تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۱۷۵۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در جریان معاملات هفته جاری؛

سایه سبز شاخص بر سر روند پرنوسان بازار

‌می‌متالز - هرچند بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت نسبت به هفته قبل روند پرنوسانی را پشت سر گذاشت، اما هم شاخص کل بورس و هم شاخص کل با معیار هم وزن توانستند روند صعودی خود را طی کنند. بر این اساس طی معاملات هفته جاری شاخص کل توانست از مقاومت یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحدی عبور و پس از مدت‌ها دوباره رقم یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی را فتح کند.

به گزارش می‌متالز، بررسی معاملات هفته منتهی به ۱۶ تیر، بازار سهام حاکی از کاهش ۱۳ درصدی ارزش کل معاملات این بازار است، به طوری که ارزش کل معاملات از ۳۱۰ هزار و ۶۵۷ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۲۷۰ هزار و ۸۰۶ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. همچنین حجم کل معاملات در هفته جاری نسبت به هفته گذشته با کاهشی ۱۸.۱ درصدی از ۴۰ هزار و ۲۸۷ میلیون سهم در هفته گذشته تا ۳۲ هزار و ۹۷۸ میلیون سهم در هفته جاری کاهش یافت.


قدرت نمایی بازار بدهی در هفته‌ای که گذشت


در میان پنج بازار شامل بازار اول سهام، بازار دوم سهام، بازار بدهی، بازار مشتقه و صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله، فقط چراغ بازار بدهی نسبت به هفته قبل سبز ماند و سایر بازار‌ها در هفته جاری روندی نزولی را در مقایسه با هفته قبل طی کردند.

به طوریکه ارزش معاملات در بازار اول سهام ۹ درصد کاهش را در هفته جاری نسبت به هفته گذشته تجربه کرد و از ۱۰۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال در هفته گذشته، به ۹۴ هزار و ۶۹۴ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. همچنین حجم معاملات در این بازار با کاهشی ۹ درصدی رقم ۱۲ هزار و ۴۶ میلیون سهم را در هفته جاری ثبت کرد درحالی که در هفته گذشته حجم کل معاملات این بازار، ۱۳ هزار و ۱۹۸ میلیون سهم بود.

ارزش معاملات در بازار دوم سهام نیز در هفته جاری نسبت به هفته گذشته روندی نزولی داشت و با ۲۰ درصد کاهش از ۱۵۱ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال در هفته گذشته به رقم ۱۲۱ هزار و ۸۲۷ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۲۳ درصد نزول، از ۲۳ هزار و ۸۷۵ میلیون سهم در هفته گذشته تا رقم ۱۸ هزار و ۲۸۹ میلیون سهم در هفته جاری کاهش یافت.

این درحالی است که آمار‌ها در بازار بدهی در هفته جاری نسبت به هفته گذشته روند صعودی را نشان میدهند. بر این اساس ارزش معاملات این بازار با ۷۴۲ درصد افزایش از ۱۳۰۶ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۰ هزار و ۹۹۹ میلیارد ریال در هفته جاری رسیده است. همچنین حجم معاملات این بازار از یک میلیون برگه سهم به ۱۱ میلیون و ۹ هزار برگه رسید که رشد ۷۰۵ درصدی را نشان میدهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه با یک درصد کاهش در هفته جاری نسبت به هفته گذشته، از ۲۸۷ میلیارد ریال تا ۲۸۳ میلیارد ریال کاهش یافت. همچنین حجم معاملات در این بازار در هفته جاری نسبت به هفته قبل کاهشی ۶۳ درصدی داشته است.

آمار‌ها در صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله نیز نزولی بود. به این صورت که ارزش معاملات در این صندوق‌ها در هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۲۰.۳۸ درصد کاهش یافت و از ۵۴ هزار و ۱۱ میلیارد ریال در هفته گذشته به حدود ۴۳ هزار میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم معاملات این صندوق‌ها نیز با کاهشی ۱۷ درصدی از ۳۱۴۵ میلیون یونیت در هفته گذشته تا رقم ۲۶۰۷ میلیون یونیت در هفته جاری کاهش یافت.
این درحالی است که در جریان معاملات هفته جاری در بازار بورس، شاخص کل بورس توانست روند صعودی خود را حفظ کند و با ۱.۹۹ درصد افزایش و با رشدی ۲۵ هزار و ۴۰ واحدی، از یک میلیون و ۲۵۶ هزار واحد در هفته گذشته به یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد در هفته جاری رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با رشدی ۲.۱۹ درصدی توانست ۸۴۰۵ واحد افزایش یابد و از ۳۸۴ هزار و ۱۷۹ واحد در هفته گذشته تا ۳۹۲ هزار و ۵۸۴ واحد صعود کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده