به گزارش میمتالز، طبق بررسیهای صورت گرفته، طی ماه جولای، سطح بالای فولادسازی در چین، مصرف کم محصولات نورد در ماههای تابستان در بازارهای MENA و SEA، کاهش تقاضا برای محصولات نورد در چین و جنوب شرقی آسیا در فصل بارندگی، انتظار کاهش قیمت قراضه در ترکیه، از جمله مواردی است که در این ماه تاثیر کاهشی قیمت بر محصولات و فرآیند بازار خواهد داشت؛ اما در مقابل مواردی همچون تقاضای بالا برای محصولات نوردی در بخش ساخت و ساز در کشورهای CIS و اتحادیه اروپا، کاهش عرضه به دلیل تعطیلی برنامه ریزی شده شرکتهای متالورژی برای نگهداری پیشگیرانه و حفظ سطح بالا از قیمتها برای سنگ آهن و زغالسنگ در این ماه از جمله مواردی است که گفته میشود باعث افزایش قیمتها در بازار خواهد شد؛ اما در مجموع پیش بینی شده عوامل کاهش دهنده قیمت اثر بیشتری نسبت به عوامل رشد قیمتی در بازار داشته باشند.
اما برای ماه آگوست نیز طبق پیش بینی و بررسیهای انجام شده مواردی همچون مصرف کم محصولات نوردی در ماههای تابستان در بازارهای MENA و SEA و کاهش تقاضای محصولات نوردی در چین و جنوب شرقی آسیا به دلیل شروع بارندگیهای فصلی و پیش بینی برای کاهش قیمت سنگ آهن از موارد موثر بر کاهش قیمت محصولات فولادی ذکر شده اند و در مقابل عواملی همچون تقاضای بالا برای محصولات نوردی در بخش ساخت و ساز در کشورهای CIS، انتظار برای تقویت قیمت قراضه در ترکیه و تمایل شرکتهای روسی به افزایش قیمتها برای جبران ۱۵ درصد عوارض صادراتی محصولات نوردی و افزایش تقاضا برای محصولات نورد در ۲ ماه آینده، روی قیمتها اثرات مثبت و افزایشی خواهند داشت و در نهایت پیروز بازار خواهند شد.
طبق پیش بینیهای انجام شده برای ماه سپتامبر، مواردی که منجر به کاهش قیمت در بازار میشوند، متفاوت با دو ماه جولای و آگوست است؛ تقاضای ضعیف در بازارهای وارداتی جنوب شرقی آسیا در فصل بارندگی، افزایش عرضه محصولات نورد با رشد ذوب فولاد پس از تعطیلات تابستان کارخانهها برای نگهداری پیشگیرانه و ضعیف شدن تقاضا برای محصولات نورد در ماههای آتی منجر به کاهش قیمتها خواهند شد، اما موارد افزایش دهنده قیمتی در بازار طی ماه سپتامبر رونق بخشیدن به تجارت در پایان دوره تعطیلات تابستان، تقاضای پایدار بازرگانان و مصرف کنندگان نهایی برای جبران سهمشان در فصل جدید (پاییز) پیشبینی برای افزایش قیمت قراضه در ترکیه و اشتیاق روسها برای صادرات از جمله موارد مهم برای افزایش قیمت محصولات بوده و به نظر میرسد که تاثیرات بیشتری نسبت به عوامل کاهش دهنده قیمت در این ماه داشته باشند.
نکته مهم و قابل تاملی که در خصوص بازار فولاد و محصولات فولادی وجود دارد، شرایط حاکم برکل جهان و تاثیرات ناشی از شیوع ویروس کروناست که با گذشت بیش از ۲سال از پیداشدن آن روی کرهزمین، که منجر به رکود اقتصادی شدید در بسیاری از صنایع و اقتصاد کشورها شده، این بخش از تولید یعنی صنایع فولادی تقریبا توانسته اند در این شرایط دوام آورده و در چرخه تولید باقی بمانند؛ از طرفی دیگر افزایش قیمت جهانی محصولات فولادی نیز باعث شده تا بازار این بخش رونق بیشتری به خود دیده و سرمایه این بازار رشد خوبی را نشان میدهد.