تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۰
کد خبر: ۲۱۷۱۵۵
‌می‌متالز - با خاموشی گسترده برق، مردم به ناچار به خرید ابزار محافظتی از لوازم الکتریکی‌شان روی آورده‌اند. فعالان بازار لوازم الکترونیک می‌گویند فروش محافط یخچال و به طور کلی محافظ لوازم برقی، ۷۰ افزایش یافته است.

به گزارش می متالز، فعالان بازار لوازم الکترونیک می‌گویند که فروش محافظ لوازم برقی ۷۰ درصد بیشتر شده است اما برخلاف تصور مردم از دستگاه‌های محافظ هم کار زیادی برنمی‌آید و نوسانات زیاد جریان الکتریسته در روزهای اخیر حتی دستگاه‌های محافظ برق را هم مختل کرده است!

صالحی، تولیدکننده دستگاه‌های محافظ لوازم برقی می‌گوید فروش این وسیله به حدی بالا رفته است که موجودی انبار خود را فروخته و سفارش‌های جدیدی برای تولید گرفته است.

یکی دیگر از فروشندگان لوازم الکتریکی بازار تهران هم می‌گوید که یک روز تمام مشغول فروختن محافظ یخچال و تلویزیون بوده است.

با وجود این فعالان بازار لوازم الکترونیک توصیه خاصی برای حفاظت لوازم برقی از نوسانات برق ندارند و توضیح می‌دهند که شدت نوسانات گاهی آنقدر زیاد است که دستگاه‌های محافظ را هم می‌سوزاند.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که با جهش قیمت لوازم خانگی، نرخ لوازم برقی صعود قابل توجهی داشته است و خرید دوباره این لوازم و حتی تعمیر آن هزینه سنگینی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

در حال حاضر ارزان‌ترین و کوچک‌ترین یخچال‌های بازار بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است و قیمت ارزان‌ترین تلویزیون در بازار ایران ۴ میلیون تومان شروع می‌شود و مردم که توان خرید لوازم برقی جدید را ندارند سعی می‌کنند این گونه از لوازم برقی قبلی خود محافظت کنند.

البته مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توانیر قبلا اعلام کرده بود: مشترکین می توانند موارد آسیب‌دیدگی دستگاه‌ها در نتیجه قطع و وصل برق را در سامانه bimeh.tavanir.org.ir ثبت کنند و خسارت دریافت کنند.

طبق پیگری‌ها مشترکان از زمان مشکل ایجاد شده تا ثبت درخواست پیگیری در سایت تنها دو هفته زمان دارند. مشترکان در مرحله آخر ثبت شکایت، باید مدارک هزینه یا بررسی فنی را در سامانه آپلود کنند یا به صورت حضوری تحویل دهند.

البته این سامانه مشکلاتی هم دارد؛ مثلا نمی‌شود پرونده تکمیلی را در سامانه آپلود کرد و بعد از دو هفته پرونده به طور کلی از دستور کار خارج می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده