تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۲۱۷۸۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جلسه مشترک وزارت صمت و بانک مرکزی در خصوص مسائل بانکی مربوط به حوزه تولید و تجارت برگزار شد

‌می‌متالز - جلسه مشترک بین مدیران وزارت صمت و بانک مرکزی به منظور طرح و بررسی مسائل مختلف بانکی در راستای تامین کالا‌های اساسی، واردات مواد اولیه تولید و تسهیل در امور صادرات با حضور وزیر صمت، رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، در این جلسه علیرضا رزم‌حسینی با اشاره به محدودیت‌های بانکی و ارزی که به کشور تحمیل شده است، از همکاری و هماهنگی بانک مرکزی با وزارت صمت تشکر کرد و خواستار تقویت ارتباط بین وزارتخانه متبوع خود و بانک مرکزی در راستای حل مشکلات حوزه تولید و همچنین رفع موانع موجود در خصوص تامین ارز و رفع تعهدات ارزی بازرگانان و تجار شد.

در ادامه جلسه محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز ضمن قدردانی از تلاش و همکاری بانک مرکزی با وزارت صمت، به مشکلات مربوط به بانک‌های خصوصی در زمینه ارسال برخط اطلاعات مربوط به رفع تعهدات ارزی بازرگانان به مراجع مربوطه اشاره کرد و خواستار پیگیری و رفع آن شد.

یزدان سیف، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تامین منابع مالی و پرداخت هزینه خرید تضمینی گندم و همچنین واردات روغن و دانه‌های روغنی به کشور، به مشکلات مربوط به ثبت اطلاعات در سامانه‌های مختلف دردستگاه‌های مربوطه اشاره کرد و خواستار رفع آن‌ها شد.

ارائه بسته پیشنهادی در راستای حمایت از تولید، موضوع دیگری بود که در این جلسه توسط سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت مطرح شد؛ وی ایجاد سرمایه جدید در بخش تولید را مهم خواند و ضمن درخواست ایجاد یک نگاه جدید به موضوعات بانکی و تسهیلات، بر بازنگری سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه تاکید کرد.

در بخش دیگری از این جلسه، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به کاهش ارزش واردات و رشد بیش از هشت درصدی صنعت در سال گذشته، نکاتی را در زمینه پرداخت تسهیلات به بخش صنایع مطرح و خواستار همکاری بیشتر بانک مرکزی در خصوص موضوع «برات بدون تعهد» در راستای تامین مواد اولیه تولید و استمرار رشد صنعت در کشور شد.

تشکیل کمیته ماده ۲ جهت تعیین تکلیف موضوع رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان، برخط بودن اطلاعات بین دستگاه‌های مرتبط با تجارت بین‌المللی و افزایش مهلت رفع تعهدات ارزی از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

اکبر کمیجانی نیز در این جلسه به ارتباط مستمر بانک مرکزی و وزارت صمت اشاره کرد و در خصوص مسائل مطرح شده در جلسه، ضمن استناد به گزارشات مدیران بانک مرکزی و با توجه به پیشنهادات وزارت صمت، دستورات لازم جهت پیگیری این موضوعات را صادر کرد.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده