تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۰
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۲۵۰۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

منفعتی برای سهامداران عمده با انتشار اوراق تبعی

‌می‌متالز - یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه انتشار اوراق تبعی منافع بسیاری برای سهامداران عمده دارد، گفت: زمانی که سهامداران عمده متعهد به پرداخت مبلغ مابه التفاوت در زمان سررسید اوراق تبعی می‌شوند، هیچ وظیفه‌ای در قبال بالا رفتن بیشتر نرخ بازار از قیمت تعهد شده ندارند.

به گزارش می‌متالز، کمال یوسفی با اشاره به اینکه انتشار اوراق تبعی به منظور حمایت از سهام با شناوری بالا بوده است، گفت: اگرچه هدف اصلی انتشار اوراق تبعی حمایت از سهامدار خرد است، اما منافع سهامداران عمده بیشتر است. این طرح زمانی پایه ریزی شد که سهامداران عمده برای حمایت از سهم منبعی برای حمایت از سهم در وضعیت بحرانی بازار نداشتند.

وی افزود: سهامداران عمده در صورتی که بدون انتشار اوراق تبعی تصمیم به حمایت از سهام خود بگیرند لازم است از منابع بانکی با نرخ‌های بهره استفاده کنند که هرگز صرفه اقتصادی ندارند. درصورتی که سهامدار قصد استفاده از منابع داخلی خود را داشته باشد تنها می‌تواند از سود انباشته بهره ببرد که در این صورت نیز اطمینانی از نتیجه بخش بودن استفاده از این منابع ندارد.

این فعال بازار سرمایه در خصوص روند انتشار اوراق تبعی فروش توضیح داد: زمانی که سهامدار عمده ۳۰ درصد مالکیت یک شرکت را داشته باشد، تنها ۱۰ درصد از آن را به سازمان بورس متعهد می‌شود که اوراق تبعی فروش منتشر کند و توسط سازمان در بازار سرمایه نشر داده شود.

یوسفی با اشاره به مزایای انتشار اوراق تبعی فروش برای سهامداران عمده شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه گفت: درحالی سهامدار عمده با استفاده از اوراق تبعی اقدام به حمایت از بازار نموده که هیچ پولی خرج نکرده و هیچ تضمینی را متعهد نشده است. در حالی که با اخذ وام متعهد به پرداخت سود بوده و در مقابل احتمال عدم تغییر در بازار وجود داشت.

وی اظهار داشت: زمانی که سهامداران عمده متعهد حمایت از سهم به درصد بالاتری از قیمت کنونی سهام می‌شوند، سهامداران با خرید اوراق تبعی منابعی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند که به حمایت از سهام خود بپردازند؛ لذا زمانی که این منابع صرف بازار شد باعث افزایش قیمت در سهام می‌شود درحالی که آن‌ها تنها درصد معدودی را متعهد شده اند، بالا رفتن قیمت سهام بیش از مبلغ تعهد شده به نفع سهامداران عمده خواهد بود.

این فعال بازار سرمایه با بیان دسته بندی سهامداران خرد گفت: سهامداران خرد در شرایط کنونی بازار به دو دسته تقسیم بندی شده اند که گروهی با خرید اوراق تبعی فروش متعهد می‌شوند که سهام خود را تا زمان اعتبار این اوراق به فروش نرسانند. دسته دیگر خود را به این تعهد محدود نمی‌کنند و عملاً سهام خود را عرضه می‌کنند.

یوسفی اظهار داشت: زمانی که سهامداران خرد اقدام به خرید این اوراق می‌کنند، سهامداران عمده تا قیمت تعیین شده متعهد هستند و در صورت بالاتر رفتن قیمت بازار از مبلغ تعهد شده، هیچ مازادی را نباید پرداخت کنند. درحالی که با کاهش قیمت در پایان دوره مشخص شده، سهامدار عمده تفاوت قیمت را باید پرداخت نماید.

وی با اشاره به شایعه انتشار اوراق تبعی فروش برخی از سهام بازار سرمایه تصریح کرد: در سال گذشته شایعه انتشار اوراق تبعی فروش برای برخی از سهام باعث شد که سرمایه‌گذاران به خرید آن‌ها اقدام نمایند درحالی که با کاهش قیمت به نصف همچنان سهامداران عمده اقدامی نکردند.

این فعال بازار سرمایه افزود: برخی از سهام حتی از اوج قیمت خود در رونق بازار فاصله قابل توجهی گرفتند، اما سهامدار عمده هیچ حرکتی برای حمایت از سهم و انتشار اوراق تبعی نکرد. چرا که برخی از سهامداران عمده سعی داشتند تا با کاهش تعداد سهام به اعدداد کوچکتر، تضمین کمتری را صرف کنند.

یوسفی در خصوص قوانین انتشار اوراق تبعی گفت: قوانین مربوطه هیچ تمرکزی بر نرخ سهام ندارد بلکه به تعهد سهامداران عهده توجه می‌کند؛ لذا سهامداران عمده هیچگاه در اوج قیمت این اوراق را منتشر نمی‌کنند بلکه زمانی این عمل را انجام می‌دهند که نرخ سهم بسیار پایین رفته است. تا با تضمین آن دچار زیان نشوند.

وی با بیان اینکه سهامداران عمده نیز به میزان مالکیت خود متضرر شده اند، افزود: با وجود زیان سهامداران عمده، باید دقت کرد که مدت زمان مالکیت آن‌ها بیشتر بوده و در طی سال‌های متوالی از مزایای سهم استفاده کرده اند؛ لذا سهامداران عمده از رویداد‌های طی سال‌های گذشته همچون افزایش نرخ‌های جهانی بهره برده اند در حالی که این رانت و خبر برای سهامداران خرد لزوماً مطرح نبوده است.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به ناچیز بودن ضرر کنونی در مقابل منافع سهامداران عمده گفت: استفاده از رانت‌ها و اخباری که طی سال‌های گذشته به سهامداران عمده منفعت رسانده در مقابل ضرر کوتاه مدت فعلی قابل توجه نیست. این سهامداران به دلیل حجم مالکیتی که دارند بیشتر مورد توجه سازمان بورس قرار می‌گیرند لذا در هر شرایط منافع آن‌ها را ارجح قرار می‌دهد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده