تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۳۶۲
کد خبر: ۲۱۹۰۳۴
سرویس خبر : قراضه و بازیافت
در ابتدای هفته؛

قراضه ارزان شد/ سنگ‌آهن گران

‌می‌متالز - قراضه به عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت شمش فولاد و محصولات فولادی در حالی این هفته را آغاز کرده که به گفته کارشناسان بازار وارداتی ترکیه در حال سکون قرار دارد و در نتیجه کاهش قیمت‌ها بیش از هفته‌های گذشته نمود پیدا کرده است.

به گزارش می‌متالز، در ابتدای هفته جاری (۲۵ تیر-۱۶ جولای) قیمت قراضه وارداتی از امریکا از ۴۹۹ دلار هفته پیش با ریزش ۱۲ دلاری قیمت به ۴۸۷ دلار برهرتن رسید. همچنین قراضه وارداتی از اروپا نیز از ۴۹۳ دلار بر هرتن با کاهش ۱۳ دلاری قیمت به ۴۸۰ دلار برهرتن قیمت‌گذاری شد.

قراضه وارداتی از حوزه بالتیک نیز همچون قراضه وارداتی اروپا کاهش ۱۳ دلاری قیمت را تجربه کرد و از ۴۹۸ دلار برهرتن به ۴۸۵ دلار رسید.

در کنار قراضه، سنگ‌آهن نیز به عنوان ماده استراتژیک فولادسازان، در ابتدای این هفته تقریبا شرایط خوبی از لحاظ قیمتی داشته است. چراکه سنگ‌آهن با عیار ۵۸ درصد با رشد ۴.۵ دلاری قیمت از ۱۷۸ دلار به ۱۸۲.۵ دلار رسیده و سنگ‌آهن با عیار ۶۵ درصد نیز با جهش ۹ دلاری از ۲۴۸ دلار به ۲۵۷ دلار برهرتن رسیده است. در این میان تنها سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد بود که ریزش ۱.۵ دلاری را تجربه کرد و از ۲۱۹ دلار به ۲۱۷.۵ دلار برهرتن قیمت گذاری شد.

گفته می‌شود یکی از عوامل اثرگذار بر روند قیمت سنگ‌آهن، میزان تولید انجام شده توسط تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن در جهان است. همچنین عدم مشخص شدن وضعیت تولید در کشور چین (اعمال محدودیت برای تولید) نیز یکی دیگر از موارد اثرگذار بر قیمت سنگ‌آهن یاد می‌شود.

زغال‌سنگ که یکی از سوخت‌های اصلی و مهم در صنعت فولادسازی است، در ابتدای هفته با رشد قیمتی همراه شد. به این شکل که زغال‌سنگ FOB استرالیا از ۲۰۱ دلار برهرتن با افزایش ۷ دلاری به ۲۰۸ دلار برهرتن قیمت‌گذاری شد.

به گفته کارشناسان کم شدن موجودی زغال‌سنگ استرالیا یکی از دلایل افزایش قیمت این ماده معدنی است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده