تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۱۷۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

موضع اروپا در برابر تحریم احتمالی آمریکا علیه چین

می متالز - رئیس سابق سازمان تجارت جهانی گفت: اگر آمریکا قصد دارد در رابطه با چین از اقدامات تجاری فراتر برود و این کشور را تحریم کند، اگر می خواهد با چین هم مثل ایران رفتار کند، آن وقت اروپا مشکل بزرگی خواهد داشت پس باید دقت کنیم در مورد ایران چه اتفاقی می‌افتد
موضع اروپا در برابر تحریم احتمالی آمریکا علیه چین

به گزارش می متالز، رویترز عنوان کرد ژنرال پاسکال لمی، رئیس سابق سازمان تجارت جهانی گفت اتحادیه اروپا باید شرکت‌هایش را آماده کند تا با بدتر شدن نزاع تجاری بین آمریکا و چین تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار نگیرند .

لمی در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری بین‌المللی در پاریس گفت: «همانطور که اتحادیه اروپا در پاسخ به تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجبور به خروج شرکت‌های اروپایی از ایران شد، شاید مجبور شود اقدامات برون مرزی مشابهی برای جریمه تجارت با چین هم انجام دهد».

او ادامه داد: «اگر آمریکا قصد دارد در رابطه با چین از اقدامات تجاری فراتر برود و این کشور را تحریم کند، اگر می‌خواهد با چین هم مثل ایران رفتار کند، آن وقت همه ما مشکل بزرگی خواهیم داشت. پس باید دقت کنیم در مورد ایران چه اتفاقی می‌افتد».

افزایش سیاست حمایت از صنایع داخلی در جهان از برگزیت گرفته تا جنگ تجاری آمریکا و چین، آسیب چندانی به جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نزده است.

برخی سرمایه‌گذاران چینی از سرمایه‌گذاری در آمریکا روی برگرداندند، با این حال به رکورد 20 درصد مقدار معاملات برون‌مرزی اروپا رسیدند. انتظار می‌رود تجارت اروپا و چین از افزایش عوارض چین آمریکا و سایر موانع سود ببرد.

دولت ترامپ در ماه مه واشنگتن را از یک قرارداد بین‌المللی برای مهار فعالیت‌های اتمی ایران بیرون کشید و تحریم‌های جدید علیه این کشور وضع کرد. این کار باعث عقب‌نشینی بسیاری از شرکت‌های اروپایی، از ماشین‌سازی گرفته تا شرکت‌های نفتی، از ایران شد تا جلوی جریمه‌های فلج کننده آمریکا را بگیرد. تحریم‌های آمریکا در دو مرحله ششم اوت و 4 نوامبر اجرایی می‌شوند .

دولت‌های اروپایی ادعا کردند برای حفاظت شرکت‌هایشان از تحریم‌های ایران، کانال‌های مالی جدیدی می‌سازند ولی هنوز یک برنامه مورد اطمینان ایجاد نشده است.

اروپا می‌تواند مکانیزم مالی برون مرزی خودش را بسازد.

در صورت شکست، بروکسل می تواند از دستورالعمل‌های موجود برای توقف فعالیت بانک‌های خارجی کشور ثالث که فعالیت برون مرزی شرکت‌های اروپایی را محدود می‌کنند، استفاده کنند.

او گفت: شاید عاقلانه‌تر باشد که در مورد ایران با در نظر گرفتن این مفهوم وسیع‌تر اقتصادی و سیاسی تصمیم‌گیری کنیم».

عناوین برگزیده