تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۱۷۵۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برق طلا چشم سرمایه‌گذاران را گرفت؛

پایان پذیره نویسی پنجمین صندوق طلا در نخستین روز/ رونمایی از «کهربا» در بورس کالای ایران

‌می‌متالز - پذیره‌نویسی پنجمین صندوق سرمایه گذاری طلای بازار سرمایه با نام «کهربا» که قرار بود از امروز ۱۹ تیر ماه به مدت پنج روز در بورس کالا انجام شود، در روز نخست و در استقبال گسترده فعالان بازار و خریداری کل واحد‌های عرضه شده با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش می‌متالز، دقایقی قبل ۹۹ میلیون واحد صندوق طلای کهربا (به ارزش هر واحد ۱۰ هزار ریال) در بازار توسط سرمایه‌گذاران خریداری شد که با احتساب یک میلیون واحد آورده اولیه مؤسسان، در مجموع ۱۰۰ میلیون واحد سرمایه در صندوق جذب شده است.

به این ترتیب با پایان پذیره‌نویسی صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلای کهربا، تا زمان اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و بازگشایی نماد و شروع معاملات روزانه صندوق، دیگر امکان خریداری واحد‌های این صندوق موجود نیست. از این‌رو سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این صندوق که در دوره پذیره‌نویسی موفق به خرید واحد‌ها نشدند و یا خریدارانی که قصد افزایش تعداد واحد‌های خود را دارند، لازم است تا زمان شروع فعالیت و بازگشایی نماد منتظر باشند.

صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلای کهربا پنجمین صندوق از این نوع (صندوق کالایی با دارایی پایه سکه طلا) و هفتمین صندوق کالایی است که در بازار سرمایه کشور راه‌اندازی شده است. معاملات این صندوق در بورس کالای ایران انجام می‌شود و خرید و فروش واحد‌های این صندوق از طریق کارگزاری‌های عضو بورس کالای ایران و از طریق کد بورسی امکان‌پذیر است.

صندوق سرمایه گذاری طلای کهربا از نوع صندوق سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا بوده و موسسان آن، شرکت سبدگردان کاریزما و گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما است.

از دیگر ارکان این صندوق می‌توان به شرکت سبدگردان کاریزما به عنوان مدیر، موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت سامان پندار به عنوان متولی، صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی اکسیر سودا به عنوان بازارگردان و موسسه حسابرسی رازدار به عنوان حسابرس اشاره کرد.

موضوع فعالیت صندوق، سرمایه گذاری در انواع اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا پذیرفته شده در بورس کالای ایران است. همچنین موسسان ۱۰۰ درصد از واحد‌های سرمایه گذاری ممتاز صندوق به تعداد یک میلیون واحد را متعهد شده که مابقی واحد‌های سرمایه گذاری صندوق به تعداد ۹۹ میلیون واحد به ارزش مبنای هر واحد ۱۰ هزار ریال برای پذیره نویسی و خرید عموم عرضه شد که هر یک از دارندگان واحد‌های سرمایه گذاری به نسبت تعداد واحد‌های سرمایه گذاری خود در خالص دارایی‌های صندوق سهیم اند.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده