تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۲۱۰۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تنش‌های صنعت سیمان در پی تدوام خاموشی و قیمت گذاری دستوری

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آذر و عضو هیات مدیره هلدینگ سیمان غدیر به تشریح وضعیت صنعت سیمان و چالش‌های موجود آن همچنین جایگاه هلدینگ سیمان غدیر در صنعت پرداخت.

به گزارش می‌متالز، سعید خانی پور درباره قیمت گذاری سیمان گفت: در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنایع، موضوع قیمت گذاری بوده است. با توجه به جریان تولید و بهای تمام شده آن در بنگاه‌های اقتصادی، در صورتی که قیمت گذاری محصولات متناسب با این فرایند نباشد، تبعاتی برای بنگاه‌های اقتصادی به همراه خواهد داشت؛ کمااینکه در حال حاضر، وضعیت صنعت برق و خاموشی ها، نتایج و تبعات قیمت گذاری نامناسب است.

وی اضافه کرد: صنعت سیمان نیز از این امر مستثنا نیست و اگر دولت اجازه منطقی سازی قیمت‌ها را ندهد، تبعاتی برای این صنعت به همراه خواهد داشت.

عضو هیات مدیره هلدینگ سیمان غدیر، درباره افزایش قیمت سیمان توضیح داد: در سال‌های گذشته، با مخالفت دولت با افزایش قیمت محصولات، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان پیگیر این مسئله شد؛ در آن زمان، هزینه تمام شده تولید رو به افزایش بود، نرخ دلار نیز روند صعودی داشت و صنعت سیمان از تورم رسمی کشور عقب مانده بود. از طرف دیگر با رکود اقتصادی و کاهش بودجه عمرانی کشور، سیمان به عنوان محصولی که مستقیما با حوزه عمرانی کشور مرتبط بود، با مشکلاتی روبرو شد. همچنین بنیه ضعیف در شرکت‌های سیمانی خصوصا در شرکت‌های با عمر بالا اجازه بهسازی و نوسازی در بخش‌های فرسوده خود را نداده است.

خانی پور عنوان کرد: نابرابری عرضه و تقاضا در بازار سیمان، منجر شد تا برخی شرکت‌ها با تخفیف‌های خارج از عرف محصولات خود را به فروش برسانند و چالش‌های صنعت سیمان را افزایش داد. از سوی دیگر با ممنوعیت صادرات سیمان به عراق، عملا بخش زیادی از محصولات صادراتی سیمان به سمت بازار داخلی سرریز و در نتیجه فشار عرضه در بازار بیشتر شد.

وی با اشاره به قطعی برق صنعت سیمان گفت: سال گذشته صنعت سیمان با قطعی گاز و برق روبرو شد و منجر شد تا وقفه‌ای در تولید سیمان به وجود بیاید. تنش‌های ناشی از این مسئله در بازار، منجر به شوکی شد تا مسئولین متوجه شوند اگر نتوانند به موضوع نرخ گذاری، رکود و مسائل مرتبط با آن بپردازند، مشکلات صنایع پیچیده‌تر و وسیع‌تر خواهد شد.

سیمان جایگزینی ارزان برای فولاد و آسفالت

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آذر با اشاره به آمار و ارقام صنعت سیمان در کشور، توضیح داد: آمار‌های تولید در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، نشان می‌دهد که میزان مصرف سیمان بیش از ۱۰ میلیون تن افزایش یافت. مهمترین علل این موضوع را می‌توان در قیمت پایین سیمان در نتیجه دستوری بودن نرخ محصولات دانست به نحوی که سیمان به عنوان کالایی ارزان، جایگزین مصرف فولاد و در مواردی آسفالت شد؛ به گونه‌ای که در برخی مناطق روستایی کشور شاهد مصرف سیمان بجای آسفالت در معابر بودیم.

خانی پور یادآوری کرد: کارخانه‌های تولیدی سیمان عمدتا قدمت فعالیت بالایی دارند؛ این کارخانه‌ها برای بهسازی و نوسازی نیاز به سرمایه گذاری دارند که با وجود فشار‌های بیان شده به نحو مطلوبی محقق نشده است. با افزایش خاموشی ها، مشکلات ناشی از نبود کالا و تولید بهینه، فشار‌ها به بازار سیمان وارد و نهایتا مصرف کننده نهایی نیز متضرر شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به شرایط گفته شده، مسئولین به این جمع بندی رسیدند که باید این صنعت را به روش دیگری مدیریت کنند؛ البته هنوز فشار‌های زیادی بر روی دوش صنعت است و امیدواریم در آینده نزدیک فشار‌ها کاهش یافته و سیمان به سمت قیمت گذاری منطقی برود وبا توجه به عوامل متغیر بر قیمت سیمان از جمله هزینه‌های حمل و نقل، امید می‌رود که قیمت منطقی برای سیمان کشف شود و بتوان سیمان را به راحتی به مناطق مختلف کشور، ارسال کرد.

افزایش مشکلات اقتصادی صنعت سیمان با تدوام قیمت گذاری دستوری

عضو هیات مدیره هلدینگ سیمان غدیر درباره طرح‌های توسعه‌ای صنعت سیمان بیان کرد: در سنوات گذشته، طرح‌های توسعه ای، بیش از پیش بینی‌های حوزه تقاضا و در ادامه با افزایش نرخ ارز با بهای گرانی رخ داد. در حال حاضر صنعت سیمان تلاش دارد تا منطقی در خصوص قیمت سیمان و هزینه تمام شده تولید به وجود بیاورد. در صورتی که این تعادل میان هزینه تولید و قیمت سیمان به وجود نیاید، گرفتاری‌های صنعت سیمان بیشتر می‌شود.

خانی پور با یادآوری میزان اشتغال زایی صنعت سیمان، تصریح کرد: سال گذشته صنعت سیمان درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی را به وزارت صمت اعلام کرد. این پیشنهاد بر اساس اینکه نرخ سیمان از سال ۹۵با توجه به میزان تورم افزایش قابل توجهی نداشت، به وزارت صمت ارائه شد. هرچند با افزایش ۱۰۰ درصدی نیز قیمت سیمان باز هم از تورم عقب می‌ماند. با این حال وزارت صمت با افزایش ۳۹ درصدی موافقت کرد.

وی ادامه داد: با افزایش این میزان، به دلیل شرایط بازار سرمایه، صنعت سیمان واکنش خوبی نشان نداد و بسیاری از شرکت‌های سیمانی دچار ریزش‌های شدیدی شدند. می‌تواند گفت انتظاراتی که بازار سرمایه از افزایش نرخ سیمان داشت، با افزایش ۳۹ درصدی محقق نشد.

عضو هیات مدیره هلدینگ سیمان غدیر، در ادامه افزایش نرخ سیمان، با بیان اینکه قیمت سیمان هنوز با قیمت واقعی فاصله دارد، گفت: اوایل سال جاری نیز، دولت مقداری قیمت سیمان را افزایش داد و بر اساس آخرین مصوبه، کارخانجات سیمانی می‌توانند در خصوص فروش سیمان به صورت مستقیم به مصرف کننده نهایی، ۱۲ درصد روی قیمت سیمان، افزایش قیمت اعمال کنند که این هزینه تنها بخشی از هزینه‌های حمل را می‌تواند پوشش دهد.

خانی پور با اشاره به آسیب‌های ناشی از قیمت گذاری دستوری در صنعت سیمان گفت: یکی از آسیب‌هایی که قیمت گذاری دستوری بر صنعت سیمان می‌تواند بگذارد، پررنگ شدن نقش واسطه‌ها و ایجاد رانت است. این مشکلات را می‌توان در صنایع دیگری که درگیر قیمت گذاری دستوری هستند، مانند صنعت فولاد، مشاهده کرد؛ در نتیجه می‌تواند گفت کشف قیمت یک موضوع طبیعی در اقتصاد است و مسئولین نباید با این متغیر‌های طبیعی مقابله کنند و بگذارند روند طبیعی پیش رود و مطمئنا ذینفعان اصلی شامل تولید کننده، مصرف کننده و حتی دولت بیشتر منتفع خواهند شد.

عرضه در بورس کالا، قدمی موثر در رسیدن به قیمت واقعی سیمان

عضو هیات مدیره هلدینگ سیمان غدیر، درباره عرضه سیمان در بورس کالا بیان کرد: زمانی که امکان عرضه سیمان در بورس کالا ایجاد شد، در برخی مناطق کشور، در برخی از مناطق کشور، به دلیل توزیع نامناسب سیمان، قیمت‌ها افزایش یافته بود. عرضه سیمان در بورس کالا منجر شد تا قیمت مناسبی برای این محصول کشف شود و با توجه به هزینه‌های حمل و نقل و …، مصرف کنندگان نهایی هر منطقه بتوانند سیمان را با قیمت منطقی تری خریداری کنند. البته با توجه به ایجاد وقفه در تولید ناشی از قطعی برق ناترازی در بازار بوجود آمد که این موضوع پس از رفع مشکل از سوی تامین کنندگان برق مرتفع خواهد شد. از طرف دیگر موضوع مهم در عرضه سیمان در بورس کالا ایجاد شفافیت و جلوگیری از رانت بوده و از این طریق به راحتی امکان رصد مسیر تولید تا مصرف برای نهاد‌های نظارتی نیز فراهم می‌آید.

به گفته خانی پور، همه شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ سیمان غدیر، در حال حاضر محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و این روند هر هفته ادامه دارد.

وی در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه فرایند عرضه سیمان در بورس کالا به تازگی انجام شده است، به دلیل اینکه بتوانیم بازار سیمان را تنظیم کرده و قیمت‌ها را مدیریت کنیم، با توجه به مصوبات اخیر هلدینگ، شرکت‌های زیرمجموعه موظف شدند تا صرفا محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

صنعت سیمان یک صنعت زیرساختی برای کشور است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آذر با اشاره به برنامه انتشار اوراق تبعی شرکت‌های سیمانی، گفت: با توجه به تصمیمات صورت گرفته در گروه در صورت نیاز برنامه انتشار اوراق تبعی در راستای حمایت از سهام پیش بینی شده است.

وی در خصوص اهداف بازارگردانی و حمایت از سهام بیان کرد: واقعیت این است که در دنیا عملیات بازارگردانی به عنوان یک فعالیت سودآور مطرح بوده، ولی در شرایط خاصی که در بازار طی چندماه گذشته تجربه شد، منابع بازارگردانی صرفا صرف جمع کردن صف‌های فروش و حمایت از سهام شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آذر با اشاره به ابزار‌های متفاوت بازار سرمایه تاکید کرد: بازارگردانی یکی از ابزار‌های بازار سرمایه در کنار سایر ابزارهاست. به عنوان مثال قیمت گذاری دستوری تاثیر به سزایی در بازار دارد و بخشنامه‌های صادره و قوانین در این خصوص باید متناسب با بازار باشد. قواعد اقتصاد کلان از حمله موضوع قوانین و روابط بازار پول نظیر نرخ بهره بانکی، نرخ‌های جهانی و عوامل دیگر از جمله موضوعات تاثیرگذار در بازار‌های مالی می‌باشند بنابراین نمی‌توان گفت صرفا به دلیل وجود بازارگردان می‌توان کل بازار را مدیریت کرد و این مسئولیت را صرفا از بازارگردان‌ها خواست.

به گفته وی، تمام تلاش بازارگردان‌ها در ماه‌های گذشته صرف حمایت از سهام و جلوگیری از ریزش‌های سنگین بود. خوشبختانه با تغییرات صورت گرفته در ارکان بازار سرمایه شاهد تغییرات مثبتی در بازار بوده، ولی نیاز است در کنار آن هماهنگی‌های بیشتری از سوی سایر تصمیم سازان و سیاست گذاران نیز بود.

عضو هیات مدیره هلدینگ سیمان غدیر در پایان به مسئولین پیشنهاد کرد: تاثیر قیمت گذاری دستوری در بسیاری از صنایع دیده شده است و اگر در صنعت سیمان نیز همین روند ادامه یابد، موانعی ایجاد می‌شود و گرفتاری‌های اقتصادی دولت افزایش خواهند یافت. مسئولان بهتر است اجازه دهند تا نظام عرضه و تقاضا با استفاده از روند طبیعی خود در بازار، قیمت‌ها را کشف کند.

وی با خطاب قراردادن سرمایه گذاران و ضمن تاکید بر پتانسیل‌های موجود در گروه سیمان غدیر و در نهایت نماد وغدیر از جمله وجود شرکت‌های غیر بورسی با ارزش در پورتفوی وغدیر و ارزندگی این نماد در بازار سرمایه کشور اشاره کرد: صنعت سیمان به عنوان یک صنعت زیرساخت در کشور مطرح بوده و با توجه به سرمایه بر بودن آن شاید نتوان شاهد سرمایه گذاری جدیدی بغیر از پروژه‌های جاری در کشور بود لذا از بین شرکت‌های سیمانی با مطالعه و شناخت می‌توان گزینه‌های جذابی را برای سرمایه گذاری مطمئن انتخاب کرد که شرکت‌های زیر مجموعه گروه غدیر می‌توانند مورد مطالعه و بررسی سرمایه گذاران محترم قرار داشته باشند.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده