تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۲
بازدید: ۳۳۸
کد خبر: ۲۱۷۸۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
توسط رئیس‌جمهوری

ابرپروژه ۲۴ هزار میلیارد تومانی فولاد زرند افتتاح شد

‌می‌متالز - ابرپروژه فولادسازی زرند ایرانیان با سرمایه‌گذاری ۲۴ هزار میلیارد تومان روز پنجشنبه توسط رئیس‌جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان زرند استان کرمان افتتاح شد.

به گزارش می‌متالز، پروژه فولادسازی شرکت فولاد زرند ایرانیان یکی از پنج طرح ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت متعلق به شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) است که امروز در هفتاد و نهمین پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید»، به دستور رییس‌جمهوری بهره‌برداری شد.

مجتمع فولادسازی شرکت فولاد زرند ایرانیان مشتمل بر ۶ واحد تولیدی زیر است: حمل و نقل مواد، سینترسازی، تولید اکسیژن، واحد یوتیلیتی و مواد کمکی، کور هبلند و فولادسازی تولید شمش فولادی با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن در سال.

یکی از پروژه‌های مهم ذیل این مجتمع که همزمان بهره برداری شد واحد خنک سازی کک به روش خشک (CDQ) در مجتمع فولاد زرند ایرانیان بود که به طور مستقیم برای ۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند.

مجموعه تولیدی در حوزه صنایع معدنی میدکو تاکید دارد که با تمرکز بر حداکثرسازی ارزش افزوده محصولات تولیدی، در تلاش برای ایجاد زنجیره کامل ارزش از معدن تا محصول است.

براساس اعلام مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان در راستای هدف ایجاد زنجیره کامل ارزش افزوده محصولات تولیدی تا محصول پیشتر بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد و کارخانه‌های تولیدی کنسانتره سنگ‌آهن، گندله سنگ‌آهن و همینطور کک متالورژی به انجام رسیده بود.

ماشاالله سهراب نژاد افزود: در مجتمع فولادسازی زرند با بهره گیری از انواع تجهیزات پیشرفته، محصولات صادراتی منطبق با برترین استاندارد‌های جهانی تولید می‌شود و ظرفیت ارزآوری چشمگیری را برای کشور فراهم می‌آورد.

به گفته وی در این مجتمع فولادسازی با هدف ایجاد تنوع در سبد انرژی میدکو و کاهش فشار بر شبکه گاز و برق کشور از فناوری کوره بلند استفاده شده که در آن انرژی موردنیاز تولید فولاد از طریق زغالسنگ و کک متالورژی تامین می‌شود.

سهراب نژاد افزود: با اجرای این پروژه ضمن افزایش ظرفیت تولید فولاد در کشور موجب فعال شدن ظرفیت‌های سرمایه گذاری در حوزه معادن زغالسنگ داخلی نیز خواهد شد.

به گزارش ایرنا و براساس اعلام مسئولان بعد از انقلاب اسلامی برای نخستین بار است که تولید شمش فولاد به روش کوره بلند در قالب این مجتمع فولادسازی در کشور افتتاح می‌شود.

استفاده از روش کوره بلند به علت وجود زغالسنگ در استان کرمان و محدوده شهرستان زرند است تا زنجیره کامل را از ابتدای تامین مواد معدنی تا تولید محصول فولاد ایجاد کنند.

واحد خنک سازی کک به روش خشک

مدیرعامل مجتمع فولاد زرند ایرانیان گفت: یکی از مهمترین راهبرد‌های میدکو در مسیر توسعه حداکثرسازی بهره‌وری انرژی و رعایت بالاترین استاندارد‌های زیست‌محیطی در سطوح جهانی به شمار می‌رود و از آنجا که کک متالوژی، به‌عنوان منبع اصلی انرژی مصرفی در فرایند تولید فولاد به روش کوره بلند موردنیاز است میدکو واحد"خنک سازی کک به روش خشک" یا CDQ:CoalDryQuenching به‌عنوان پیشرفته‌ترین فناوری جهانی در زمینه بهره‌وری انرژی و پایبندی به استاندارد‌های زیست محیطی در زمینه تولید کک راه اندازی کرده است.

به گفته وی در فرآیند تولید کک، زغال‌سنگ تا دمای یکهزار و ۳۰۰ درجه سانتیگراد حرارت داده می‌شود و پس از جدا شدن مواد فرار، ماده جامد باقیمانده که کک نام دارد تولید می‌شود؛ به طور سنتی در ایران و بسیاری از نقاط جهان رایج‌ترین روش خنک سازی کک تولیدی استفاده از آب است که ضمن هدررفت مقادیر بالای آب، موجب آلایندگی محیط و آب‌های زیرزمینی و همچنین رسوب ترکیبات مضر در خاک می‌شود.

وی افزود: جدیدترین فناوری موجود در دنیا به منظور مرتفع ساختن این معایب استفاده از فرایند خنک سازی کک به روش خشک است که شرکت میدکو همگام با شرکت‌های برتر جهان اقدام به بهره‌گیری از این فناوری کرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان گفت: این مجتمع در زرند و در مجاورت کارخانه‌های کک سازی این شهرستان احداث شده که مراحل اجرایی احداث آن از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شده بود؛ علاوه بر این با آغاز بهره‌برداری از واحد خنک سازی کک به روش CDQ، زمینه اشتغال پایدار ۵۰ نفر بصورت مستقیم فراهم خواهد شده است.

مجتمع تولید کاتد مس شرکت بابک مس ایرانیان، تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه، مجتمع پخت آهک و دولومیت شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) و واحد خنک‌سازی کک به روش خشک (CDQ شرکت فولاد زرند ایرانیان از دیگر طرح‌های افتتاح شده امروز است.

برای اجرایی شدن این طرح‌ها ۴۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و زمینه اشتغال به کار چهار هزار و ۱۵۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

شهرستان زرند ۷۵ کیلومتری شمال غرب کرمان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

عناوین برگزیده