به گزارش میمتالز، این پرونده که با رسوایی «دیزلگیت» درباره نرمافزار طراحی شده برای تقلب در آزمایشهای آلایندگی خودرو متفاوت است، یک اتفاق بیسابقه محسوب میشود که در آن بازیگران صنعت خودرو دامنه قانون رقابت در اروپا را به مذاکرات فنی بین خود گسترش میدهند. در این پرونده، محوریت مذاکراتی که یک دهه قبل انجام شده بود، استانداردهای طراحی مکمل AdBlue بود. این افزودنی برای پاکسازی اکسید نیتروژن از گازهای خروجی تولید شده توسط خودروهای دیزلی استفاده میشود. مارگارت وستاگر، رئیس اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت: «این اولین بار است. ما هرگز کارتلی نداشتهایم که هدف آن محدود کردن استفاده از فناوری جدید باشد.» طبق یک توافقنامه، فولکسواگن ۵۰۲ میلیون یورو و بیامو ۳۷۳ میلیون یورو جریمه پرداخت خواهند کرد. دایملر نیز که بخشی از این کارتل است، پس از فاش کردن وجود این کارتل جریمه نشد. وستاگر گفت که این خودروسازان آلمانی، از جمله واحد آئودی و پورشه فولکسواگن از فناوری کاهش انتشار آلایندگی بیشتر از آنچه در قانون اتحادیه اروپا مورد نیاز است، برخوردار بودهاند، اما از رقابت در این زمینه اجتناب کردند. این مقام اروپایی گفت: بنابراین تصمیم امروز در مورد این است که چگونه همکاری فنی مشکوک به مسیر اشتباهی حرکت کرده است و ما در صورت تبانی شرکتها آن را تحمل نمیکنیم. وستاگر گفت که همه طرفین برای حل و فصل پرونده توافق و «به نقش خود در این کارتل اعتراف کردهاند».
منبع: دنیای اقتصاد