به گزارش میمتالز، سعید زرندی با حضور در برنامه تیتر امشب (شبکه خبر - ۲۰ تیرماه) در خصوص طرحهای نیمه تمام در کشور، طرح را فاصله زمانی بین صدور جواز تاسیس تا صدور پروانه بهرهبرداری تعریف کرد و گفت: در کشور حدود ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح نیمهتمام احصاء شده است که از نظر پیشرفت فیزیکی در مراحل مختلف هستند بطوریکه تعداد طرحهای با پیشرفت فیزیکی بین ۸۰ تا ۹۹ حدود سه هزار و ۳۶۰ طرح، طرحهای با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد حدود ۹ هزار و ۱۹۵ است.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت تعداد طرحهای با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد را سه هزار و ۱۱۰ واحد و طرحهای بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را ۲ هزار و ۹۲۰ واحد اعلام کرد و با بیان اینکه احتمال تکمیل واحدهای با پیشرفت بالای ۸۰ درصد و در مواردی بالای ۶۰ درصد، در همان سال وجود دارد، تصریح کرد: در برخی موارد این فرایند طرحهای نیمه تمام در کشور به معنای سرزنده بودن اقتصاد و سرمایه گذاری و اشتغالزایی جدید است و طرح نیمهتمام لزوما به معنای عقب ماندن طرح نیست.
زرندی در ادامه میزان طرحهای نیمهتمام بین صفر تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی را حدود ۵۸ طرح برآورد کرد و افزود: مهلت جوازهای تاسیس ۶ ماهه و تا یک دوره دیگر نیز قابل تمدید هستند، که در مجموع به معنای داشتن یک فرصت یکساله است، و برای جلوگیری از ابطال مجوز، باید در این مدت میزان فعالیت واحد در سامانههای مربوطه ثبت شود بنابراین فعالیت این واحدها بصورت مستمر و مرتب پایش میشود.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به تسهیل فرایند ورود به تولید و صنعت، برای جلوگیری از انباشت طرحهای نیمهتمام، بر ضرورت این پایش تاکید کرد و اظهار داشت؛ در بررسی که بر روی طرحهای با پیشرفت فیزیکی بالای چهل درصد انجام شده است، حدود چهار هزار طرح در بازه زمانی یکساله، اعلام پیشرفت نداشتند که با مذاکرات صورت گرفته دلایل مختلف برای عدم فعالیت از جمله نداشتن سرمایه، اعلام شده است.
زرندی در بخش دیگر این گفتگو با اشاره به نظرسنجی از سه هزار و ۸۵۰ طرح با پیشرفت بالای ۸۰ درصد، عمده دلایل عدم تکمیل طرحها را به موضوعات مالی (با سهم ۵۰ درصد) مربوط دانست و بیان کرد: سهم مواضع مدیریتی حدود ۴۰ درصد و ۴۰ درصد نیز مربوط به موضوعات زیرساختی (زمین، محیط زیست، آب، برق، گاز و...) و بخشی نیز مربوط به تامین مواد اولیه است.
وی با یادآوری نتایج نظرسنجی و با استناد به گزارشات اعلام شده، موضوع تامین مالی و سرمایهگذاری را در این حوزه مهم توصیف کرد و از اجرای طرحهای ابتکاری وزارت صمت در کنار روشهایی سنتی برای حل این موضوع خبر داد و گفت: تشکیل دفتر تامین منابع مالی در وزارتخانه و تعریف و اجرای طرح تام که در آن با استفاده از ظرفیت و منابع شرکتهای بزرگ در بانکها، به شرکتهای کوچک تسهیلات پرداخت میشود از جمله این طرحهاست که بواسطه آن حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای تزریق سرمایه به بخش تولید تعریف کردیم.
زرندی در ادامه با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه به سرمایهگذاری، ۷۵ درصد تسهیلات پرداختی بانکها در سال گذشته را مربوط به سرمایه در گردش عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از اقدامات وزارت صمت برای تامین و تعریف منابع جدید حوزه تولید، بویژه برای واحدهای کوچک و طرحهای کمتر از ۱۰ میلیارد تومان، اجرای طرح تامین مالی جمعی بود.
وی اجرای این طرح را در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری برای استفاده از سرمایههای خرد مردم در بخش تولید دانست و در خصوص معرفی فرصتهای سرمایهگذاری گفت: اقدام دیگر وزارت صمت تعیین اولویتهای سرمایهگذاری در سامانه بهین یاب بوده است که به موجب آن، با معرفی واحدهای راکد و محصولات منتخب به سرمایهگذاران، هزینه و زمان اجرای طرحها کاهش پیدا میکند.
بر اساس صحبتهای زرندی، حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ واحد راکد، ۲۱۲ محصول با بیشترین واردات و ۶۰۲ طرح نیمهتمام برای سرمایه گذاری از طریق این سامانه معرفی شده است و اولویتهای وزارت صمت (براساس بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه ششم) در هیئت دولت مصوب شد که بر اساس آن مسیر حرکت صنعتی کشور برای پنج سال آینده مشخص میشود.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به پرداخت ۵۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق سیستم بانکی به بخش تولید، پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق تبصره ۱۸ به هزار و ۷۸۵ طرح، پرداخت چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به ۲۶۰ واحد صادراتی و ۵۲ هزار میلیارد تومان به ۲۳ هزار واحد از طریق طرح رونق تولید را یادآور شد و تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق برای شرکتهای صنعتی صادر کردیم.
وی ۹۷درصد طرحهای نیمه تمام را مربوط به بخش خصوصی و همچنین متولی بخش بزرگی از طرحهای دولتی را خارج از وزارت صمت اعلام کرد و با اشاره به احیاء هزار و ۵۵۷ واحد تعطیل و نیز اجرای طرح تولید بدون کارخانه، از کاهش مدت زمان صدور مجوز به ۳.۲ تا پنج روز خبر داد و با تاکید بر ضرورت تغییر مدل حکمرانی صنعتی در کشور گفت: بخشی از این فرایند خارج از وزارت صمت است و با توجه به اینکه حدود ۲۲ دستگاه مختلف در تولید مداخله دارند وزارت صمت تلاش کرده است تا با تغییر روند نظارت پیش از شروع کار به نظارت پس از آغاز کار، بتواند این مشکل را رفع کند به این معنی که سازمان و دستگاه مربوطه پیش از شروع کار از تولیدکننده تعهد لازم را گرفته و در صورت عدم تعهد، جریمه اعمال کند.
تاکید بر ایجاد نگاه جدید در ساختار و تعاریف در روابط بین دستگاههای مرتبط با تولید و انتقال وظایف دستگاهها به یکدیگر یکی دیگر از پیشنهادات زرندی برای تسهیل و تسریع صدور جواز در حوزه تولید بود.
منبع: شاتانیوز