تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۸:۳۱
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۱۶۳۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سرمایه گذاری در یک صنعت خاص این بار به سیمان رسید

‌می‌متالز - به گفته کارشناسان، صندوق‌های بخشی از جمله ابزار‌های سرمایه گذاری به شیوه غیر مستقیم محسوب می‌شوند که علاقمندان به سرمایه گذاری در یک صنعت خاص می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

به گزارش می‌متالز، پذیره‌نویسی اولین صندوق بخشی تخصصی صنعت سیمان با نماد سمان از روز گذشته آغاز شده و تا سه شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۴ ادامه دارد.

صنعت سیمانی که کوروش آسایش تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص جایگاه آن در بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صنعت سیمان حدود ۴۳ شرکت فعال در بازار سرمایه دارد که ارزش حال حاضر این شرکت‌ها چیزی حدود ۱۹۷ هزار میلیارد تومان است.

او در ادامه بیان کرد: صنعت سیمان بسیار بنیادی بوده و طی سه سال اخیر با ورود سیمان به بورس کالا متحول شده است و شرکت‌های سیمانی به عنوان شرکت‌های بنیادی با p/e خوب شناخته می‌شوند این شرکت‌ها در حوزه صادرات نیز فعال هستند.

اما صندوق‌های بخشی چیست؟ موردی که علی اکبر ایرانشاهی رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس درباره آن مطرح کرد: این صندوق‌ها نوع خاصی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به حساب می‌آیند که بخش عمده منابع آن‌ها به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های یک صنعت خاص اختصاص داده می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی که در ایران می‌بایست حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌هایی خود را در یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری کنند. همچنین، صندوق‌های بخشی می‌توانند حداکثر ۱۰ درصد از کل دارایی‌های خود را در سهام سایر صنایع سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین پیش از این نیز رئیس سازمان بورس عشقی در رابطه با هدف معرفی صندوق‌های بخشی گفته بود: هدف از معرفی صندوق بخشی این است که بتوانیم متناسب با نیاز سهامداران به همه ذائقه‌های موجود بازار پاسخ بدهیم. بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در یک حوزه هستند و در عین حال نمی‌خواهند ریسک تک سهم بودن را به دوش بکشند که با راه‌اندازی صندوق بخشی این امکان فراهم شد.

۸ صنعت مشمول راه اندازی صندوق سرمایه گذاری بخشی

توسعه صندوق‌های بخشی که ۱۱ تیر علی‌اکبر ایرانشاهی رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، اطلاعیه‌ای را در خصوص آخرین فهرست صنایع جهت راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی را برای متقاضیان تاسیس این نوع صندوق‌ها، صادر کرد.

پیرو این اطلاعیه متقاضیان تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی می‌توانند در هشت صنعت شامل محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، خودرو و ساخت قطعات، سیمان- آهک و گچ، مواد و محصولات دارویی، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی به‌جز تامین اجتماعی، حمل‌ونقل-انبارداری و ارتباطات، اقدام کنند.

در حال حاضر صندوق‌های بخشی در بازار بورس جهانی فعالیتی قابل تامل دارند. طبق آخرین آمار‌ها تنها در کشور آمریکا تعداد ۷۴۷ صندوق سرمایه‌گذاری بخشی در حال فعالیت هستند ارزش دارایی‌های تحت مدیریت این صندوق‌ها نزدیک به ۷۶۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است و تمام صندوق‌های مذکور از نوع ETF هستند.

در بازار سرمایه ما نیز پیش از صندوق بخشی مربوط به صنعت سیمان، صندوق بخشی در حوزه پتروشیمی و فلزات اساسی شکل گرفته است.

سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص با صندوق‌های بخشی

در ادامه کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صنعت سیمان حتی با ریزش‌های سنگین بازار سرمایه طی سه سال گذشته از جمله صنعت‌های با ثبات بازار ما محسوب می‌شود و بر این اساس این صنعت برای سرمایه گذاری صندوق‌ها جذاب شده است در کل علاقمندان به صنعت سیمان که شرایط انتخاب و بررسی تک سهم‌های شرکت‌های این صنعت را از بُعد زمانی و دانشی ندارند می‌توانند در صندوق بخشی این حوزه سرمایه گذاری کنند صندوق‌های بخشی که مدیران آن‌ها تحت نظارت سازمان بورس هستند.

صندوق‌های بخشی که به گفته صفاری کارشناس بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان از جمله ابزار‌های سازمان بورس برای تشویق به سرمایه گذاری به شیوه غیر مستقیم به شمار می‌آیند. او در ادامه در خصوص مزیت‌های سرمایه گذاری در صندوق‌های بخشی به ویژه صنعت سیمان گفت: عدم نیاز به تحلیل بنیادی تک سهم‌های صنعت سیمان به منظور تشخیص سهام ارزنده، امکان بهره مندی از پرتفوی متنوع از سهام ارزنده با هر میزان سرمایه و سودآوری مناسب با توجه به شرایط و جایگاه صنعت از جمله مزیت‌های این صندوق است.

به گفته کارشناسان، صندوق‌های بخشی از جمله ابزار‌های توسعه روش‌های سرمایه گذاری به شکل غیر مستقیم در بازار سرمایه هستند که علاقمندان به سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص می‌توانند با توجه به مزیت‌های این صندوق‌ها از آن‌ها بهره ببرند.

لازم به ذکر است این مطلب سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش این نوع از صندوق‌ها محسوب نمی‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده