تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۳۲
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۲۲۰۷۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۹۱ درصد شرکت‌های شستا بورسی هستند

‌می‌متالز - شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در سال ۶۵ به صورت یک شرکت سهامی خاص تاسیس شد، اما در سال ۹۷ این شرکت به سهامی عام تغییر کرد. ۲۷ فروردین ۹۹، ۱۰ درصد از سهام شرکت شستا به عنوان ۵۳۷ امین شرکت با قیمت ۸۶۰ تومان در بورس عرضه اولیه شد. در زیر مجموعه شستا ۱۶۶ […]

به گزارش می‌متالز، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در سال ۶۵ به صورت یک شرکت سهامی خاص تاسیس شد، اما در سال ۹۷ این شرکت به سهامی عام تغییر کرد. ۲۷ فروردین ۹۹، ۱۰ درصد از سهام شرکت شستا به عنوان ۵۳۷ امین شرکت با قیمت ۸۶۰ تومان در بورس عرضه اولیه شد. در زیر مجموعه شستا ۱۶۶ شرکت مدیریتی و ۸۹ شرکت غیر مدیریتی وجود دارد که ۹۱ درصد شرکت‌ها بورسی و ۹ درصد غیر بورسی هستند. امروز حدود ۹۲ درصد پرتفوی شستا بورسی است.

حوزه فعالیت‌های اقتصادی شستا بسیار گسترده است و در بخش‌های بانک و بیمه، اینترنت، تولید برق و نیروگاه، سیمان و ساختمان سازی، کانی‌های فلزی و غیر فلزی، تولید دارو، لوازم خانگی و دامداری، حمل و نقل دریایی و ریلی و نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت دارد. شرکت‌های اصلی هلدینگ شستا شامل صبا تامین، تاپیکو، تیپیکو، تاصیکو، سیمان تامین (سیتا)، کشتیرانی، صنایع عمومی، رایتل و انرژی می‌شود که هر کدام ده‌ها شرکت در زیر مجموعه خود دارند.

رشد ۶۷ درصدی سود خالص نسبت به سال ۹۹/تعداد شرکت‌های زیان ده امسال، صفر است
طبق اعلام شرکت شستا سود خالص این شرکت در پایان خرداد ماه امسال ۳۲ میلیارد و ۹۵ میلیون و ۸۶۶ هزار تومان بوده است که رشد ۶۷ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

۹۱ درصد شرکت‌های شستا بورسی هستند

سود خالص دلاری امسال شستا، ۱ میلیارد و ۵۳۳ هزار دلار (به نرخ بازار آزاد) اعلام شده است که نسبت به سه سال قبل رشد ۸ برابری را نشان می‌دهد. طبق اعلام شستا تعداد شرکت‌های زیان ده این هلدینگ در سال ۹۶، ۴۰ شرکت بود که در سال ۹۷ به ۲۸ شرکت، در سال ۹۸ به ۱۴ شرکت، سال ۹۹ به ۸ شرکت و در سال ۱۴۰۰ به صفر کاهش پیدا کرده است.

سامانه‌های شستا؛ از حذف رانت چند هزار میلیاردی تا اتصال مستقیم به بانک‌های اطلاعاتی

محمد رضوانی فر مدیر عامل شستا اظهار کرد: رشد ۲۶ درصدی تناژ تولید، ۶۷ درصدی درآمد‌های تلفیقی و بیش از دو برابر شدن سود خالص تلفیق گروه سیمانی شستا غرور آفرین است؛ اما هیچ چیز به اندازه حذف رانت چند هزار میلیارد تومانی دلال‌ها به واسطه استقرار سامانه سیمان یاب و عرضه سیمان در بورس کالا لذت بخش نیست.

او در نشست رونمایی از سامانه‌های شفافیت شستا از ۱۰ سامانه مدیریتی و شفافیت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با عناوین سامانه هوش تجاری، سامانه مدیریت اسناد (سما)، سامانه تولید و فروش، سامانه یکپارچه نظارت و ارزیابی عملکرد (سینا)، سامانه ثبت و ضبط املاک (سامان)، سامانه سفر و ماموریت‌های خارجی، سامانه صورتجلسات داخلی، سامانه جامع امور حقوقی و قرارداد‌ها (دادرس)، سامانه خرید شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو) و سامانه فروشگاه اینترنتی شرکت توزیع داروپخش رونمایی کرد.

از جمله این سامانه‌ها می‌توان به هوش تجاری اشاره کرد که ارائه گزارشات تجمیعی در سطوح شستا و هلدینگ‌ها در حوزه‌های مالی و منابع انسانی، تهیه گزارشات به‌روز از اطلاعات مالی، منابع انسانی و … و ارائه گزارش‌های تحلیلی و همچنین تهیه گزارشات در صنایع مختلف و مقایسه شرکت‌های تابعه با رقبا در حوزه صنعت از اهداف این سامانه است.

اتصال مستقیم به بانک‌های اطلاعاتی مالی و منابع انسانی شرکت‌های تابع مدیریتی و نمایش روند ۳ ساله نسبت‌های مالی هلدینگ‌ها و شرکت‌ها و مقایسه آن بودجه از جمله ویژگی‌های این سامانه است.

اولین فروشگاه اینترنتی پخش دارو

از دیگر سامانه ها، سامانه فروشگاه اینترنتی شرکت توزیع داروپخش؛ از جمله اهداف این سامانه می‌توان به شفافیت و اطمینان از دسترس بودن دارو و تجهیزات حیاتی، توسعه خدمات به داروخانه بر بستر تکنولوژی در چهار بازار جدید، افزایش ۴۰۰ درصدی سهم فروش آنلاین دارو به داروخانه و افزایش ۴+۱ درصدی سهم بازار دارو اشاره کرد.

این سامانه اولین و تنها فروشگاه اینترنتی صنعت پخش دارویی کشور است. همچنین کاملترین سبد داروخانه‌ای کشور، ارسال سریع جهت دسترسی در لحظه به کالا و تجهیزات حیاتی و همچنین امکان مشاهده کالا، قیمت، تخفیفات، شرایط فروش و اطمینان از موجودی در هر ساعت از شبانه روز و امکان صدور فاکتور و نحوه انتخاب روش‌های پرداخت از ویژگی‌های این سامانه می‌باشد.

دریافت گزارش مقبول از سازمان حسابرسی

رضوانی‌فر اشاره کرد: با پیگیری، تدبیر، ارتقای شفافیت و اصلاحات فنی و حرفه‌ای صورت‌های مالی گزارش مقبول برای ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ در واپسین روز سال ۹۹ دریافت شد.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده