تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۶
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۲۱۶۸۴۸
سرویس خبر : انرژی

مازوت پالایشگاه شازند با تولید کک سوزنی صفر می‌شود

‌می‌متالز - مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند گفت: با اجرای طرح تولید «کک سوزنی» در پالایشگاه شازند، تولید مازوت این پالایشگاه به صفر می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین رمضان پور، امروز در مراسم امضای قرارداد دانش فنی و مهندسی پروژه تولید کک سوزنی در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: پالایشگاه شازند در سال گذشته علاوه بر استمرار روند تولید، پروژه‌های متعددی با ارزش افزوده بالا به ثمر نشست که مهم‌ترین آن نرمال هگزان است که مانع از خروج سالانه ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور شد.

رمضان پور در ادامه افزود: علاوه بر این از همین پروژه تولید نرمال پنتان کلید خورد که طی ۴ ماه اخیر تولید ۵۰ هزار تن از این دو محصول با ارزش و گران قیمت تولید و نیاز صتایع پتروشیمی کشور شده است.

به گفته این مسئول پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تنها تولید کننده نرمال هگزان و نرمال پنتان است که با راه اندازی این خط تولید در این پالایشگاه از خروج ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور جلو گیری شده است.

رمضان پور همچنین به تعمیرات اساسی که در سال گذشته در پالایشگاه شازند انجام شد است اشاره کرد و گفت: در سال گذشته خصوصا در ماه‌های مرداد و شهریور شرایط پیک قرمز کرونایی وجود داشت که در این شرایط بدون مبتلا شدن حتی یک کارگر و بدون حادثه تعمیرات اساسی ۱۲ واحد عملیاتی انجام شد و همه واحد‌ها در مدار تولید قرار گرفتند.

به گفته رمضان پور بنزین کم ارزش و نامرغوب پالایشگاه که حتی امکان مصرف آن وجود نداشت در سال گذشته ارتقا کیفیت داده شد و سطح کیفیت آن تا یورو ۴ و ۵ افزایش پیدا کرد و به بنزین اصلی پالایشگاه هدایت شد.

وی افزود: همچنین در سال گذشته محصولات آمینی که برای مصرف پالایشگاه از خارج از کشور وارد میشد نیز با همکاری پتروشیمی شازند با ارزش افزوده‌ی بالا داخلی سازی و مانع از خروج ارز از کشور شد و بالغ بر دو هزار تن از تولید آلایندگی در هوا را کاهش داد.

رمضان پور با بیان اینکه شروع مطالعات اولیه پروژه کک سوزنی در سال جهش تولید، آغاز شد، گفت: این پروژه را با همکاری پژوهشگاه استارت زدیم و مطالعات اولیه و آزمایشگاهی انجام شد و با مشخصات مدنظر در آزمایشگاه تولید شد.

مدیرعامل پالایشگاه شازند با بیان اینکه با اجرای این پروژه تولید کک مورد نیاز در صنایع فولاد تامین میشود گفت: اکنون سالانه ۵۴ هزار تن کک سوزنی نیاز صنعت فولاد کشور است و این عدد با توجه به هدف گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال، در سال‌های آینده نیاز به الکترود گرافیتی به ۹۴ هزار تن افزایش خواهد یافت.

رمضان‌پور با اشاره به ارزش بالای کک سوزنی در صنعت فولاد، گفت: این قرارداد طی یک سال اینده به ثمر خواهد نشست و اوایل سال آینده اسناد مناقصه آماده می‌شود و پیمانکار اجرایی انتخاب خواهد شد و تا نیمه دوم سال ۱۴۰۴ واحد به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تاکید کرد: این موضوع علاوه بر نیاز صنعت فولاد را تامین می‌کند، مازوت پالایشگاه نیز به صفر می‌رسد هر چند اکنون مازوت شازند زیر ۱۰ درصد است. اما با اجرای این پروژه به صفر خواهد رسید و تمامی مازوت تولیدی پالایشگاه به مواد با ارزش افزوده بالا مثل بنزین و نفت و گاز یورو ۴ و یورو ۵ تبدیل خواهد شد.

 

منبع: ایران پترونت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده