تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۲۱۷۳۱۶
سرویس خبر : اجتماعی

آلمان آماده بازگشت به پای میز مذاکره در وین

‌می‌متالز - سخنگوی وزارت خارجه آلمان از آمادگی برلین برای ازسرگیری گفتگو‌های وین برای احیای برجام خبر داد.

به گزارش می‌متالز، راینر بروئل، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه با اشاره به بیانیه تروئیکای اروپایی درخصوص ایران گفت: ما با اعلامیه خود در بیانیه تروئیکا می‌خواستیم بگوییم که از نظر ما رفتار ایران مفید نیست، اما ما آماده‌ایم که به پای میز مذاکره در وین بازگردیم و انتظار داریم که ایران بدون تاخیر از این فرصت استفاده کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ایران خواست برای رسیدن به نتیجه موفق در مذاکرات از خود “انعطاف” نشان دهد.

بروئل در این زمینه گفت: همانطور که گفتم ما آماده بازگشت به میز مذاکره هستیم، اما ایران این حقیقت را تغییر نمی‌دهد که کاری که این کشور دارد انجام می‌دهد با مذاکرات سازگاری ندارد، اما ما بر روی تداوم مذاکرات حساب می‌کنیم. ایران می‌داند که برای موفقیت باید چه کار کند.

 در بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی که روز گذشته در سایت دولت انگلیس منتشر شده، آمده است: ما وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس با نگرانی عظیم از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تایید می‌کند ایران گام‌هایی جهت تولید اورانیوم فلزی غنی‌سازی برداشته است، مطلع شدیم. این نقض جدی تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) محسوب می‌شود. ایران دلیل نیاز غیرنظامی معتبری برای تولید و استفاده از اورانیوم فلزی – که گامی کلیدی در جهت توسعه سلاح هسته‌ای است – ندارد.
در ادامه بیانیه سه کشور اروپایی آمده است: این گام ایران در نقض بیشتر تعهداتش آن هم در زمانی که تاریخ معینی برای تداوم مذاکرات وین جهت بازگشت به برجام تعیین نشده، بیش از پیش نگران‌کننده است. این اقدام در شرایطی رخ داده که ایران با خروج از توافق‌های نظارتی و توقف اجرای پروتکل الحاقی به طرز چشمگیری دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است.
در انتهای بیانیه وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه ذکر شده است: ما قویا از ایران می‌خواهیم که بدون تاخیر به تمامی فعالیت‌های ناقض برجام پایان دهد و با دیدگاه حصول هر چه سریع‌تر نتیجه به مذاکرات وین بازگردد. ما بار‌ها تاکید کرده‌ایم که زمان به نفع هیچ کس نیست. ایران با اقدامات اخیر خود علی‌رغم پیشرفت‌های حاصله در دور ششم مذاکرات، گفتگو‌های وین را در خطر قرار داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرده است که ایران می‌خواهد اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد تولید کند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود همچنین اعلام کرده است که این اقدام ایران فرایندی چند مرحله‌ای خواهد داشت.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده