به گزارش میمتالز، مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر پذیرش و عرضه کالاها در بورس کالا را دارای مزایای بسیاری دانست و افزود: شفافیت مالی- اطلاعاتی و رقابت قیمتی از مهمترین این مزیت هاست. این موضوع به نفع تولیدکنندگان و فروشندگان در بورس کالا و همچنین خریداران و مصرف کنندگان واقعی محصولات عرضه شده در این بازار است.
فرهنگ حسینی با اشاره به شرایط ارزی کشور، بیان کرد: در حال حاضر، صادرات از سوی شرکتهای تخصصی بازرگانی محدود و بعضاً ممنوع شده، این موضوع سبب تحمیل هزینههای اضافی در حوزه فروش و بازاریابی و همچنین ریسکهای نقل و انتقال ارز برای تولیدکنندگانی شده است که پیشتر از طریق تجار اقدام به صادرات میکردند، علاوه بر این، امکان دستیابی به بهترین قیمتهای فروش میسر نمیشد.
وی در ادامه با مثبت دانستن ابلاغیه جدید وزیر صمت مبنی بر توسعه صادرات محصولات غیرنفتی در بورس کالا، گفت: با این مصوبه و امکان عرضه محصولات صادراتی در بورس کالا خرید توسط شرکتهای بازرگانی و صادرات از سوی آنها فراهم شده که اصلیترین اثر این موضوع، رقابت در قیمتهای صادراتی، استفاده از تخصص و تجربه شرکتهای بازرگانی و کاهش ریسک فروش و نقل و انتقال ارز برای تولیدکنندگان است.
این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: ماهیت نقدی عمده معاملات در بورس کالا، در کنار الزام آور بودن آن، در عمل به نفع تولیدکنندگان خواهد بود. در این مسیر، تولیدکنندگان میتوانند سود بیشتری را در کنار ریسک کمتر کسب کنند و در عین حال خریداران میتوانند از طریق کانالهای فروش خود و همچنین تجمیع محصولات شرکتهای مختلف، قدرت رقابتی و چانه زنی بیشتری در بازارهای صادراتی کسب کنند.
حسینی اضافه کرد: از سوی دیگر، رینگ صادراتی بورس کالا در حال حاضر فعالیت قابل ملاحظهای در برخی محصولات دارد. عمده محصولات عرضه شده در رینگ صادراتی بورس کالا متمرکز بر سنگ آهن و قیر است و سهم گروه فلزات و پتروشیمی بسیار کم و ناچیز است. در این شرایط و با توجه به حجم صادرات بیش از ده میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی و فلزی، پتانسیل ورود بخشی از این محصولات به رینگ بورس کالا صادراتی وجود دارد.
مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر تاکید کرد: با توجه به مزایای بورس کالا، به نظر میرسد توسعه و گسترش رینگ صادراتی بورس کالا با تمرکز بر محصولات مختلف میتواند سبب تبدیل شدن بورس کالای ایران به مرجع قیمت گذاری منطقهای و بین المللی محصولات شود.