تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۹۷۹
کد خبر: ۲۱۷۵۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گزارش مدیرعامل "دی" به سهامداران از آثار افزایش سرمایه ۲.۲۴۳ درصدی+اقدامات

‌می‌متالز - مدیرعامل بانک دی با اشاره به آثار افزایش سرمایه ۲.۲۴۳ درصدی سال گذشته و از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، اولویت‌های هیات‌مدیره و اقدامات مهم را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، برات کریمی با اشاره به اهمیت و ضرورت افزایش سرمایه بانک دی اعلام کرد: افزایش سرمایه در راستای بهبود وضعیت مالی و خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، اقدامی حیاتی برای بانک دی محسوب می‌شد و بر همین اساس از ابتدای سال ۹۹ برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و آورده نقدی سهامداران به عنوان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های سهامداران در دستور کار جدی بانک قرار گرفت.

با مساعدت‌های بانک مرکزی و سازمان بورس، مجمع عادی به طور فوق‌العاده در ۲۷ اسفند سال گذشته برگزار و با پیشنهاد افزایش سرمایه از ۶.۴۰ به ۱۵ هزار میلیارد تومان و معادل ۲.۲۴۳ درصد موافقت شد و این افزایش سرمایه، ظرفیت‌های مطلوبی برای پیشرفت و توسعه بانک و ارتقای رضایتمندی ذی‌نفعان ایجاد کرد و فرصت‌های جدیدی را پیش روی فعالیت حرفه‌ای خواهد گشود و بی‌شک سهام "دی" به سهم دارای ارزش ذاتی قابل توجه تبدیل خواهد شد.

مهم‌ترین مأموریت بانک، بانکداری و بهبود شاخص‌های عملیاتی بوده و تحولات سهام به شرایط بازار سرمایه مرتبط است، اما بانک دی همواره تلاش دارد با بهبود در نتایج عملکردی در وضعیت سهام اثرگذار باشد. توصیه می‌شود سهامداران بدون توجه به شایعات و ارتقای دانش و سواد سرمایه‌گذاری و نیز در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و دستاورد‌های قابل اتکای بانک دی، تصمیمات منطقی و مناسبی برای مدیریت سهام اتخاذ کنند.

بانک دی پس از تحقق افزایش سرمایه از لحاظ میزان سرمایه در رتبه پنجم بانک‌های خصوصی قرار گرفت و تلاش شد به‌طور همزمان با پیگیری موضوع افزایش سرمایه، زیان انباشته نیز کاهش یابد که در این موضوع دستاورد‌های بزرگی کسب شده است. به طوریکه زیان انباشته بانک دی در آذر سال ۹۸ از مرز ۱۳.۸ هزار میلیارد تومان عبور کرده بود، اما با حدود ۵۰ درصد کاهش در یک سال به کمتر از ۷.۵ هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته رسید.



مهم‌ترین اولویت هیات‌مدیره و چند اقدام


فروش دارایی‌های مازاد یکی از مهم‌ترین اولویت‌های هیات‌مدیره بانک بوده و در راستای اجرای مفاد مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی و به منظور افزایش قدرت تسهیلات‌دهی و تمرکز بر فعالیت بانکداری و بهبود انواع نسبت‌های مالی، تسریع در روند واگذاری انواع دارایی‌های مازاد بانک و شرکت‌های گروه در دستور کار قرار دارد که با جدیت انجام شده و همچنان در حال پیگیری است.

در یک سال گذشته ۲۰ درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند و بخشی از سهام سایر شرکت‌های بورسی در مجموع به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان واگذار شد که از این محل ۵.۴ هزار میلیارد تومان درآمد سود شناسایی شد که در کاهش زیان انباشته نقش مهمی داشت.

تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های ویژه وصول مطالبات هم از دیگر اقدامات جدی بانک است که با اقدامات و پیگیری‌های مستمر و همراهی نهاد‌های قضایی، NPL بانک از ۶۲ به ۱۷.۵ درصد کاهش یافت و با اقدامات قضایی علیه مدیونین بیش از ۱.۵ هزار میلیارد تومان وصول مطالبات شد. مججوعه این اقدامات در کمک به بهبود وضعیت مالی و افزایش قدرت اعطای تسهیلات بانک دی موثر بود.

کاهش قیمت تمام‌شده پول هم از دیگر اقدامات شاخص بانک دی بود که در پایان سال ۹۸ از مرز ۲۲ درصد فراتر رفته بود، اما با تغییر نگرش و هدف‌گذاری‌های مؤثر و گسترش خدمات بانکداری الکترونیک این نسبت در پایان سال گذشته با ۷ درصد کاهش به ۱۵ درصد رسید. بخش منابع بانک هم طی یک سال گذشته با رشد ۵۵ درصدی همراه بود و منابع ارزان‌قیمت با افزایش ۳۴۷ درصدی مواجه شد.

در این میان علاوه بر راه‌اندازی میز‌های خدمت به خانواده شهداء و ایثارگران در همه شهر‌ها و مراکز بنیاد شهید استان‌ها با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری متقابل با پست‌بانک، امکان برخورداری ایثارگران از خدمات بانک دی در ۶ هزار باجه بانکی و ۶۲۷ هزار نقطه تماس مناطق روستایی پست‌بانک فراهم شده است.

برنامه‌ریزی برای افزایش سهم جامعه هدف بنیادشهید و امور ایثارگران از سبد تسهیلاتی بانک دی از دیگر اقدامات توسعه خدمات به جامعه ایثارگری است.

اعطای تسهیلات غیرحضوری از بستر سامانه‌های بانکداری الکترونیک بانک دی هم از دیگر اقداماتی است که در راستای کاهش مراجعه حضوری جامعه هدف به شعب و تسهیل دسترسی به خدمات بانکی در حال انجام است و با عملیاتی شدن این برنامه، سرعت ارائه تسهیلات به مشتریان و جامعه یثارگران به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

در یک سال گذشته، تفاهم‌نامه‌های همکاری متقابل و با تکیه بر تمرکز منابع مالی بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد در بانک به امضا رسیده که از جمله آن‌ها می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان اقتصادی کوثر، شرکت سرمایه‌گذاری شاهد، سازمان فرهنگی- سیاحتی کوثر، صندوق قرض‌الحسنه شاهد، بیمارستان‌های خاتم‌الانبیاء، ساسان و... اشاره کرد.

یکی از راهبرد‌های اساسی بانک دی، برنامه‌ای مدون و منسجم در مسیر دیجیتالی شدن در راستای تسهیل دسترسی مشتریان به خدمات و افزایش سرعت در ارائه خدمات بانکی است و تهدید کرونا به فرصتی تبدیل شد تا مسیر دیجیتالی شدن بانک هموارتر شود و بانک به منظور ارائه خدمات بهتر و جلوگیری از ازدحام جمعیت در مسیر حرکت به ارائه خدمات غیرحضوری و دیجیتالی کردن خدمات برای مشتریان گام‌های مؤثری برداشته که یکی از اقدامات مؤثر، راه‌اندازی دو بستر "نت‌دی" و "جت‌دی" است.

تجهیز تمام شعب به دستگاه خودگردان در راستای گسترش خدمات بانکداری دیجیتال به‌ویژه در شرایط کرونایی علاوه بر کاهش حجم مراجعات حضوری، امکان ارائه تمام خدمات دستگاه‌های خودپرداز، عملیات دریافت وجوه نقد و واریز آنلاین وجه به حساب مشتریان را با دسترسی ۲۴ ساعته برای جامعه هدف فراهم کرده و هم‌اکنون بانک با داشتن دستگاه‌های خودپرداز، خودگردان، کیوسک صدور کارت هدیه و خودبانک، سبد محصولات را در حوزه ماشین‌های بانکی به بیش از ۱۲۰۰ دستگاه رسانده است که نسبت تعداد ماشین‌های بانکی به تعداد شعب بانک را به نسبتی بی‌نظیر در نظام بانکی تبدیل کرده است.

توجه به درآمد‌های غیرمشاع حاصل از ارائه خدمات ارزی به مشتریان از طریق ارائه سبد متنوعی از محصولات، گام استراتژیک در سیستم درآمدی بانک‌ها محسوب می‌شود و بانک دی به منظور تسهیل در انجام خدمات ارزی مشتریان با ۲۷ شعبه ارزی فعال و اخذ تمام مجوز‌های مرتبط با فعالیت‌های ارزی از بانک مرکزی، ضمن گسترش روابط کارگزاری با بانک‌های داخلی و خارجی، سبد جامع خدمات ارزی بین‌المللی را در چارچوب مقررات و ضوابط ارزی بانک مرکزی به مشتریان ارائه کرده است.

ایجاد روابط و انعقاد قرارداد با شرکت‌های مطرح صادراتی در حوزه پتروشیمی و خرید و فروش وجوه ارزی حاصل از صادرات این شرکت‌ها در سامانه نیما از جمله اقدامات بانک دی در بخش بین‌الملل بوده که در کنار ایجاد درآمد برای گروه مالی دی، موجب افزایش و رسوب منابع ریالی ارزان‌قیمت این شرکت‌ها در شعب بانک شده است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده