تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۳
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۲۱۷۵۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

وعده‌هایی که بازار سرمایه را رونق داد

‌می‌متالز - با برگزاری مجامع خبر‌های امیدوارکننده‌ای شنیده شد که به طور کلی یکی از دلایل مثبت شدن بازار هم برگزاری مجامع بوده است.

به گزارش می‌متالز، حسین عبدی با اشاره به انتظار سرمایه گذاران برای بازگشت بازار بعد از یک دوره افت طولانی مدت گفت: انتظار سرمایه گذاران بر این نکته بود که بازار بعد از یک دوره افت طولانی نیاز به رشد دارد و این انتظار روان شناختی باعث شده با فراهم شدن شرایط لازم از جمله ثبات نرخ ارز، بازار به صورت خود جوش شروع به حرکت کرده و روند به هم پیوسته‌ای عوامل بنیادی بر هم اثر گذار باشند.

وی در ادامه افزود: بسیاری از صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و شرکت‌های حقوقی زمانی که روند بازار را رو به رشد دیدند، شروع به خریدن سهم‌های بنیادی کرده و از سوی دیگر هم طبق گزارش‌های ماهانه، اکثر شرکت‌ها با وضعیت بسیار مطلوبی مواجه و خبر‌های خوبی از برگزاری مجامع شنیده شد.

عبدی با اشاره به بعد سیاسی این موضوع، عنوان داشت: اگر بخواهیم بعد کلان اقتصادی را به بعد سیاسی متصل و به صورت کلان به این موضوع توجه کنیم، انتخاب دولت منتخب نیز بازار را امیدوارتر کرد. تا با انرژی‌تر و پر حجم‌تر ظاهر شود.

وی در پاسخ به این سوال که روند صعودی بازار تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه دارد، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت بنیادی شرکت‌ها بسیار مثبت ارزیابی می‌شود بطوریکه در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد شرکت‌های بزرگ وضعیت خوبی دارند و با توجه به نرخ‌های خوب جهانی، شرکت‌ها با نرخ‌های خوب می‌توانند فروش داشته باشند.

به گفته کارشناس بازار سرمایه؛ شرکت‌های اوره ای، متانول و پتروشیمی بالاترین قیمت‌های تاریخی را در فروش دارند و شرکت‌های بنیادی تا انتهای سال ۱۴۰۰ می‌توانند بازدهی خوبی را برای سرمایه گذاران داشته باشند.

عبدی فضای تورمی ۴۰ تا ۴۵ درصد را برای کشور پیش بینی کرد و گفت: به طور کلی این فضا می‌تواند بازار سرمایه را به عنوان سردمدار بازار‌های مالی در ایران و با بازدهی برای سرمایه گذاران، معرفی کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: با نگاهی به مجامع سرمایه گذاری متوجه روند صعودی بازار خواهیم بود به طوریکه بازدهی آن از بازدهی بازار‌های ارز، طلا، سکه و مسکن هم بالاتر خواهد رفت.

وی در توضیح مطلب فوق عنوان کرد که در بازار‌های فوق نمی‌توان این حجم از نقدینگی را جابجا کرد، اما در بازار سرمایه نرخ‌های جهانی کمک کننده هستند و بازدهی قابل قبولی را برای بازار به همراه خواهند داشت.

وی انتخاب بازار سرمایه را منطقی دانست و افزود: با برگزاری مجامع خبر‌های امیدوارکننده‌ای شنیده شد که به طور کلی یکی از دلایل مثبت شدن بازار برگزاری این مجامع بوده است.

به گفته عبدی؛ بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی و فلزی وضعیت نقدینگی خوبی داشتند و وعده‌های خوبی در این مجامع به خصوص تولیدات شرکت‌ها داده شد. با برگزاری این مجامع، شفاف سازی و ابهام زدایی در شرکت‌های بنیادی نسبت به فروش آن‌ها صورت گرفت و کمک بسیاری به سرمایه گذاران خرد کرد.

این فعال بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چه صنایعی تا پایان سال پرپتانسیل خواهند بود، گفت: صنایع فلزی، پتروشیمی و صنعت برق جزو صنایعی هستند که در حال حاضر جذاب هستند و چنانچه بخش خصوصی وارد صنعت برق شده و در قیمت گذاری آن تجدید نظر کند، این امر موجب جذاب شدن صنعت نیروگاهی خواهد شد و در صورت آزاد شدن نرخ ها، صنعت نیروگاهی جذابیت خود را پیدا خواهد کرد و با حذف ارز ۴۲۰۰ صنعت دارو هم شاهد اتفاقات خوب خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده