری در یک صنعت را داشته باشد. در این صورت، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، ورود به صندوق بخشی است؛ چراکه هم کارمزد معامله کمتر است و هم یک نهاد مالی و یک مدیر خبره تحت نظارت سازمان بورس، متعهد است که از شاخص آن صنعت بازدهی بهتر کسب کرده و ریسک کمتری به سرمایه‌گذار تحمیل کند. این مدیر قطعا در خصوص ارزندگی نماد‌های صنعت، اطلاعات و برآورد بهتری خواهد داشت. شاید این موضوع حتی به کاهش ناکارایی‌های بازار نیز کمک کند؛ چون مدیر صندوق بخشی با در اختیار داشتن منابع مالی کافی و تیم تحلیل، می‌تواند سهم‌های صنعت مورد نظر را در نزدیکی ارزش ذاتی آن معامله کند یا بین نماد‌های صنعت، آربیتراژ کند.

وی ضمن تاکید بر جذابیت صندوق‌های بخشی برای سرمایه‌گذاران غیرمستقیم گفت: به نظر می‌رسد یکی از جذابیت‌های این صندوق‌ها، امکان سرمایه‌گذاری passive یا استراتژی منفعل باشد؛ به این معنا که سرمایه‌گذار با تحلیل کل به جزء و تحلیل کلان و اخبار صنایع، سبدی از صندوق‌های بخشی تشکیل دهد و تنها در مورد وزن هر صنعت سرمایه خود را به هر صندوق تخصیص دهد. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت با تجمیع منابع خرد و تقویت صندوق‌ها و البته سخت‌گیری نسبت به مدیریت حرفه‌ای آنها، هیجانات ناشی از معاملات بدون تحلیل یا با تحلیل‌های سطحی کمتر شده و به رشد و ثبات بازار منجر شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده