تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۲۱۶۶۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت آذربایجان غربی:

معادن غیر فعال استان فعال می‌شوند/ آذربایجان غربی در حوزه سنگ‌های تزئینی در رتبه‌های نخست قرار دارد

‌می‌متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی در برنامه زنده تلویزیونی شبکه استانی با اشاره به ظرفیت بالای این استان در حوزه معدنی به ویژه سنگ‌های تزئینی، گفت: در راستای تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها، معادن غیر فعال استان از طریق برگزاری مزایده، فعال و به چرخه تولید بازگردانی خواهند شد.

به گزارش می‌متالز، پریسا عابدپور در برنامه زنده تلویزیونی شبکه استانی آذربایجان غربی گفت: در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و شعار سال که از سوی ایشان به عنوان سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها" مزین گردیده است با برگزاری مزایده معادن غیر فعال استان فعال سازی و به چرخه تولید بازگردانی خواهند شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت آذربایجان غربی افزود: به منظور جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استان و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای استان علاوه بر فعال سازی معادن راکد راه اندازی و فعال سازی واحد‌های صنایع معدنی نیز در اولویت برنامه‌های امسال سازمان قرار دارد که مواد اولیه این واحد‌های صنایع معدنی از طریق معادن استان تأمین خواهد شد و مواد معدنی پس از فرآوری از استان خارج خواهد شد.

عابد پور تصریح کرد: استان آذربایجان غربی به عنوان یک استان کشاورزی شناخته شده است و با توجه به کاهش بارندگی و کم آبی موجود در کشور همچنین وجود ظرفیت‌های غنی معدنی در استان معادن و صنایع معدنی می‌تواند بهترین جایگزین برای کشاورزی و به فرموده مقام معظم رهبری جایگزین مناسب "نفت" در کشور باشد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بالای مواد معدنی و صنایع معدنی استان که یک استان طلاخیز و در حوزه سنگ‌های تزئینی در رتبه‌های نخست قرار دارد می‌تواند با جذب سرمایه گذاری‌های بیشتر به قطب معدنی کشور تبدیل شود.

عابدپور تصریح کرد: برای جذب سرمایه گذاران بیشتر در استان باید زیر ساخت‌های لازم برای سرمایه گذاری و ایجاد واحد‌های فرآوری مهیا شود که همت و همکاری همه دستگا‌ها و نهاد‌های استانی را می‌طلبد تا سرمایه گذاران بتوانند براحتی در این استان سرمایه گذاری کنند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت در این مصاحبه افزود: برای پشتیبانی از سرمایه گذاران و فعالان بخش معدن در استان اقدامات خوبی در ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز معادن از جمله راه دسترسی به معدن اسفالته، برق رسانی و آب رسانی انجام شده است که علاوه بر معادن بیشتر روستا‌های موجود در این مسیر نیز از این مکانات برخوردار شداند.

عابدپور اضافه کرد: برای رفع موانع موجود بر سر راه معدنکاران و فعالان حوزه معدن که بیشتر موانع قانونی می‌باشد باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ورود کنند و با اصلاح فرایند قوانین نسبت به رفع موانع تولید در حوزه معدن اقئام کنند.

وی خاطر نشان کرد: در راستای حمایت مالی از معدنکاران صندوق بیمه حمایت از سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی اقدام به اعطای وام کرده است که معدنکاران با مراجعه به این صندوق می‌توانند از مزایای این تسهیلات استفاده کنند.

هم اکنون در آذربایجان غربی ۲۰۷ محدوده دارای پروانه اکتشاف، ۵۸ معدن دارای گواهی کشف و ۴۹۵ معدن دارای پروانه معتبر می‌باشد که از ۴۹۵ معدن بهره برداری ۳۰۳ معدن فعال و ۱۹۲ معدن غیر فعال است که با برگزاری مزایده در سالجاری این معادن نیز فعال و به چرخه تولید بازگردانی خواهند شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده