تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۱۶۹۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر عامل هلدینگ صبا تامین عنوان کرد:

نقش موثر شستا در جلوگیری از ضرر سهامداران در دوران نزول بورس

‌می‌متالز - مدیر عامل هلدینگ صبا تامین گفت: مجموعه شستا با راه‌اندازی بازارگردانی، خرید مستقیم و صدور اوراق تبعی، از ضرر سهامداران خود در دوران نزول بورس جلوگیری کرد.

به گزارش می‌متالز، محمد علی شیرازی با اشاره به عملکرد دو ساله هلدینگ صبا تامین اظهار کرد: شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین طی دو سال اخیر به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته که از آن جمله می‌توان به رشد ۳۳۶ درصدی درآمد‌های عملیاتی از ۲۰۲۰ میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۹۸ به ۸۸۰۷ میلیارد تومان در سال مالی منتهی به پایان اردیبهشت امسال اشاره کرد همچنین سود خالص این شرکت نیز با رشد ۹۹۴ درصدی از ۷۹۱ میلیارد تومان در اردیبهشت ۹۸ به ۸ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان تا انتهای اردیبهشت ۱۴۰۰ رسیده است.
وی افزود: در این دو سال، بازده دارایی‌های شرکت از ۱۵ به ۹۱ درصد رسیده و حاشیه سود خالص شرکت نیز از ۳۹ به ۹۸ درصد ارتقا یافته است.
مدیرعامل هلدینگ صبا تامین از بهینه‌سازی ترکیب درآمدی شرکت طی این دو سال خبر داد و گفت: این اقدام به نحوی بوده که درآمد حاصل از سود تقسیمی پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت شاهد رشد ۶۷۵ درصدی بوده است.
وی با اشاره به دیگر اقدامات شرکت صبا تامین در بازه زمانی دو سال گذشته عنوان کرد: پذیرش و عرضه عمومی سهام در فرابورس ایران با مشارکت قریب به دو میلیون نفر در فروردین ۹۹ و رشد ۷۶۸ درصدی سود خالص شرکت‌های تابعه صبا تامین در کنار اخذ کرسی‌های هیأت مدیره در شرکت‌های بورس اوراق بهادار ایران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران، کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران و کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار به طور همزمان برای نخستین بار، از دیگر اقدامات به شمار می‌روند که دستاورد‌های مهمی محسوب می‌شوند و عامل موفقیت‌های دیگری همچون خروج شرکت خدمات مدیریت صبا تامین از شرکت‌های تابعه صبا از زیان‌دهی شدند.
شیرازی بیان کرد: عمده سرمایه‌گذاری شرکت صبا تامین مربوط به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی است بنابراین اصلاح مستمر پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها در راستای بهبود عملکرد، همواره مد نظر بوده و در این دو سال فرآیند مذکور با هدف بهبود عملکرد پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها از نظر ریسک و بازده و در سه محول اصلی ایجاد تنوع، افزایش درآمد حاصل از سودی تقسیمی شرکت‌های سرمایه‌پذیر و تمرکز بر سهام شرکت‌های بزرگ صورت پذیرفته است.
مدیرعامل هلدینگ صبا تامین به دستاورد‌های مهم دو ساله اخیر این شرکت پرداخت و عنوان کرد: بورسی شدن شرکت، پذیرش شستا و شرکت‌های زیرمجموعه در بورس و فرابورس، تاسیس شرکت سبدگردان، تاسیش شرکت لیزینگ، دریافت گزارش مقبول از حسابرس بعد از ۶ سال، انتخاب به عنوان شرکت برتر در صنعت مالی توسط سازمان مدیریت صنعتی، رتبه‌بندی اعتباری شرکت، وصول مطالبات سنواتی، پیگیری پرونده‌های حقوقی، دریافت مجوز بورس کالا توسط کارگزاری صباتامین و تبدیل شدن به کارگزاری با خدمات کامل و نیز اخذ کرسی‌های هیئت مدیره در مراکز ذکر شده، از جمله این دستاورد‌ها هستند.
وی در ادامه به دوران صعود و نزول بازار بورس طی سال ۹۹ اشاره و خاطرنشان کرد: در مرحله رشد بازار که از ابتدای سال تا ۲۰ مرداد ۹۹ ادامه داشت، بر اساس سیاست‌های ابلاغی دولت، مجلس و سازمان تامین اجتماعی، حداکثر توان خود را بر روی عرضه اولیه گذاشتیم.
وی افزود: به این ترتیب در پنج ماه نخست سال ۹۹ عرضه اولیه سهام شستا، صبا تامین، سیمان تامین و تامین سرمایه امین صورت گرفت به طوری که می‌توان گفت بیشتر عرضه اولیه‌ها به مجموعه شستا مربوط بود.
مدیرعامل هلدینگ صبا تامین با بیان اینکه حداکثر عرضه‌ها در پنج ماهه اول سال گذشته انجام شد گفت: سهم شستا در عرضه اولیه مجموع بازار بورس به ۴۶ درصد می‌رسد.
وی ادامه داد: همچنین بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و نامه دولت، تلاش‌های زیادی برای افزایش شناوری بازار از سوی مجموعه شستا صورت گرفت.
شیرازی به فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در دوران نزول بازار بورس پرداخت و گفت: نخستین اقدام، فعال‌سازی صندوق بازارگردانی صباگستر بود، صندوقی که مسوولیت بازارگردانی تمام نماد‌های شستا را بر عهده دارد و در حال حاضر ۷۲ نماد را بازارگردانی می‌کند.
مدیرعامل هلدینگ صبا تامین افزود: در این صندوق بیش از ۵ هزار میلیارد تومان منابع برای مراقبت از سهام و جلوگیری از افت بیشتر بازار در نظر گرفته شد.
وی تصریح کرد: علاوه بر این مجموعه شستا به صورت مستقیم اقدام به خرید دو هزار میلیارد تومان سهام کرد همچنین بر روی دو نماد، اوراق تبعی اختیار خرید صادر شد که به نوعی بیمه سهام محسوب می‌شود.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده