تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۶
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۱۶۶۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر:

حضور هلدینگ غدیر در بورس کالا پررنگ‌تر می‌شود/ توسعه یافتگی بدون شفافیت امکان پذیر نیست

‌می‌متالز - امیرعباس حسینی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر امروز در مراسم آیین افتتاح معاملات آتی صندوق سرمایه گذاری طلا و معاملات سیمان گفت: یکی از بنیان‌های اساسی توسعه یافتگی، شفافیت است و توسعه یافتگی بدون شفافیت امکان پذیر نیست به همین دلیل لابی‌های قدرت که با استفاده از ثروت انجام می‌شود سعی دارند تا شفافیت در کشور جاری نشود و توسعه یافتگی کاریکاتوری شکل بگیرد. حسینی با بیان اینکه بورس کالا ابزار اصلی ایجاد شفافیت در مبادلات کالایی است، گفت: حضور هلدینگ غدیر در بورس کالا بیش از گذشته خواهد شد به طوریکه همکاران ما در هلدینگ سیمان غدیر خود را متعهد می‌دانند تا عرضه حدود ۵ میلیون تن سیمان را در بورس کالا انجام دهند که امیدواریم این اتفاق رخ دهد و از این طریق این تجربه موفق پایدار باشد.

به گزارش می‌متالز، حسینی خاطرنشان کرد: یکی از بدیهیات هر بنگاه اقتصادی تعهد به این اصل است و باید در کنار آن تعهد خود را در قالب فعالیت‌های عملیاتی ارائه کند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر تاکید کرد: یکی از این ابزارها، ارائه محصول در بازاری شفاف به نام بورس کالا است که در بسیاری از کشور‌های دنیا از این بازار استفاده می‌شود و باید اقدامی صورت گیرد تا بورس کالا جایگزین بازار‌های غیرشفاف کالایی و حضور پرقدرت دلال‌ها در بازار‌های سنتی شود.

وی با بیان اینکه ما در مجموعه غدیر به این موضوع پایبند هستیم، افزود: ۷۰ درصد از پرتفوی شرکت غدیر در بورس حضور دارد و قرار است با تایید و اجازه سازمان بورس حدود ۹۵ درصد از پرتفوی غدیر در بورس قرار بگیرد و به تبع آن با این اصل، پایبندی خود را نسبت به عرضه در بورس نشان دهیم.

حسینی با اشاره به اینکه در حوزه کالا هم همین رویه را در پیش داریم، اظهار داشت: در حوزه سیمان شاید سهم بزرگی نسبت به سایر تولیدکنندگان بزرگ کشور نداشته باشیم، اما در رتبه بالایی قرار داریم و هفت میلیون ظرفیت تولید مربوط به مجموعه سیمان هلدینگ غدیر است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر گفت: حدود پنج میلیون تن از آن در داخل به فروش می‌رسد، این سهم می‌تواند سهم مطلوبی از بازار برای تعیین قیمت کالا در بورس کالا باشد و همین ظرفیت از روز دوشنبه آماده است تا در خدمت بازار بورس کالا باشد.

حسینی افزود: همکاران ما در هلدینگ سیمان غدیر خود را متعهد می‌دانند تا عرضه سیمان را در بورس کالا انجام دهند که امیدواریم این اتفاق رخ دهد و از این طریق این تجربه موفق پایدار باشد.

حسینی اظهار داشت: اکنون شرکت غدیر در بورس کالا بزرگترین عرضه کننده شمش آلومینیوم است و مهمترین سهم عرضه شمش آلومینیوم کشور به غدیر اختصاص دارد که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک عرضه آهن اسفنجی را در بورس کالا شاهد باشیم و سطح شفافیت را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با بیان اینکه نکته مهمتر فارغ از موضوع شفافیت، موضوع توسعه یافتگی از طریق استفاده از ابزار‌های مالی است، گفت: ما در سازمان بورس و با استفاده از ظرفیت بورس کالا این قابلیت را داریم تا از ابزار‌های مختلف تامین مالی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته موفق شدیم دو هزار میلیارد تومان اوراق تبعی دو ساله غدیر را برای نخستین بار با حمایت سازمان بورس منتشر کنیم، گفت: در تلاش هستیم تا در تامین مالی برای پروژه‌ها به جای تامین مالی از بانک‌ها که اکنون نزدیک به ۸۰ درصد از مجموعه کل تامین مالی کشور را شامل می‌شود را از طریق بازار سرمایه انجام دهیم.

تنوع ابزار‌های مالی، نیاز امروز بازار سرمایه

مجتبی تقی‌پور، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز در مراسم آیین افتتاح معاملات آتی واحد‌های صندوق سرمایه گذاری طلا و معاملات سیمان در بورس کالا گفت: در ابتدا باید از رییس سازمان بورس به منظور حمایت تمام قد از راه اندازی و توسعه ابزار‌ها و امکانات جدید در بازار سرمایه کشور، قدردانی کرد.

وی افزود: دهقان دهنوی در دوران فعالیت خود تعامل خوبی را با نهاد‌های مالی بازار سرمایه برقرار کرده و همچنین از پیشنهاد‌هایی که توسط نهاد‌های مالی جهت توسعه بازار سرمایه ارائه شد، حمایت کرده است.

تقی پور خاطرنشان کرد: همچنین مدیرعامل بورس کالا تلاش و زحمات زیادی را برای شفافیت هر چه بیشتر اقتصاد کشور انجام داده و سختی‌های زیادی را در این راه تحمل کرده است.

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان تاکید کرد: بار‌ها شاهد بودیم که برای راه اندازی ابزار‌های طلا در بازار سرمایه فشار‌های زیادی از بیرون وارد شد تا از این طریق این ابزار‌ها کارآیی خود را از دست بدهند یا از گردونه ابزار بورس کالا خارج شوند؛ در صورتی که اگر پیگیری مجدانه مدیرعامل بورس کالا وجود نداشت اکنون شاهد وجود بسیاری از این ابزار‌های مالی در بورس کالا نبودیم.

تقی پور اظهار داشت: ماهیت و رسالت بازار سرمایه نشان می‌دهد که ما برای توسعه، نیازمند ابزار‌های مالی متنوع هستیم چراکه این ابزار‌های مالی هستند که سرمایه گذاران را با اهداف و سلایق مختلف در یک بازار دور یکدیگر جمع می‌کنند.

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: رسالت اصلی بازار‌های مالی، هدایت درست نقدینگی به سمت بازار مولد است که یکی از این بازار‌های مالی جذاب که در بورس کالای ایران راه اندازی شد صندوق‌های کالایی طلا بود.

تقی پور در بخش پایانی سخنان خود گفت: یکی از ابزار‌هایی که در بورس کالا و بازار سرمایه می‌تواند نظر فعالان بازار و سرمایه گذاران را جلب کند ابزار‌های اهرمی است که این ابزار‌ها افرادی که ریسک پذیری بالایی دارند را به خود جذب می‌کند.

وی اظهار داشت: در چند ماه گذشته دو ابزار اصلی را در بازار سرمایه پیشنهاد دادیم و پیگیری‌ها برای به سرانجام رسیدن آن انجام شد که نخستین ابزار، معاملات آتی بر روی واحد‌های صندوق‌های طلا بود که معاملات آن امروز آغاز شد و دیگری، صندوق‌های اهرمی سهام است که به بازار سرمایه پیشنهاد داده ایم و با راه اندازی آن موافقت شده و کار‌های مقرراتی آن در سازمان بورس در دست پیگیری است.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده