تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۲۱۸۴۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آخرین قیمت دلار پیش از امروز ۲۴ تیر / عقب‌نشینی دلار ادامه دارد؟

‌می‌متالز - روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی ۲۸۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی رسید. این در حالی بود که دلار روز سه‌شنبه، افت ۱۶۰ تومانی را به ثبت رسانده بود.

به گزارش می‌متالز، بازار ارز سیگنال برجامی تازه‌ای را دریافت کرد تا قیمت دلار با سرعت بیشتری در مسیر نزولی حرکت کند. روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی ۲۸۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی رسید. این در حالی بود که دلار روز سه‌شنبه، افت ۱۶۰ تومانی را به ثبت رسانده بود.

قیمت دلار در بازار آزاد دیروز به نیمه کانال ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. فعالان بازار علت این موضوع را خبر آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و ژاپن می‌دانند.

دلار چهارنشبه تحت تاثیر اخبار تازه از مذاکرات وین عقب‌نشینی کرد. بر اساس گزارش نشریه فری‌بیکن امریکا اجازه داده است که ایران از منابع بلوکه شده خود در ژاپن و کره‌جنوبی استفاده کند. البته آزادسازی منابع به معنی ورود اسکناس به ایران نیست و ایران از این دارایی فقط می‌تواند در ازای واردات کالا استفاده کند.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه رقم دارایی مسدود شده ایران در کره جنوبی را ۷ میلیارد دلار و در ژاپن ۳ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

این خبر بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد و بهای دلار دیروز در بازار آزاد و ۲۴ هزار و ۸۴۰ تومان گزارش شده بود، امروز به ۲۴ هزار و ۵۷۹ تومان کاهش داشت.

بهای فروش دلار در صرافی ملی هم ۲۴ هزار و ۲۶۰ تومان اعلام شد و قیمت خرید آن ۲۳ هزار و ۷۷۹ تومان است. بهای فروش یورو در صرافی ملی ۲۹ هزار و ۳۷ تومان و خرید آن ۲۸ هزار و ۴۶۲ تومان است.

براساس صحبت‌های فعالان، افت دو روز آخر دلار تحت‌تاثیر علامت‌هایی بود که از واشنگتن به بازار ارز خیابان فردوسی ارسال شد. روز سه‌شنبه بازار خبر احتمال ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای را جدی گرفت و بخشی از فروشندگان به بازار وارد شدند. روز چهارشنبه نیز معافیت‌های تحریمی تازه آمریکا موجب شد که سمت و سوی انتظارات در بازار ارز تغییرات معنادارتری را تجربه کند.

وزارت امور خارجه ایالات‌متحده اعلام کرد که با هدف دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بخشی از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره‌جنوبی و ژاپن، از بخشی از تحریم‌های تجارت نفت ایران، چشم‌پوشی می‌کند. از نگاه فعالان، این معافیت‌ها موجب می‌شود که ایران بخشی از تقاضا‌های ارزی را از طریق دارایی‌های مسدود شده در خارج از کشور تامین کند. در واقع فشار تقاضا تا حدی از روی بازارساز برداشته می‌شود و می‌تواند از دارایی‌های در دسترس خود برای مدیریت بازار ارز و مقابله با سفته‌بازان استفاده کند، نه اینکه از این ارز‌ها برای پاسخگویی به تقاضای تجاری استفاده کند.

در کنار این برخی باور داشتند، چنین معافیت‌هایی نشان می‌دهد که آمریکا حاضر است برای برگشت ایران به برجام از مواضع تحریمی خود به شکل عملی تا حدی عقب‌نشینی کند. این در حالی بود که در یک ماه اخیر بیشتر معامله‌گران عنوان می‌کردند که مذاکرات به بن‌بست خورده است.

به گفته برخی فعالان، بازار با توجه به علامت ازسرگیری مذاکرات هسته ای، به چنین استنباطی رسید که شرایط برای توافق اصلی واحیای برجام در حال فراهم شدن است و معافیت‌های جدید آمریکا، تلقی برگشت به برجام را تقویت کرد.

پیامد از دست دادن یک دامنه
در‌حالی‌که بخشی از معامله‌گران اعتقاد دارند که تغییر انتظارات و بالا رفتن احتمال لغو تحریم‌ها موجب شد که دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد، گروه دیگری باور داشتند، بازار به دلایل فنی در معرض کاهش قیمت قرار گرفت.

به باور تحلیلگران فنی، زمانی که محدوده مقاومتی ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان شکسته نشد، معامله‌گران به‌تدریج از افزایش قیمت ناامید شدند و در موقعیت فروش قرار گرفتند. با این حال، زمانی شدت فروش‌ها بیشتر شد که پس ازدو هفته، حمایت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی دلار از دست رفت. تحلیلگران فنی باور دارند، حمایت بعدی اسکناس آمریکایی محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومانی است و در صورت از دست دادن آن، محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی فعال خواهد شد.

تحلیلگران فنی البته باور دارند تا زمانی که قیمت دلار بالای محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی است، شانس بازار برای رشد در میان مدت بیشتر خواهد بود و در صورتی که به زیر محدوده یاد شده برود، سیگنال‌های کاهشی بیشتر فعال خواهند شد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده